کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۲۴۰
تاریخ خبر:

کتاب‌هایی که باید به پیشنهاد باراک اوباما بخوانید

رامتین لطیفی‌|اوباما تافته جدابافته‌ای از دیگر سیاستمداران و هم‌قطارانش بود، نه از این منظر که او اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا بود و تاریخ‌سازی کرد، بلکه از این منظر که رفتارها و کردارهای ارزشمندی را بدعت‌گذاری کرد که در گذشته خبری از آنها نبود. این اقدام اوباما ابتدا نشان می‌داد او با همکارانش تفاوت‌های عمده‌ای دارد و سپس این معنا را به ذهن‌ها و دل‌های مردم متبادر می‌کرد که من هم یکی از شما هستم، با همان لذت‌ها و خوشی‌ها، با همان ترس‌ها و غم‌ها. یکی از بدعت‌های اوباما انتشار «فهرست کتاب‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور» بود که البته این بدعت در همان دوران ریاست‌جمهوری او و پس از آن به یک سنت بدل شد. سرعت و دقت کتابخوانی اوباما مانند سرعت و دقتش در حرف زدن رشک‌برانگیز است. برای مثال تابستان ۲۰۱۶ که او برای آخرین‌بار به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به جزیره مارتا سفر کرد تا استراحت کند و تعطیلاتش را بگذراند، ۵ کتاب خواند و سخنگوی کاخ سفید پس از بازگشت اوباما از تعطیلات مردم را از جانب او به خواندن این ۵ کتاب توصیه کرد. این فهرست شامل کتاب‌های زیر بود:
-«دختری در قطار» نوشته پائولا هاوکینز
-«راه‌آهن زیرزمینی» نوشته کارلوس وایت‌هد
-«دوران بربرها، روزگار موج‌سواری» نوشته ویلیام فینه‌گن
- «ق مثل قوش» نوشته هات مک‌دونالد
- «هفت حوا» نوشته نیل استیونسون
به گواهی کارشناسان حوزه نشر، کتاب‌های پیشنهادی اوباما از میان بهترین و شاخص‌ترین کتاب‌های جهان انتخاب شده است. به همین‌ دلیل بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب از میان فهرست‌های مختلف فروشگاه‌هایی مانند آمازون، به فهرست و سلیقه اوباما اعتماد می‌کنند و هر ساله کتاب‌های پیشنهادی او را می‌خرند و می‌خوانند. چند روز پیش اوباما در حساب رسمی توئیترش به این رسم سالانه اشاره کرد و ۱۱ کتاب دیگر را برای فصل تابستان به خوانندگان توصیه کرد. گفتنی است ظرف همین چند روز میزان فروش این کتاب‌ها در کتابفروشی‌های اینترنتی ازجمله آمازون مضاعف شده است. این فهرست شامل کتاب‌های زیر است:
-«شب‌ها خون سیاه‌رنگ است» نوشته دیوید دیوپ
-«سرزمین اعداد بزرگ» نوشته ته پینگ چن
-«امپراتوری درد» نوشته پاتریک ردن کیف
-«پروژه سلام بر مریم مقدس» نوشته اندی ویر
-«زمانی که ما درک جهان را متوقف می‌کنیم» نوشته بنجامین لباتوت
-«زیر آسمان سفید؛ آینده طبیعت» نوشته الیزابت کولبرت
-«چیزهایی که در دریا از دست دادیم» نوشته اریک انگوین
-«جهان پشت سرت را رها کن» نوشته رومان آلام
-«کلارا و خورشید» نوشته کازوئو ایشی گورو
-«شیرینی آب» نوشته نتان هریس
-«صمیمی‌ها» نوشته کیتی کیتامورا
پس از استقبال گسترده علاقه‌مندان به کتاب از فهرست اوباما و ابتکار تعداد بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها در تخفیف‌گذاری بر روی خرید فهرست اوباما به‌صورت یک‌جا، او بر سر ذوق آمده است و فهرستی از ۳۸ قطعه موسیقی که در روزهایی اخیر گوش می‌دهد را نیز با این توضیح منتشر کرده «آمیخته‌ای از قدیم و جدید، آنچه این روزها بیشتر گوش می‌دهم». نام‌های مختلفی در فهرست تابستانی موسیقی اوباما از باب دیلن، رولینگ استونز و باب مارلی گرفته تا ریحانا و دریک به چشم می‌خورد. گفتنی است فهرست موسیقی اوباما ظرف یک ساعت پس از انتشار به جمع ترندهای توئیتر اضافه شد و اینگونه که پیداست سلیقه موسیقی او نیز مقبول نظر مردم و طرفدارانش افتاده است.

کدخبر: ۴۰۲۲۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر