کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۳۱۶
تاریخ خبر:

چیزهایی که باید از دانمارکی‌ها یاد بگیریم

روزنامه هفت صبح | یکی از انتقادات از مردم مهمان‌دوست ما این است که به شکل خودکار به توریست‌های اروپایی اهمیت بیشتری می‌دهند و حتی دوربین مخفی‌های کار شده از نوع برخورد ایرانی‌ها در شهرهای توریستی با یک توریست اروپایی و یک توریست آسیایی یا آفریقایی و نتایجی گرفته‌اند و از این حرف‌ها. خب جاذبه مو طلایی و چشم آبی که از زمان ناصرالدین شاه برای ایرانی‌ها بوده.

وقتی در گذر از اتریش و هلند با ولعی مبتذل درباره این گونه انسانی می‌نویسد اما یک فرضیه دیگر را هم در ارتباط با شیوه برخورد متفاوت ایرانی‌ها با توریست‌های اروپایی را در نظر بگیرید:‌شاید در حافظه ذهنی ما آنها توریست‌های بهتری هستند،‌بیشتر مراعات می‌کنند،‌مقرراتی‌تر هستند و به دنبال سوءاستفاده از محبت میزبان نیستند.

حالا این شیوه متمدنانه را چگونه کسب کرده‌اند و پشتش ششصد سال ثروت اندوزی از منابع کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای جنوبی بوده بماند برای یک وقت دیگر.آن تجارت همزمان ادویه و پنبه و شکر و غارت منابع و به‌کارگیری نیروی کار ارزان‌قیمت آفریقایی و از این‌جور چیزها.اینها واقعیاتی غیرقابل کتمان هستند اما هرچه هست منش اروپایی وجود دارد.البته نه به عنوان یک چیز دقیق.خیر یک مفهوم است و می‌تواند استثنائاتی پرشمار هم داشته باشد.

اینها را گفتم تا به ماجرای مصدومیت کریستین اریکسن بپردازم.همه اتفاقاتی که به شیوه‌ای زنجیروار رخ داد.دقت داور،‌حضور سریع گروه پزشکی،‌دیواری که همبازیانش با دقت دور او شکل دادند تا دیگران شرایط اسفبار همبازی مشهورشان را نبینند،شکل انتقال اریکسن به بیرون که باز هم با پوشیدن چهره از حال رفته‌اش انجام شد.اندوه بازیکن‌های فنلاندی وقتی بهترین بازیکن حریف را به این شیوه از میدان بیرون بردند،‌‌همدردی تماشاگران فنلاندی با دانمارکی‌ها وقتی فنلاندی‌ها فریاد می‌زدند کریستین و دانمارکی‌ها پاسخ می‌دادند اریکسن،‌شیوه دلداری همبازی‌های اریکسن به نامزد او که نگران به کنار زمین آمده بود و سپس اطلاع‌رسانی وضعیت حال اریکسن روی اسکوربورد ورزشگاه برای تماشاگرها و بازگشت دانمارکی‌ها به زمین بدون هیچ اعتراضی با روحیه‌ای مغموم که نتیجه‌اش شکست ناباورانه از حریف کم شانس شد و یاد کنیم از کیائر کاپیتان مستحکم دانمارکی‌ها که در طول این حادثه عجیب،‌ابتکار عمل را در دست داشت و نشان داد یک کاپیتان واقعی دقیقا یعنی چه.

این منش اروپایی بود.آری دانمارکی‌ها هزار سال پیش وایکینگ‌هایی بودند که اروپا را غارت می‌کردند و از این حرف‌ها اما حالا در سال ۲۰۲۱،آنها و همسایه شرقی‌شان آداب و رسوم برخورد با یک بحران ناگهانی را با حفظ اصول و وقار به ما یاد دادند.آره همین دانمارکی‌ها که برخی اوقات زننده‌ترین خبرهای نژادپرستانه از آن مخابره می شود. بله.در برخی موارد باید از آنها یاد بگیریم.از اروپایی‌ها و شیوه برخوردشان با اصول مدنی.

کدخبر: ۳۹۶۳۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر