کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۴۷۲
تاریخ خبر:

کدام مالک برای استقلال و پرسپولیس بهتر است؟

روزنامه هفت صبح | استقلال و پرسپولیس به وزارت‌های صمت و اقتصاد واگذار شدند تا این دو باشگاه به دریافت مجوز حرفه‌ای امیدوار شوند اما این موضوع با واکنش‌های مختلفی از طرف هواداران مواجه شد و بخشی از آنها اصلا از ماجرا راضی نبودند. پرسپولیسی‌ها که تیمشان به وزارت اقتصاد واگذار شده بود می‌گفتند که وزارتخانه‌ای که استقلال تحت مالکیتش درآمده پولدارتر است.

یعنی وزارت صنعت،معدن و تجارت (صمت) این دسته از هواداران پرسپولیس به دارایی‌های کلان زیرمجموعه وزارت صمت اشاره می‌کردند مانند انواع شرکت‌ها، کارخانه‌ها و… و می‌گفتند که در مقابل وزارت اقتصاد یک وزارتخانه سیاست‌گذار و حاکمیتی است که دارایی‌های چندانی ندارد و احتمالا در بزنگاه‌هایی که تیم به حمایت بیشتری نیاز داشته باشد نمی‌تواند مانند وزارت صمت از پرسپولیس پشتیبانی کند.

در مقابل استقلالی‌ها به اتفاقی که به تازگی در مورد تسویه حساب با کالدرون سرمربی اسبق پرسپولیس افتاد اشاره می‌کردند و می‌گفتند که چطور پرسپولیسی‌ها چنین حرفی می‌زنند وقتی به تازگی ۲۲ میلیارد تومان از صندوق امید که کارش کمک به اشتغال روستاییان است برای پرداخت بدهی باشگاه و باز شدن پنجره تیمشان استفاده شده است.

این حرف هم جواب دیگری از سوی پرسپولیسی‌ها داشت، آنها می‌گفتند قبل از اینکه تیم‌ها به وزارتخانه‌های خاصی واگذار شوند و هر دو زیرمجموعه وزارت ورزش بودند کل دولت از آنها حمایت می‌کرد اما حالا دیگر هر وزارتخانه مسئول تیم خودش خواهد بود و در این بین وزارت اقتصاد بودجه، درآمد و دسترسی‌های مالی کمتری دارد.

در جریان تمام این بحث‌ها عده‌ای هم بودند که تاکید می‌کردند این دو تیم به عنوان بزرگ‌ترین تیم‌های دولتی بودجه مخصوص به خودشان را دارند و کل ماجرای واگذاری به فلان وزارتخانه به دلیل راضی کردن فیفا انجام شده بنابراین هنوز هم این دو تیم آنقدر برای دولت اهمیت دارند که در صورت نیاز به حمایت از آنها بپردازد ضمن اینکه شاید طی سال‌های آینده بالاخره رویای خصوصی کردن آنها تحقق پیدا کند.

اصلا چرا واگذار شدند؟
اگر در جریان دلیل واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه اقتصادی دولت نیستید،ماجرا از این قرار است که چند روز پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای به این دو باشگاه، خواستار شفاف‌سازی بیشتر در زمینه مالکیت آنها شد. این دو تیم مدارکی را برای AFC ارسال کرده بودند که کمیته صدور مجوز حرفه‌ای نیز در این نامه ایرادات خود را مطرح کرد و به مدت ۵ روز (تا دوشنبه) به سرخابی‌ها زمان داد تا مشکلات خود را حل کرده و مدارک و دفاعیات جدید را مجددا بارگذاری کنند.

در حالی که ایراد اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا به استقلال و پرسپولیس بحث مالکیت مشترک بود، وزارت ورزش و جوانان به عنوان مالک و رئیس مجمع این دو تیم بزرگ پایتخت به دنبال حل مشکلات پیش آمده بود تا بتواند با واگذاری مالکیت دو تیم، مانع از حذف آنها از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شود.

با وجود اینکه چندی پیش مسئله مجمع مشترک دو باشگاه برای ورود به فرابورس حل و هر کدام صاحب مجمع جداگانه‌ای شدند، اما بحث مالکیت آنها همچنان در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار داشت. با این حال با واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس به وزارت امور اقتصادی و دارایی و باشگاه استقلال به وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکل مالکیت مشترک هم حل شده به نظر می‌رسد و این موضوع به اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیده است.

حالا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید تا پیش از ساعت ۲۴ امروز مدارک و مستندات خود را بارگذاری کنند و با ارائه دفاعیات جدید، در انتظار تصمیم نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص صدور مجوز حرفه‌ای جهت شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۲۲ بمانند.

کدخبر: ۴۳۳۴۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر