کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۸۲۸۷
تاریخ خبر:

کاهش ناگهانی ‌سهمیه‌ ارز‌ ‌مسافرتی‌

روزنامه هفت صبح | سقف مجاز فروش ارز مسافرتی با تصمیم بانک مرکزی از دیروز هزار و ۵۰۰ یورو آب رفت، اگرچه متقاضیان همچنان می‌توانند به سقف دو هزار یورو قبلی دسترسی داشته باشند اما این عدد با نرخ توافقی محاسبه می‌شود که نسبت به نرخ بازار آزاد پایین‌تر است. بخشنامه دیروز ابلاغ شده و برخلاف موارد مربوط به اعطای وام‌، خیلی‌زود به دست همه رسید و از همان لحظه حالت اجرایی به‌خود گرفت.

بخشنامه جدید بانک مرکزی که به‌دست صرافی‌ها رسیده حاوی خبری ناراحت‌کننده است. مسافران از این به‌بعد با ویزا و بلیت هواپیما تنها می‌توانند ۵۰۰ یورو به‌عنوان سهمیه ارز مسافرتی به قیمت دولتی (صرافی ملی) دریافت کنند. پیش از این به چنین افرادی دو هزار یورو ارز مسافرتی تعلق می‌گرفت.

البته بانک مرکزی در این بخشنامه آورده افرادی که به سقف دو هزار یورو قبلی نیاز دارند، می‌توانند تقاضای خود را ارائه دهند اما قیمت فروش برای این دسته افراد بر‌اساس نرخ توافقی محاسبه و پرداخت می‌شود. به مسافرانی که عازم کشورهای بدون ویزا هستند ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد.

مبنای محاسبه قیمت ارز مسافرتی پیش از این، قیمت صرافی ملی بود. افراد می‌توانستند به صرافی‌های مجاز مراجعه کنند و تا سقف دو هزار یورو در سال، ارز مسافرتی بگیرند و بهای آن را با توجه به قیمت یورو در صرافی ملی پرداخت کنند. به‌عنوان مثال روز گذشته هر یورو در صرافی ملی ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان ارزش داشت و با این حساب متقاضیان بابت دو هزار یورو ارز مسافرتی، باید ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند.

در‌حالی‌که ارزش همین مقدار یورو در بازار آزاد به ۶۵ میلیون و ۳۵۰ میلیون تومان می‌رسید. قیمت یورو دیروز در بازار آزاد ارز تهران به محدوده ۳۲ هزار و ۶۷۵ تومان می‌رسید و اختلاف هفت میلیون و ۵۵۰ هزار تومان دو معامله حالت وسوسه‌انگیزی ایجاد می‌کرد.بخشنامه جدید این فرصت را حذف می‌کند و مسافران از این به‌بعد با ارائه ویزا و بلیت تنها می‌توانند ۵۰۰ یورو با قیمت صرافی ملی خریداری کنند. هزینه خرید ۵۰۰ یورو با این شرایط به حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

مسافران هنوز این فرصت را دارند که سهمیه دو هزار یورویی دریافت کنند. هرچند نرخ این معامله به‌صورت لحظه‌ای و بر‌اساس توافق صرافی با عرضه‌کنندگانی تعیین می‌شود که مجاز هستند ارز حاصل از صادرات محصول خود را در سامانه مخصوص بفروشند. در آخرین معاملات این بازار یورو با قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شده است.

اگر همین عدد را مبنای محاسبه قرار دهیم، مسافران دیروز بابت خرید دو هزار یورو، باید ۶۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند. این معامله هم نسبت به نرخ بازار آزاد به‌صرفه بود چون برای دو هزار یورو در بازار آزاد باید دو میلیون تومان بیشتر هزینه کرد.

کدخبر: ۴۶۸۲۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر