کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۴۴۰
تاریخ خبر:

چینی ها برای ساخت مسکن به ایران می آیند؟

تسنیم نوشت: عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن مخالفت با مذاکره وزارت راه با چینی‌ها برای ساخت انبوه‌ مسکن در ایران، گفت:‌ انبوه‌سازان ایرانی توان ساخت یک میلیون مسکن را دارند.

او با یادآوری این‌که بخش عمده‌ای از مصالح ساختمانی تولید داخل صادر می‌شود،‌افزود: از سوی دیگر بیش از ۵۰۰ هزار مهندس عمران در کشور داریم؛ یکی نیروی مجرب آماده به کار. کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که این تعدد مهندس دارند. ایران سومین کشور در دنیاست که بیشترین تعداد مهندس را در مقایسه با جمعیت کشور داریم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: شرکت‌ها و مشاورانی در کشور داریم که در حوزه مسکن سوابق خوبی دارند و به ‌راحتی می‌توانند یک میلیون مسکن را بسازند. گرچه وزارت راه و شهرسازی با برخی کشورها از جمله چین وارد مذاکره شده است. البته به ‌نظرم نیازی به این کار نیست چون ظرفیت داخل کشور یعنی توان مهندسی و نیروهای انسانی به‌راحتی می‌توانیم سالانه یک میلیون مسکن در کشور بسازیم.

دیروز عضو کمیسیون عمران مجلس با تشریح جزئیات جدید قانون جهش تولید از مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت و ساز انبوه‌مسکن در کشور خبر داده بود.

اقبال شاکری با یادآوری این‌که مطابق قانون بانک‌ها موظف هستند برای ساخت‌وساز مسکن (قانون جهش تولید مسکن) سالانه ۲۰ درصد تسهیلات پرداخت کنند، اظهار کرد: برای امسال (۱۴۰۰) این رقم ۳۶۰هزار میلیارد تومان است که برای سال‌های بعد با توجه به تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مبلغ تسهیلات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

او همچنین از مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با ۴ تا ۵ سازنده بزرگ کار را شروع می‌کند و این سازندگان نیز از انبوه‌سازان و شرکت‌های کوچک‌تر برای ساخت واحدها استفاده خواهند کرد. بر اساس اعلام وزارت راه در سال اول ساخت ۲میلیون مسکن و در سال دوم نیز ساخت ۲میلیون دیگر آغاز می‌شود، به این ترتیب در ۴ سال دولت سیزدهم ۴میلیون مسکن ساخته می‌شود که می‌تواند تأثیر مناسبی در بازار مسکن داشته باشد.

شاکری توضیح داد: پیش‌بینی می‌کنیم قیمت‌ها مانند قبل رشد نداشته باشد و در حد متعادلی افزایش قیمت مسکن داشته باشیم، ضمن این‌که با ابزارهای دیگر از جمله مالیات بر عایدی سرمایه می‌توانیم بازار مسکن را بیش از پیش کنترل کنیم.

کدخبر: ۴۱۹۴۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر