کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۸۹۳
تاریخ خبر:

کاهش دما و قطعی برق؟ این دیگر چه وضعش است؟!

روزنامه هفت صبح | روز گذشته بسیاری از شهروندان پایتخت در حالی اول هفته خود را آغاز کردند که در بعضی مناطق یک یا دو بار و دست‌کم به مدت دو ساعت برق قطع شد. شرکت توزیع نیروی برق استان تهران از قبل جداول احتمالی قطعی برق برای بازه زمانی ۶ تا ۱۲ شهریور را منتشر کرده بود اما نکته اینجاست که به چند دلیل تکرار خاموشی‌ها در این روز دور از ذهن بود. اول اینکه بیشینه دمای هوای تهران دیروز ۳۳ درجه سانتیگراد بود.

یعنی اگر مقایسه کنیم با یک یا دو ماه پیش که بیشینه دمای هوا به ۴۰ درجه هم رسیده بود هوا به نسبت خنک‌تر شده. خود سازمان هواشناسی هم پیش‌بینی کرده بود که این هفته شاهد کاهش دمای هوا هستیم. بنابراین دلیلی وجود ندارد که بگوییم گرمای هوا باعث بالا رفتن مصرف برق در کشور شده یا حداقل باید نتیجه بگیریم لزوما نسبت مستقیمی بین مصرف برق و افزایش دمای هوا وجود ندارد.

شاید استخراج بیت‌کوین به فاکتور تاثیرگذارتری از دمای هوا روی مصرف برق کشور تبدیل شده. نکته بعدی اینکه گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران می‌گوید مصرف برق کشور به طور محسوسی کاهش داشته. طبق اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی این شرکت پیک بار مصرفی در روز جمعه پنجم شهریورماه در ساعت حدود ۱۴ رقم خورده که اندکی بیش از ۵۵ هزار مگاوات بوده.

روز شنبه هم احتمالا خیلی مصرف برق کشور با این عدد تفاوتی نداشته. این در حالی است که طی همین روزهای اخیر بارها رکورد بالای ۶۰ هزار مگاوات را ثبت کردیم. به طور مثال در روز ۴ شهریور نیاز مصرف برق کشور در پیک بیش از ۶۳ هزار مگانوات بود یا یک روز قبل‌تر از ۶۴ هزار مگاوات گذشته بود اما قطعی برق به این گستردگی نداشتیم.

از این عجیب‌تر وعده‌های مسئولان است که از مدت‌ها پیش وعده دادند با اورهال نیروگاه‌ها مشکل قطعی برق حل می‌شود. حتی همین الان هم اظهارات بعضی مسئولان برای ما قابل درک نیست. مثل این مصاحبه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور که دیروز به خبرگزاری ایسنا از آمادگی ایران برای افزایش ۴۰۰ مگاواتی تامین برق کشور پاکستان و افغانستان خبر داده. این اظهارات او را بخوانید: «پاکستان تصمیم گرفته است واردات برق از ایران را برای تامین نیازهای بندر گوادر به ۷۰ مگاوات افزایش دهد.

برنامه قبلی این کشور برای افزایش واردات ۱۰۰ مگاواتی برق به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه شده بود. این کشور در حال توسعه بندر گوادر با همکاری چین است. همچنین در حال راه‌اندازی نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی با سوخت زغال سنگ است که با احتمال تاخیر در راه‌اندازی این نیروگاه تصمیم گرفته که برای تامین نیاز‌های فوری بندر گوادر از ایران برق بیشتری خریداری کند. ما امکان افزایش صادرات برق به پاکستان تا بیش از ۴۰۰ مگاوات را داریم.»

کدخبر: ۴۱۰۸۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر