کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۷۶۴
تاریخ خبر:

چینی‌ها مشتری ‌ماسک ایرانی

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | گفت‌وگوی هفت صبح با رئیس هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی درباره یک خبر جنجالی. «تاجران چینی تمام تولیدات ماسک کشور را پیش خرید کردند»؛ روز گذشته خبری با این مضمون منتشر و به سوژه‌ای پر بحث میان کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. موج خبری گسترده این اتفاقات سبب شد تا آن را پیگیری کنیم و ببینیم ماجرا از چه قرار است. با مسئولان وزارت بهداشت که نتوانستیم ارتباط بگیریم اما رئیس هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در گفت‌وگو با هفت صبح درباره این موضوع صحبت و به نکات جالب و عجیبی اشاره کرد.

او در گفت‌وگوی خود گفت تاجران چینی‌ فعلا در حال مذاکره هستند و خریدها قطعی نشده اما آن‌ها نه تنها همه ماسک‌های تولید شده در کشور را می‌خواهند بلکه در حال مذاکره برای خرید دستمال کاغذی، پوشک و نوار‌بهداشتی تولید شده همه کارخانه‌های کشور هستند و شرکت‌ها نیز به دلیل قیمت مناسبی که طرف چینی پیشنهاد داده، از این مذاکرات استقبال کردند! حالا سوال اینجاست اگر این مذاکرات جوش بخورد، تکلیف نیاز داخلی چه می‌شود؟

آخرین خبری که تا لحظه تنظیم این خبر(ساعت ۱۹) منتشر شد این بود که سخنگوی ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه از سوی وزارت بهداشت موضوع ممنوعیت صادرات ماسک تنفسی نخی مطرح شد، گفت: «ضمن موافقت با این طرح، مقرر شد کمیته مرتبط با وضع عوارض صادراتی در سازمان توسعه تجارت سریعا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.» در ساعت ۲۰ دیشب هم وزارت بهداشت اعلام کردصادرات ماسک بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است.

همانطور که احتمالا می‌دانید اعلام ممنوعیت صادرات و ابلاغ آن به همین راحتی‌ها نیست و فعلا روز گذشته درخواست این موضوع از سوی وزارت بهداشت به سازمان تنظیم بازار مطرح شده است. این درخواست باید به وزارت صنعت برود و اگر آنجا هم تصویب شد، هیات دولت نیز باید آن را بررسی و نظر خود را اعلام کند. اگر همه این مراحل با سرعت و فوریت اتفاق بیفتد، قطعا مدتی زمان خواهد برد و تازه این درخواست ممنوعیت صادرات برای ماسک‌های بهداشتی داده شده نه دستمال کاغذی، پوشک و نوار‌بهداشتی. این گفت‌وگو را بخوانید.

*** معامله در حال جوش خوردن است!
نیما بصیری، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران درباره این خبر و حاشیه‌های آن می‌گوید: «چند روزی است تاجران چینی به واحدهای مختلف تولید ماسک، دستمال کاغذی، پوشک و نوار بهداشتی مراجعه کرده‌اند و خواهان بستن قرارداد برای خرید همه محصولات آن‌ها هستند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مواد اولیه همین محصولات از کشور چین وارد و در ایران تولید می‌شود. حالا خود چینی‌ها آمده‌اند و می‌خواهند محصولاتی که از مواد اولیه آن‌ها تولید شده را بخرند.

این موضوع نشان می‌دهد کشور چین از نظر تامین لوازم بهداشتی به مشکل خورده که تصمیم به چنین کاری گرفته است. واقعیت امر این است که هنوز خریدها قطعی نشده اما تجربه معامله با چینی‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها بسیار خوش خرید هستند و به سرعت و با قیمت بالا محصولات مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. همین موضوع سبب شده تا کارخانه‌های تولیدی از این موضوع استقبال کرده و در حال مذاکرات اولیه هستند. بنابراین هنوز خریدها قطعی نشده و فعلا قراردادی بسته نشده اما پیش بینی من این است که شرکت‌های مختلف به سرعت این کار را انجام دهند و نهایی خواهد شد.»

او درباره عواقب احتمالی این قراردادها می‌گوید: «واقعیت این است که تولیدکنندگان به فکر سود خود هستند و وقتی طرف خارجی با چند برابر قیمت می‌خواهد همه جنس‌ها را پیش خرید کند، قطعا این معامله را انجام می‌دهند. اگر این اتفاق بیفتاد در تامین نیاز کشور به مشکل خواهیم خورد. تنها راهی که وجود دارد این است که مسئولان و وزارت صنعت از همین حالا مدیریت موضوع را شروع کنند و برای تولید و صادرات آن مقرراتی وضع کنند.»

*** به چینی‌ها جنس بهتر می‌دهند!
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران درباره کیفیت ماسک‌های تولید شده در ایران می‌گوید:‌ «در حال حاضر ۱۲ واحد تولیدکننده ماسک در کشور داریم که متاسفانه بسیاری از آن‌ها فاقد استانداردهای بهداشتی هستند. ماسک‌های بهداشتی باید لایه‌ای به نام « Melt blown» داشته باشند. این لایه، فیلتر اصلی برای جلوگیری از ورود میکروب و آلودگی هواست که در زیر ماسک و جلوی دهان قرار می‌گیرد. متاسفانه بسیاری از ماسک‌های تولید شده در کشور این فیلتر را به دلیل هزینه بالای آن ندارند و به همین دلیل عملا ماسک‌هایی که به صورت می‌زنیم تاثیر چندانی نخواهد داشت. همین شرکت‌ها اما اگر بخواهند ماسک‌ها را در اختیار تاجرهای چنینی قرار دهند، حتما این فیلتر را نصب می‌کنند تا کیفیت موردنظر جهانی تامین شود!»

*** آینده محصولات بهداشتی
برخی کارشناسان می‌گویند اینکه چینی‌ها با وجود آنکه خودشان تولیدکننده مواد‌اولیه بهداشتی ایرانی هستند اما حالا به خرید محصول نهایی از ایران روی آورده‌اند، نشان می‌دهد که احتمالا در آینده قرار است بازار جهانی این محصول نیز دستخوش اتفاقات و احتمال گرانی شود. آن‌ها می‌گویند تامین و تولید این ماده اولیه در کشور چین سخت شده و بنابراین با تمام شدن محصولات کشورهای دیگر باید دید بازار سلولزی جهانی به کدام سمت خواهد رفت.

فیصل مرداسی، مشاور انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران نیز می‌گوید: «آمار دقیقی از ظرفیت تولید ماسک در کشور وجود ندارد به‌خصوص اینکه برخی از تولیدکنندگان ماسک دارای چند دستگاه و برخی فقط یک دستگاه دارند. فارغ از بحث انتشار ویروس کرونا ما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید ماسک‌های استاندارد و با کیفیت مشابه برندهای معتبر بین‌المللی هستیم… افزایش قیمت‌ها تابع عوامل متعدد اقتصادی از جمله عملکرد تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی است و پیش‌بینی سال آینده در شرایط کنونی امکان‌پذیر و واقع بینانه نیست.

وضعیت تولید و فروش ماسک در سال جاری تابع شرایط عمومی اقتصاد کشور است، لیکن با شروع فصل سرما و به خصوص شکل‌گیری موج اول شیوع آنفلوآنزا و هم اکنون گسترش سریع ویروس کرونا در چین و برخی از کشورها، مصرف ماسک به شدت افزایش یافته است. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و افزایش سرسام آور مصرف ماسک باید صادرات آن ممنوع شود تا بازار داخلی از تعادل خارج نشود. اکنون تاجران چینی در بازار ایران مشغول خرید ماسک هستند و قصد دارند تقریبا تمام تولیدات را پیش خرید ‌کنند.»

*** واقعا ماسک مفید است؟
سازمان جهانی بهداشت در شرایط شیوع بیماری‌های واگیر استفاده از ماسک‌های طبی را برای عموم توصیه نمی‌کند و فقط استفاده از آنها را برای کارکنان مراکز درمانی، افرادی که در تماس مکرر و مستقیم با بیماران آلوده هستند و برای بیماران مبتلا پیشنهاد می‌شود. عموم مردم در صورت توصیه و تشخیص پزشک باید از ماسک‌های طبی استفاده کنند و جهت تهیه ماسک‌های معتبر می‌توانند به داروخانه‌های سطح کشور مراجعه کنند.

در این بیانیه آمده بود: ماسک‌های مورد استفاده در مراکز درمانی با عنوان ماسک‌های جراحی شناخته می‌شوند که کاربرد آنها برای کاهش انتقال ریز ذرات به سیستم تنفسی بوده و در اتاق‌های عمل و در جراحی‌ها به کار گرفته می‌شوند.‌اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو همچنین اعلام کرده بود: ماسک‌های N۹۵ نوعی ماسک تخصصی است که در صورت لزوم برای کارکنان حرفه‌ای که احتمال برخورد مستمر و مستقیم با بیماران دارند استفاده و جهت کاهش احتمال ورود ذرات با ابعاد کوچک‌تر به سیستم تنفسی طراحی شده است.‌باید توجه داشت که هیچ کدام از ماسک‌ها اطمینان قطعی در عدم انتقال عفونت یا ویروس را تضمین نمی‌کنند.

*** صادرات ماسک طبی از کشور بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که با هماهنگی انجام شده با گمرک، خروج ماسک طبی از کشور بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است.سید حسین صفوی در گفت‌وگو با ایرنا درباره موارد مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر صادرات ماسک طبی از ایران به کشور چین به دنبال شیوع ویروس کرونا بیان کرد: «پس از شیوع ویروس کرونا در کشور چین، تقاضای جهانی برای استفاده از ماسک‌های طبی افزایش پیدا کرد و از طرفی برخی واسطه‌ها به دنبال خریداری این ماسک‌ها و صادرات به چین بودند. برای اینکه بتوانیم نیازهای داخل کشور را مدیریت کنیم، اعلام کردیم که خروج هرگونه تجهیزات پزشکی باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و مازاد نیاز داخلی را می‌توانیم در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم.

از طرفی برخی به دنبال این بودند که ماسک‌های طبی را اهدا کنند اما به هر حال خروج تجهیزات و ملزومات پزشکی که ماسک طبی هم بخشی از آن محسوب می‌شود باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و حتی این مورد را به گمرک هم اعلام کردیم. این اقدام برای جلوگیری از بروز کمبود ماسک طبی در کشور انجام شد. ماسک طبی در حال حاضر توسط ۱۵تولیدکننده داخلی در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات در این زمینه نداریم. حتی این تولیدکننده‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند میزان تولید خود را افزایش دهند. تولید داخلی ماسک طبی می‌تواند پاسخگوی نیاز داخلی کشور باشد و مردم نگرانی در زمینه کمبود ماسک طبی نداشته باشند.»

کدخبر: ۳۰۷۷۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر