کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۳۶۳
تاریخ خبر:

کاهش غافلگیرکننده قیمت خودروهای داخلی و خارجی

روزنامه هفت صبح | یکی از تحولات رخ‌داده در بازار خودروی کشور کاهش قیمت در انواع خودروهای داخلی و خارجی بود. این کاهش قیمت دامنه‌ای از ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون و حتی بالاتر را دربرمی‌گرفت. برخی معتقد بودند ‌ این تحول منجر به افزایش خرید خودرو از سوی کسانی می‌شود که منتظر ترکیدن حباب‌ها و اقدام به خرید بودند. با این حال،‌ رصد بازار خودرو و تماس با نمایشگاه‌داران و فروشندگان حکایت از فضای متفاوتی دارد.

اگرچه سقوط قیمت‌ها علاوه بر خودروهای لوکس آلمانی و ژاپنی،‌ دامنگیر بازار خودروهای کره‌ای و چینی هم شده است و مدل‌هایی همچون هیوندای سانتافه تا ۲۰۰ میلیون هم کاهش قیمت داشته‌اند؛‌ اما وضعیت رکودی پیشین کماکان در بازار حاکم است. مثلاً در مورد هیوندای سانتافه عدم تمایل به خرید در قیمت ۱٫۸ میلیارد نیز همچون قیمت دو میلیاردی ادامه پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد عامل اصلی انتظار روانی خریداران نهایی برای کاهش بیشتر قیمت خودرو است. با افزایش شدید قیمت خودرو در هفته‌های گذشته که بیشتر متاثر از عوامل بیرونی و تغییر در بازارهای دیگر بود،‌ بسیاری از افرادی که تمایل و توان خرید خودرو داشتند نتوانستند پای میز معامله بیایند و روند خرید و فروش،‌ به جز در مورد کسانی که به دلیل نیاز شدید حاضر به فروش خودرو ولو به قیمتی بسیار پایین‌تر از بازار بودند،‌ تقریباً به مرز توقف رسید.

رصد بازار حکایت از آن دارد که چنین افرادی در هفته گذشته نیز معمولاً نتوانسته‌اند خودروی خود را به خریدار نهایی خواهان مصرف بفروشند و چاره‌ای جز فروش آنها به دلال‌ها نداشته‌اند. سیاستگذاران حوزه صنعت خودرو و کارشناسان نیز بر لزوم ادامه روند فعلی تاکید کرده‌اند و خرید و فروش در این فضا را به ضرر خریداران دانسته‌اند.

یکی از پیامدهای این مسئله تجدیدنظر در انتخاب خودرو به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پس‌اندازهای شخصی بود. کسانی که چنین قصدی داشتند دریافتند که بازار خودرو نیز از ریسک‌های معمول در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری تهی نیست و سقوط قیمت‌ها اتفاقی طبیعی در این بازار است.

البته شرکت در قرعه‌کشی خودروسازان همچنان استثنایی بزرگ در این بازار است و تفاوت قیمت ۱۰۰،‌ ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ میلیونی میان قیمت خودرو دم در کارخانه و بازار حتی کسانی که نیاز شدیدی به خودرو ندارند را جذب این شانس بزرگ کرده است.امر دیگری که انتظارات روانی فعالان بازار برای تغییرات آتی را بالا برده است، تزریق اخباری به بازار خودرو مبنی بر احتمال ورود مجلس و دولت برای تنظیم بازار است.

از جمله‌‌ سیاست‌های تنظیمی که احتمال وضع آنها در آینده‌ای نزدیک می‌رود می‌توان به الزام به عرضه‌ خودرو در بورس کالا،‌ تعیین قیمت تمام‌شده خودرو توسط شورای رقابت هر سه ماه یک بار و تعیین سود مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده توسط خودروساز اشاره کرد.

به نظر می‌رسد ثبات و پرهیز از هیجانات خواسته‌ای است که خریداران نهایی و بازیگران دولتی حول آن به اجماع نظر رسیده‌اند. آینده بازار خودرو را کشاکش این طیف و سرمایه‌گذاران خواهان افزایش هرچه بیشتر قیمت خودرو تعیین می‌کند و البته عوامل بیرونی اثرگذار هم هستند که می‌توانند وضعیت را هر لحظه تغییر دهند.

کدخبر: ۳۵۵۳۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    لوازم یدکی هم ارزون شد؟!