کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۰۶۱
تاریخ خبر:

چین و قطر، لطف ایران را جبران می‌کنند

روزنامه هفت صبح| دو کشوری‌ که در روزهای سخت کرونایی به داد ایران رسیده‌اند.
* یک: در روزهای سخت کرونایی، دو دوست قدیمی به داد ایران رسیدند. دو دوستی که ظاهرا دارند جواب معرفت ایران در روزهای سخت را می‌دهند.

اولی همین قطر که شامگاه شنبه رسانه‌های این کشور اعلام کردند که «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر این کشور دستور داده هرچه سریع‌تر کمک‌های پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا به ایران فرستاده شود و کمی بعد خبر رسید که این کمک‌ها بارگیری شده است و تا ساعاتی دیگر به تهران می‌رسد.

کمک‌های قطر به نظر جواب دیگری است به کمک‌هایی که ایران حدود سه سال پیش در روزهای محاصره قطر از سوی عربستان سعودی، امارات و بحرین و چندین کشور عربی و آفریقایی به این کشور کرد و عملا تنها مسیر دریایی و هوایی برای خروج از محاصره را در اختیار این کشور قرار داد و حتی مواد غذایی و برخی اقلام دیگر مورد احتیاج این کشور را به آنجا فرستاد.

قطر آنقدر خود را به ایران مدیون می‌داند که در حال حاضر تنها پروازی که همچنان از سوی شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی به صورت روزانه به ایران انجام می‌شود از سوی هواپیمایی قطرایرویز است. جالب است بدانید که این کمک‌ها در حالی است که خود قطر این روزها اوضاع خوبی از حیث آمار کرونا ندارد و در حال حاضر با داشتن ۳۳۷ مورد ابتلای مثبت، بیشترین میزان ابتلا در کشورهای همسایه ایران را ثبت کرده است.

* دو: دوست بعدی ما در این شرایط نیز کشور چین است که خبرها حاکی از ارسال برخی از تجهیزات پیشرفته درمانی و بهداشتی از سوی این کشور به ایران است. حتی برخی از کمک‌های مردم چین به ایران نیز سخن می‌گویند و سفارت ایران در چین اعلام کرد که صرفا در یک روز توانسته نزدیک به ۵۷۰ هزار دلار کمک را جمع کند.

این کمک نیز ظاهرا در قبال کمکی است که هواپیمایی ماهان در روزهای سخت محاصره هوایی چین در ابتدای شیوع این ویروس به آن کشور کرده است هرچند که خود این هواپیمایی آن را قبول ندارد و کار خود را حمل و نقل بار و برخی دانشجویان ایرانی می‌داند اما به نظر می‌رسد با توجه به مسائلی مثل تقدیر سفیر چین از این هواپیمایی، این دوستی عمیق‌تر از این حرف‌ها باشد.

* سه: در این شرایط رئیس‌جمهور دیروز در نامه‌ای به برخی رهبران جهانی خواستار رفع تحریم‌های ایران برای مقابله با کرونا شده بود. این یکی دیگر از تلاش‌های ایران برای رفع حصر کشور در دوران این بلای طبیعی است.

حلقه‌های دیگر شامل نامه ظریف به دبیر کل سازمان ملل، توئیت او در مورد نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی کشور و البته درخواست ایران به صندوق بین‌المللی پول برای یک وام ۵ میلیارد دلاری بوده است. این اقدامات برای ایران این سود را دارد که در صورت اجابت درخواست خود بتواند در این شرایط سخت نفسی بکشد .

و در صورت عدم اجابت نیز، از حیث روانی، ادعای عدم سرایت تحریم‌ها به مسائل بشردوستانه که توسط آمریکا مطرح شده را زیر سوال ببرد. آمریکایی که در چند روز اخیر حتی گفته که حاضر به کمک پزشکی است اما خبرها حاکی از آن است که در برابر ورود انواع وسایل بهداشتی و حتی دارو از کشورهای ثالث نیز ایستاده است.

کدخبر: ۳۱۵۰۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر