کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۷۸۳
تاریخ خبر:

کاندیداهای سقوط در صورت آزاد شدن واردات خودرو

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | با افزایش احتمال تصویب آزادسازی واردات خودرو پس از چهار سال، خریداران در بازار خودرو منتظر کاهش قیمت‌ها هستند؛ قیمت‌ها که در آخرین موج افزایش قیمت خودرو که از اول تابستان شروع شد، رشد عجیبی را تجربه کردند‌ اما ورود دوباره خودروهای خارجی قیمت تمام خودروها را کاهش نخواهد داد و مهم‌تر از آن باید به این نکته توجه کرد که تعداد خودروهای وارداتی را شورای رقابت در بازه‌های شش‌ماهه تعیین می‌کند.

‌زنگ خطر برای کی‌ام‌سی و دیگنیتی
در صورت واردات شاسی‌بلندهای کره‌ای روز همچون هیوندای توسان، هیوندای سانتافه، هیوندای پالیسید، کیا اسپورتیج، کیا سورنتو و کیا تلوراید قیمت شاسی‌بلندهای کره‌ای حاضر در بازار‌ که از مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هستند، به بازه قیمتی زیر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سقوط می‌کند.

در حال حاضر قیمت برخی از کراس‌اوورهای چینی مونتاژی در این حدود قرار دارد که در حالت فوق می‌توان آنها را در محدوده قیمتی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان خریداری کرد: کی‌ام‌سی K7، دیگنیتی، چری تیگو ۷ پرو و فیدلیتی. با این حال شرایط بازار به‌گونه‌ای رقم خورده که تا پایان سال ۱۴۰۰ باید با لوکسژن U6 و جی‌ام‌سی S350 خداحافظی کنیم؛ خودروهایی که شرکت‌های مونتاژکننده‌شان نتوانستند سهم چندانی از بازار را به خود اختصاص دهند.

راه دشوار وارداتی‌های ارزان‌قیمت
با ورود شاهین و تارا به بازار و تداوم مونتاژ سدان‌هایی نظیر چری آریزو ۵ توربو، چری آریزو ۶ و فردا ۵۱۱ احتمال صدور مجوز واردات خودروهای اقتصادی خارجی از سوی شورای رقابت بسیار پایین است و عملاً تنها راه برای سدان‌های میدسایز و فول‌سایز وارداتی باز است که قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان دارند.

این یعنی خبری از واردات هیوندای اکسنت، کیا ریو، فولکس‌واگن جتا و تویوتا یاریس به ایران نخواهد بود. از آنجایی که هم سایپا و هم ایران‌خودرو پروژه تولید کراس‌اوورهای ارزان‌قیمتی نظیر اطلس و آریا (سایپا) و K125 (ایران خودرو) را در دست دارند، نمی‌توان امید چندانی به واردات هیوندای ونیو، هیوندای کُنا، مزدا CX-3 و نیسان کیکس به ایران داشت.

ورود ممنوع برای ناایمن‌ها
در طرح مجلس واردات خودروهایی که زیر ۳ ستاره ایمنی دریافت کرده باشند، ممنوع است. این شرط راه را برای ورود محصولات ارزان‌قیمت داچیا و سوزوکی به ایران که معمولاً دو ستاره ایمنی دریافت می‌کنند می‌بندد. با این حال اکثر خودروهایی که واردکنندگان به واردات آنها علاقه نشان می‌دهند به راحتی می‌توانند این شرط را محقق کند. البته هنوز مشخص نیست که کدام رتبه‌بندی ایمنی مدنظر مجلس است.

وضعیت نامعلوم سنگین‌وزن‌ها!
از شهریورماه سال ۹۳ به این سو واردات خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی توسط دولت ممنوع اعلام شده است.
البته این خودروها تا الان مشکلی برای تردد به عنوان خودروهای پلاک دیپلماتیک یا گذرموقت نداشتند. در طرح مجلس خبری از تداوم یا اعلام رفع این ممنوعیت نیست و قانون‌گذار در این مورد ساکت بوده است. البته با توجه به تاکیدی که بر واردات خودروهای با آلایندگی کمتر همچون خودروهای تمام برقی و هیبریدی شده است، بعید به نظر می‌رسد که شاهد ورود دوباره خودروهای لوکسی با حجم موتورهای بالا باشیم.

کدخبر: ۴۱۳۷۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر