چگونه کرونا گیمرها را روانه بازی Among Us کرد؟
روزنامه هفت صبح، سیدرضا نصری | اجرا شدن قرنطینه در بسیاری از نقاط جهان باعث شد یکباره برخی بازیهای آنلاین گروهی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند و یکی از آنها Among Us است؛ بازیای که ساختاری شبیه به بازی مافیا دارد و این روزها چیزی حدود نیم میلیارد کاربر را به خود جذب کرده. بازی Among Us درواقع برگرفتهشده از بازی اجتماعی مافیاست که گاهی با نامهای دیگری مانند گرگینه نیز شناخته میشود.
بازی Among Us نیز با الهام گرفتن از هسته اصلی بازی مافیا مسیر تازه و خلاقانهای را بهعنوان یک بازی اجتماعی در پیش گرفت. روند بازی بهگونهای است که بازیکنان را در تعداد ۴ تا ۱۰ نفر، در قالب دو گروه خدمه و خائن قرار میدهد و برای هر یک از گروهها وظایفی را تعریف میکند. گروه خائنین باید سعی کنند تا بدون جلب توجه و در خفا، فعالیتهای مختلفی را در جهت تخریب سفینه انجام دهند یا تکتک خدمه را به قتل برسانند.
درمقابل گروه خدمه نیز باید نقصهای سفینه را برطرف کنند و در کنار آن با زیر نظر گرفتن حرکات و رفتارهای یکدیگر، خائن یا خائنین را شناسایی کنند. اما سوالی که وجود دارد این است که بازی Among Us ساخته استودیو اینراسلات با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۸ عرضه شده است، چگونه بعد از یک خواب دوساله ناگهان اینگونه هیاهو بهپا میکند؟
اینکه هرازگاهی شاهد محبوبیت ناگهانی و دور از انتظار یک بازی کمتر شناختهشده باشیم، شاید دیگر چندان مسئله تازهای نباشد؛ اما این موضوع که یک بازی در سبک استنتاج اجتماعی، آن هم بعد از گذشت دو سال از انتشار، ناگهان به چنین محبوبیتی دست پیدا کند، میتواند یک اتفاق جالب و بسیار تاملبرانگیز در حوزه ویدئوگیم محسوب شود. بازی Among Us در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرمهای اندروید، آیفون و ویندوز منتشر شد و بعد از گذشت دو سال سکوت نسبی از زمان عرضه، ناگهان آنچنان سروصدایی بهپا کرد که علاوهبر توئیچ، دیگر شبکههای اجتماعی مانند تیکتاک و یوتیوب را نیز شدیدا تحتتاثیر خود قرار داد.
طبق اطلاعات منتشرشده در سایت نامبر ۱۳ بازی Among Us در سال ۲۰۱۸ میلادی تنها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ بازیکن همزمان داشته است؛ اما در سال ۲۰۲۰ میلادی و در هفته اول ماه سپتامبر، این اعداد به طرز باورنکردنی به چیزی حدود یکونیم میلیون بازیکن همزمان افزایش پیدا کرد. همچنین بد نیست که به آمار منتشرشده در سایت مدیوم اشاره کنیم که نشان میدهد بازی Among Us بیش از ۱۰۰ میلیونبار دانلود شده که در نوع خود بینظیر است.
این محبوبیت ناگهانی باعث شد تا سازندگان فعلا دست از پروژههای دیگر خود بردارند و بیشتر به پشتیبانی Among Us بپردازند. اما برای رسیدن به جواب این سؤال که «چه عواملی باعث شد تا بازی در میان ما به چنین موفقیتی دست پیدا کند؟»، کافی است که در ادامه نگاهی هم به آمار و ارقام شبکه اجتماعی توئیچ داشته باشیم.
طبق آمار منتشرشده در سایت توئیچ ترکر تا به این لحظه بازی Among Us در بازه زمانی ۳۰ روز گذشته در توئیچ بهطور میانگین بیش از ۱۴۰ هزار بیننده داشته و تنها طی هفت روز گذشته بیش از ۲۰ میلیون ساعت دیده شده است. همچنین در همین لحظه بازی در رتبه سوم توئیچ پشتسر League of Legends و بالاتر از بازی Fortnite قرار دارد؛ هرچند این رتبهها ثباتی ندارند و مدام در حال تغییرند. درهرحال همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شدهاید، توئیچ و یوتیوب یا به بیانی بهتر، استریمرها یکی از عوامل اصلی موفقیت بازی در میان ما هستند.
طبق گفته سایت مدیوم سازندهای به نام چانس موریس که با نام کاربری Sodapoppin در فضای مجازی شناخته میشود، اولین استریمری است که توانست در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ بهطور جدی و موثر توجهها را به بازی Among Us جلب کند. سپس بهدنبال آن استریمرها و یوتیوبرهای معروف دیگری مانند CallMeCarson ،xQc ،Pokimane ،Shroud ،Ninja و PewDiePie نیز وارد این مسیر شدند و به روند همهگیری بازی سرعت بخشیدند.
همچنین نمیتوان تاثیر استریمهای اشخاص مهمی مانند الکسندریا اوکاسیو کورتز و الهان عمر، اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا را در بازی امانگ آس نادیده گرفت. طبق اطلاعات منتشرشده در سایت Forbes استریم بازی مشترک الکسندریا اوکاسیو کورتز و الهان عمر با چندین استریمر دیگر در Among Us حدود ۷۰۰ هزار بیننده داشته است.
بهطورکلی از این آمار و ارقام میتوان نتیجه گرفت که استریمرها تا چه حد میتوانند در زمینه تبلیغات و نشان دادن پتانسیلهای یک بازی قدرتمند ظاهر شوند؛ طوری که به سختی میتوان آن را با دیگر تبلیغات اینترنتی مقایسه کرد. اما بد نیست که به این نکته هم توجه کنیم که اگر Among Us دارای چنین پتانسیل و جریانپذیری بالایی نبود، قطعا نمیتوانست تا این حد مورد توجه قرار بگیرد. پذیرش ساده بازیکنان از هر طیفی، یکی از مهمترین دلایل مُسری بودن بازی امانگ آس است.
به بیانی سادهتر میتوان گفت که بازی از شما انتظار پیشینه یا مهارت خاصی در حوزه ویدئوگیم ندارد و همانطور که از سبک بازی نیز مشخص است، تنها تعامل یا روابط اجتماعی است که در Among Us حرف اول را میزند. تمام رفتارها و واکنشهای شما میتواند بهنوعی باعث پیروزی یا شکست شما شوند. حتی اینگونه میتوان توصیف کرد که بازیکنان در Among Us باید مدام رفتارهای یکدیگر را قضاوت کنند و اهمیتی ندارد که بازیکنی بسیار فعال است یا اصلا واکنشی نشان نمیدهد، درهرصورت باز هم قضاوت شدن توسط بازیکنان دیگر امری اجتنابناپذیر است.
تنها باید سعی کنید تا نسبت به هر یک از اتفاقات رخداده، مناسبترین واکنش را از خود بروز دهید. چه یکی از خائنین باشید و چه از خدمه، اگر مورد اتهام یا سوءظنِ دیگران قرار بگیرید، هیچ راهی جز گفتوگو برای اثبات بیگناهی خود ندارید. این میزان از حساسیت در تعامل میتواند هردفعه باعث رخ دادن یک سناریوی تازه در بازی شود و بهنوعی هربار شما را غافلگیر میکند.