کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۶۱۱
تاریخ خبر:

چگونه در بورس‌ سود کنیم؟

روزنامه هفت صبح ، رضا شایگان | تجربیات یک سهامدار تازه‌وارد که از ابتدای سال ۹۸ موفق شده به سود ۳۵درصدی برسد.
عرضه اولیه به اصطلاح بورسی‌ها فرآیندی است که در آن یک شرکت برای اولین‌بار پا به تالار بورس می‌گذارد و با فروش سهام تازه، سرمایه جذب می‌کند. با جذب سرمایه که بعضا حجم آن به میلیاردها تومان می‌رسد، وضع شرکت از این رو به آن رو می‌شود و کلی سود به جیب می‌زند.

به توصیه دوستانم، از اول سال ۹۸ در تمام عرضه اولیه‌های بورس شرکت کردم. به کارگزارم سپردم که هربار عرضه اولیه جدید در بازار پیش آمد، من را خبر کند یا خودش برایم از محل اعتبارات سهام بخرد. با این کار، من از اول سال تا حالا حدود چهار‌میلیون و ۳۶۰تومان برای خرید سهام در عرضه اولیه پول خرج کرده‌ام. الان ارزش سهامی‌ که خرید‌ه‌ام به حدود پنج‌میلیون و ۹۰۵تومان می‌رسد. به‌ عبارتی من تنها با خرید سهام عرضه اولیه، حدود یک‌میلیون و ۵۵۰هزار تومان، معادل ۳۵درصد سود کرده‌ام. در این نوشته، سوددهی تمام سهامی ‌که خریده‌ام را توضیح داده‌ام.

*** سود حاصل از خرید «تاصیکو»
اولین عرضه اولیه سال ۹۸ به نام تاصیکو رقم خورد. تاصیکو نماد شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین است که در تاریخ ۹اردیبهشت‌ماه، ۱۰درصد از سرمایه شرکت را با سهامداران بورس به اشتراک گذاشت. شرکت بورس ارزش هر سهم شرکت صدر تامین را در عرضه اولیه ۲۲۰تومان تخمین زده بود و قرار بود به هر کد معاملاتی حداکثر هفت‌هزار سهم تعلق بگیرد، اما از آنجایی که استقبال از این عرضه اولیه زیاد بود، به هرکس نهایتا چهارهزار و ۸۹۶سهم رسید.

با این تفسیر من در این عرضه اولیه توانستم یک‌میلیون و ۸۲هزار تومان سهام تاصیکو بخرم. یک هفته بعد از آن روز ارزش سهام به ۲۶۰تومان رسید و من در عرض یک هفته ۱۸درصد سود کردم.

*** سود حاصل از خرید «زشریف»
دومین عرضه اولیه سال ۹۸ به نمادی تحت عنوان زشریف تعلق داشت. شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد در روز آخر اردیبهشت پا به بورس گذاشت. این عرضه اولیه خیلی محدود بود. قرار بود به هرکس ۲۵۰سهم تعلق بگیرد. نتیجه از این‌ هم کمتر شد و نهایتا به هر کد معاملاتی ۱۳۹سهم با ارزش ۴۲۰تومان تعلق گرفت. یعنی کلا ۵۸هزار تومان. نسبت به عرضه اولیه پیشین رقم خیلی کمی ‌بود، اما بیشترین سود را در این عرضه اولیه به جیب زدم.

بعد از دو‌سه‌هفته ارزش سهام به ۸۱۲تومان رسید. یک‌هفته دیگر گذشت و ارزش سهام تا هزار و ۱۳تومان بالا رفت. از آنجا به بعد بدبیاری‌های من شروع شد و سهام شروع به افت کرد، اما از آنجا که اهل ریسک نبودم، دست به سهامم نزدم و حالا با گذشت سه‌چهارماه، ارزش هر سهم زشریف به هزار و ۳۷تومان رسیده و من با شرکت در این عرضه اولیه تا اینجای کار ۱۴۷درصد سود کرده‌ام!

*** سود حاصل از خرید «جم‌پیلن»
شرکت پلی‌پروپیلن جم از تاریخ ۲۷خرداد وارد بورس شد. در عرضه اولیه این سهام به هر کد معاملاتی ۴۴۶سهم تعلق گرفت که ارزش هر کدام از آنها حدود دو‌هزار و ۲۵۰تومان بود. این عرضه اولیه، دومین عرضه اولیه گران‌قیمت در سال ۹۸ به‌شمار می‌آمد. من موفق شدم در این عرضه اولیه حدود یک‌میلیون تومان سهام جم‌پیلن بخرم. بعد از یک‌هفته ارزش هر سهم جم‌پیلن تا دوهزار و ۹۶۰تومان بالا رفت.

خیلی‌ها همان موقع سهامشان را فروختند، اما من قصد خرید و فروش ندارم و صرفا سهام عرضه اولیه می‌خرم. سرم برای ریسک درد نمی‌کند. حالا شاید سود کمتری کرده باشم، اما از کرده خود ناراضی نیستم. قیمت هر سهم جم‌پیلن حالا دوهزار و ۸۰۰تومان است و ارزش سهام من به یک‌میلیون و ۲۵۰تومان رسیده. با خرید جم‌پیلن تا اینجای کار حدود ۲۴درصد سود کرده‌ام.

*** سود حاصل از خرید «سیمرغ»
شرکت سیمرغ که در گروه زراعت و خدمات وابسته به آن فعالیت می‌کند، پنجمین شرکتی بود که در سال ۹۸ وارد بورس شد. عرضه اولیه این شرکت در تاریخ دوم تیرماه برگزار شد و طی آن به هر کد معاملاتی ۳۰۲سهم سیمرغ رسید که ارزش هرکدام آن زمان ۵۱۰تومان بود. من در این عرضه اولیه توانستم ۱۵۵هزار تومان سهام سیمرغ بخرم.

این نما تا نیمه مردادماه پشت سر هم بالا می‌رفت و کسی جلودار آن نبود. ارزش هر سهم سیمرغ تا هزار و ۲۹۳تومان بالا رفت، اما من حاضر به فروش آن نشدم. حالا با گذشته دو ماه از عرضه اولیه سیمرغ، سهام ۱۵۵هزار تومانی من به ۳۵۷هزار تومان رسیده است. چراکه هر سهم سیمرغ در پایان معاملات دیروز حدود هزار و ۱۸۳تومان قیمت خورد و این یعنی خریداران سیمرغ تا اینجای کار ۱۳۱درصد سود کرده‌اند.

*** سود حاصل از خرید «نوری»
شرکت پتروشیمی‌ نوری رکورد عرضه اولیه را شکست. با اینکه قرار بود هر کد معاملاتی هزار سهم داشته باشد، نهایتا به هر کس ۵۳۳سهم به ارزش سه‌هزار و ۱۲۵تومان رسید. به عبارتی هرکس توانست یک‌میلیون و ۶۶۵هزار تومان سهام نوری بخرد. اتا پایان تیرماه نوری پیاپی درحال صعود بود و ارزش هر سهم نوری در ۲۹تیر به سه‌هزار و ۸۰۰تومان رسید. خیلی‌ها آن موقع سهامشان را فروختند و سود ۲۲درصدی به جیب زدند، اما کسانی مثل من که تصمیم به خرید و فروش سهام نداشتند، حالا ارزش سهامشان سه‌هزار و ۴۰۰تومان است و تا اینجای کار پولشان به یک‌میلیون و ۸۱۲هزار تومان رسیده و حدود ۹درصد سود کرده‌اند.

*** سود حاصل از خرید «هجرت»
شرکت پخش هجرت حدود دوهفته پیش یعنی ۱۹مرداد وارد بورس شد. آن روز توانستم ۱۱۳سهم به ارزش هزار و ۸۵۰تومان بخرم. در حالی که قرار بود به هر کس ۲۲۵سهم برسد، اما عموما در عرضه اولیه سهم هرکس کمتر خواهد شد. من آن روز ۲۱۰هزار تومان برای خرید سهام هجرت پول خرج کردم. هنوز هیچکس حاضر به فروش سهام هجرت نشده و همین مورد باعث شده ارزش سهام به صورت پیاپی بالا برود. در حال حاضر قیمت هر سهم هجرت به حدود دوهزار و ۷۳۳تومان رسیده و ارزش سهام من تا ۳۰۹هزار تومان بالا رفته است. این روند صعودی فعلا ادامه دارد و هنوز برای تصمیم‌گیری برای هجرت زود است. این سهام تا اینجای کار ۴۸درصد سود کرده است.

*** سود حاصل از خرید «فسازان»
آخرین عرضه اولیه بورس همین هفته پیش برگزار شد. ۲۸مرداد شرکت غلتک‌سازان سپاهان وارد بورس شد و هر کد معاملاتی توانست ۱۱۷سهم به ارزش ۸۴۰تومان بخرد. به عبارتی هر کس حدود ۹۸هزار تومان فسازان خرید. حالا کمتر از یک‌هفته از این عرضه اولیه گذشته و برای بررسی آن زود است. دیروز ارزش سهام فسازان به ۹۰۸تومان رسید و این روند قرار است حداقل تا یکی‌دو‌هفته ادامه داشته باشد. من در این چند‌روز هشت‌درصد سود کرده‌ام.

کدخبر: ۲۷۶۶۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر