کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۴۴۰۳
تاریخ خبر:

کاهش رضایت خریداران از خودروهای داخلی

مشتریان ایرانی خودروهای کشور ژاپن را بیش از سایر سازندگان بیشتر اتومبیل می‌پسندند. این مورد برمبنای جدیدترین تحقیق شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از مصرف‌کنندکان خودروهای صفر کیلومتر تا یک سال پس از تولید به دست آمده است. این گزارش البته یک نکته مهم هم دارد و آن، افزایش ۳.۷درصدی افت کیفی خودروهای داخلی پس از یک سال استفاده توسط خریداران است.

اخیرا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی را به سبک و سیاق موسسات مشهور جی دی پاور و کانسیومر ریپورتز از میزان رضایت مشتریان پس از یک سال استفاده مداوم از خودروهای نو و صفر کیلومتر تهیه نموده که انتشار و مطالعه آن مملو از نکات جالب توجه است. جالب است بدانید میزان رضایت خریداران ایرانی از خودروهای خود، امسال نسبت به سال با ۳٫۷% کاهش از عدد ۷۰۶ به ۶۸۱ در مقیاس ۱۰۰۰ امتیاز کاهش یافته است. این مورد در حالی قابل تامیل است که با افزایش میزان استفاده از خودرو پس از ۲۰ هزار کیلومتر، میزان افت رضایت بیشتر می شود. این بین البته همچنان نگاه مشتریان ایرانی جذب برندهای ژاپنی است که کمترین میزان افت کیفی را در سال‌های اول به نسبت دیگر خودروها از سایر کشورها ایجاد می‌کنند.
اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به این قضیه بپردازیم، بیشترین افت رضایت مشتریان از کیفیت خودرو پس از حدود یکسال استفاده از خودرو، به صورت میانگین به ترتیب مربوط به برندهای خودروی ایرانی با ۵٫۲۷% افت، برندهای فرانسوی مونتاژ داخل با ۳٫۳۷% افت، برندهای چینی با ۲٫۷۷% افت و برندهای کره جنوبی مونتاژ داخل با ۱٫۷۹% افت رضایت مشتریان از کیفیت است و در نهایت برندهای خودروی ژاپنی مونتاژ داخل با ۱٫۴۷% ، کمترین میزان افت رضایت مشتریان از کیفیت دوام خودرو نسبت به کیفیت اولیه را داشته اند.
در تحقیق شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، اندازه گیری میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروها بر اساس آخرین دستورالعمل ارزیابی رضایت مشتریان صنعت خودرو متشکل از ۲۴ شاخص کیفی به دست آمده که پس از مصاحبه با مشتریان در مورد هر مولفه به دست آمده است. جالب است که رضایت مشتریان از کیفیت و دوام خودرو از الگوی مشابهی نسبت به رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول تبعیت میکند، با این تفاوت که در سه مولفه وضعیت موتور، تناسب مصرف سوخت با مشخصات ارائه شده از شرکت خودروساز و نحوه باز و بسته شدن درها بر خلاف سایر شاخصهای کیفیت محصول، با گذشت زمان شاهد افزایش رضایت از کیفیت بوده ایم. این یعنی در درازمدت مشکلات مربوط به موتور، نحوه هماهنگی موتور و سوخت و کارکرد درها رفع شده یا بهبود خواهد یافت.
از آن سو بیشترین کاهش رضایت مشتریان از کیفیت محصول به ترتیب در شاخص های کیفیت رنگ بدنه با ۹٫۲درصد افت، سکوت و آرامش نسبی داخل اتاق با ۸٫۹ درصد افت، عملکرد ترمز با ۸٫۴ درصد افت، عملکرد برف پاک کن و شیشه شوی با ۷٫۳ درصد کاهش و عملکرد مجموعه کلاچ با کاهش ۶٫۶درصدی، رخ داده است. از آن سو در مقابل رضایت مشتریان از کیفیت خودرو پس از حدود یک سال سواری خودرو، در مولفه وضعیت موتور با ۶٫۵ درصد افزایش رضایت، تناسب مصرف سوخت با مشخصات ارائه شده از شرکت خودروساز با ۲٫۳ درصد افزایش و نحوه باز و بسته شدن درها با حدود ۲ درصد به ترتیب بیشترین افزایش رضایت را کسب کرده اند.

کدخبر: ۲۳۴۴۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر