کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۴۲۲
تاریخ خبر:

چگونه در قرعه‌کشی پیش‌‌فروش‌ خودرو شرکت کنیم؟

ضوابط فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو در ایام عید سعید فطر اعلام شد. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر گفت: شرایط خاصی در ضوابط فروش و اولویت‌های تحویل در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را تنها به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت و تقاضای کاذب را حذف کرد. حسین مدرس خیابانی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی ریاست محترم جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ساماندهی بازار خودرو گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای سیاست‌های دولت، برنامه‌ریزی‌های منسجمی را برای ساماندهی بازار خودرو طراحی کرده که محور اصلی آن افزایش تولید به منظور پاسخگویی بهینه به تقاضای موجود در بازار است.

‌ اما در کنار آن، با مجموعه سیاست‌های تعریف شده، نظارت کافی صورت خواهد گرفت تا علاوه بر ساماندهی موضوع ثبت‌نام فروش و تحویل، زمینه برای عرضه مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان واقعی و حذف تقاضای کاذب از بازار خودرو نیز فراهم شود.وی افزود: بر اساس سیاستگذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی‌های به عمل آمده با خودروسازان، فروش ویژه ۲۵ هزار دستگاه خودرو شامل ۱۵ هزار دستگاه خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو و ۱۰ هزار دستگاه خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا، در ایام عید سعید فطر صورت خواهد پذیرفت.

*** چگونه در قرعه‌کشی خرید خودرو شرکت کنیم؟
مقررات فروش و پیش‌فروش محصولات خودروسازان به‌طور کلی تغییر کرده است. در حقیقت ستاد تنظیم بازار، برای مدیریت تقاضا، فرایند فروش خودروسازان را به سه‌ روش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید تقسیم‌بندی کرده است. در فروش فوق‌العاده تحویل سه‌ماهه و در پیش‌فروش یک‌ساله و مشارکت در تولید تحویل آن به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ موکول شده است. آنچه مشخص است خودروسازان برخلاف گذشته با فروش فوق‌العاده باید تا سقف ۴۰درصد از محصولات تولیدی خود را به بازار عرضه کنند، این در شرایطی است که باقی تولیدات به تعهدات معوق و پیش‌فروش‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

در شرایط جدید فروش با توجه به تقاضای بالای خرید خودرو از کارخانه اگر خودروی عرضه‌شده کمتر از میزان تقاضای موجود بود، شرکت خودروساز ملزم به انجام قرعه‌کشی میان متقاضیان است اما قرعه‌کشی هم با الزاماتی همراه شده است. به‌ گزارش اقتصادنیوز، متقاضیان خودرو پیش از ثبت‌نام اینترنتی خودرو در قدم اول باید در سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی که با نام «امتا» از آن یاد می‌شود، ثبت‌نام کنند تا اطلاعات هویتی مکانی، اعتباری و… کاربران شناسایی شود. هدف این کار کوتاه‌کردن دست دلالان از خرید تعداد قابل ‌توجهی خودرو است.

به این ترتیب مشتریان ایران‌خودرو و سایپا قبل از مراجعه به سایت‌ فروش خودروسازان برای خرید خودروی موردنظر، باید ابتدا اطلاعات هویتی خود را به‌وسیله این سامانه یعنی «امتا» به اثبات برسانند. متقاضیان خرید خودرو پس از ورود به سامانه ثبت‌نام شرکت‌های خودروساز، به سامانه «امتا» هدایت شده و پس از احراز اطلاعات، مجدد به سایت خودروساز موردنظر ارجاع شده و ثبت‌نام در آن سایت را تکمیل می‌کنند.

بعد از احراز هویت متقاضیان و ثبت‌نام در سایت فروش، ۵۰درصد هزینه خودرو در زمان ثبت‌نام اولیه از متقاضیانی که واجد شرایط هستند، دریافت می‌شود و یک‎هفته پس از پایان ثبت‌نام با حضور مراجع نظارتی نسبت به قرعه‌کشی اقدام خواهد شد. اسامی انتخاب‌شدگان ظرف ۴۸ساعت پس از پایان ثبت‌نام و برگزاری قرعه‌کشی، در سامانه فروش خودروسازان قرار خواهد گرفت. این افراد تا ۴۸ساعت فرصت خواهند داشت بقیه وجه خودرو را واریز کنند. اما متقاضیانی که در قرعه‌کشی پذیرفته نشدند، چگونه باید پول خود را دریافت کنند؟

در صورتی که فرد جزو برنده‌های قرعه‌کشی باشد، این وجه برداشت شده و او ۴۸ساعت زمان برای پرداخت بقیه وجه زمان خواهد داشت. اما شرایط برای ثبت‌نام چگونه است؟ هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو، دارا بودن گواهینامه رانندگی، سن بالای ۱۸سال، فاصله زمانی ۳۶ماهه از آخرین ثبت‌نام یا تحویل خودرو، تعلق شماره‌حساب بانکی و موبایل به شخص متقاضی و همچنین در رهن بودن سند خودرو تا یک‌سال از جمله شرایط ثبت‌نام خودرو است. به گفته مسئولان صنعتی در مجموع ۱۵۰هزار دستگاه یعنی به ازای هر فصل ۵۰هزار خودرو از طریق قرعه‌کشی واگذار خواهد شد و حدود ۷۵۰هزار دستگاه به رفع تعهدات اختصاص پیدا کرده است.

کدخبر: ۳۲۹۴۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر