کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۱۲۶
تاریخ خبر:

چه کسی ۲۸۴‌میلیون تومان حقوق می‌گیرد؟

روزنامه هفت صبح | بر اساس گزارش‌های رسمی حقوق کارکنان همه دستگاه‌هایی که از دولت بودجه گرفتند، چیزی بین سه میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان بوده است؛ این عددی بود که سازمان اداری استخدامی از حقوق ۹ ماه گذشته کارکنان به دست آورده. یعنی براساس این گزارش حداکثر پرداختی که واریز شده، تقریبا ۶۲ برابر بیشتر از حقوق حداقلی کارمند دیگر بوده. این اطلاعات را دو روز پیش رئیس سازمان اداری استخدامی و معاون او در تلویزیون اعلام کردند. اسلایدهایی که میثم لطیفی و حسین عرب اسدی آن شب با خود به شبکه یک آوردند، جزئیات جالب دیگری هم درباره حقوق و دریافتی دستگاه‌های مختلف داشت که به صورت خلاصه نکات مهم آن را در گزارش زیر آورده‌ایم.

بیشترین میانگین دریافتی در قوه مقننه
میانگین دریافتی حقوق کارکنان قوه قضائیه و مجریه تقریبا به اندازه هم و به ترتیب برابر با هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. در نهاد رهبری میانگین حقوق از این عدد کمتر و حدود هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. در قوه مقننه ولی اوضاع متفاوت بوده. میانگین حقوق کارکنان و نماینده‌های مجلس به ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. بقیه دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت هم به طور میانگین ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به کارمندان خود پرداخت می کردند.

کف حقوق: سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
حالا که میانگین حقوق همه را گفتیم، نوبت به کمترین و بیشترین پرداختی‌ها می‌رسد. سازمان‌ها در حداقل حقوق پرداختی با هم تفاهم داشته‎اند؛ یعنی هیچ کارمندی نبوده که کمتر از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد. ولی همین هم کمی عجیب به نظر می‌رسد چراکه بر اساس قانون بودجه امسال نباید پرداختی به کارکنان کمتر از ۳.۵میلیون تومان باشد.

قوه مجریه، رکورددار در سقف حقوق
در مقابل حداکثر پرداختی‌ها با هم متفاوت است. بیشترین حقوق به مبلغ ۲۸۴ میلیون تومان در قوه مجریه پرداخت شده. بعد از آن قوه قضائیه با ۱۸۰ میلیون تومان در ردیف بعد قرار داشته است. در قوه مقننه، نهاد رهبری و سایر دستگاه‌ها هم حداکثر پرداختی به ترتیب برابر با ۸۲، ۴۸ و ۸۵ میلیون تومان بوده است.

بعد از اعلام این عدد و رقم دیروز قوه قضائیه یکی از مدیران کارگزینی خودش را به تلویزیون فرستاد تا درباره حقوق ۱۸۰ میلیون تومانی یکی از قاضی‌ها توضیح دهد. این مدیر گفت که حقوق ۱۸۰ میلیون تومانی شامل معوقات ۱۳ ماهه یکی از پرسنل می‌شد که به صورت یکجا پرداخت شد. او به چند فیش حقوقی پرسر و صدای دیگر هم اشاره کرد.

مثلا یکی از آنها فیش ۱۱۰ میلیون تومانی قاضی دیگری بود که ۹۵ میلیون تومان از آن معوقات او بوده است. این طور که قوه قضائیه توضیح داده حقوق ۵۰ درصد از پرسنل و شاغلین آنها زیر ۷ میلیون تومان است و ۳۶ درصد از آنها بین ۷ تا ۹ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. به گفته او تعداد زیادی از قاضی‌ها هم اصلا حقوقی دریافت نمی‌کنند.

با اینکه قوه قضائیه از گزارش ۱۸۰ میلیون تومان حقوقی که سازمان اداری استخدامی داد شاکی بود ولی مدیران این سازمان همان شب در تلویزیون هم گفته بودند که بعضی از این حداکثر حقوق‌ها حاصل پرداخت نشدن ۶ ماه دریافتی افراد بوده. البته با این توضیح هم اگر حقوق ۲۸۴ میلیون تومانی به شش ماه هم تقسیم شود باز میانگین پرداختی به این کارمند در قوه مجریه به حدود ۴۷ میلیون تومان در ماه می‌رسد.

بخش دیگر حرف‎‌های معاون این سازمان درباره حقوق اساتید و مقایسه آن با مدیران بود که در آن گفت: «پرداخت مثلاً ۴۰ میلیون تومان حقوق به استادتمام دانشگاه پایه ۴۵ یا ۵۰، با توجه به اینکه این افراد بیش از ۴۰، ۵۰ نفر نیستند و با این کار تکریم علم صورت می‌گیرد، منطقی است اما منطقی ندارد رئیس اداره بخشی در یک دانشگاه ۸۰ میلیون تومان دریافتی داشته باشد.»

خوب‌ها و بدهای پاکنا
سازمان اداری استخدامی جداولی در تلویزین پخش کرده بود که در وبسایت خود هم گذاشته است. در یکی از این اسلایدها مشخص است کدام دستگاه علاقه کمتری برای ثبت اطلاعات خود داشته است. یک سری دستگاه‌ها مثلا قوه قضائیه، سازمان زندان‌ها و سازمان قضایی نیروهای مسلح ۱۰۰درصد اطلاعات خودشان را ثبت کردند ولی در مقابل شهرداری‌ها بیشترین وقفه را در وارد کردن اطلاعات داشتند.

بنا بر حرف‌های معاون سازمان اداری و استخدامی « میان ۲۸۶۴ دستگاه اجرایی ذیل قوه مجریه، ۱۴۶۱ دستگاه اطلاعاتشان را در سامانه ثبت کرده‌اند، ۱۳۳۰ دستگاه باقی مانده که اطلاعاتشان را وارد نکرده‌اند، شهرداری‌ها هستند که اگر این اتفاق بیفتد می‌توان گفت بیش از ۹۰درصد اطلاعات حقوق و مزایای قوه مجریه ثبت شده است.»

با نگاه به یکی دیگر از اسلایدهای ارائه شده می‌شود گفت دقیقا چند دستگاه حقوقشان را حتی یک بار هم در سامانه وارد نکرده‌اند. این عدد برای نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری ۸۱ دستگاه، برای قوه قضائیه ۶۰ دستگاه و برای مجریه هزار و ۳۰۰ دستگاه است که همانطور که گفته شد بیشتر شامل شهرداری‌ها می‌شود.

سازمان اداری استخدامی قبلا گفته بود که قوه مجریه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۰۰‌درصد اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان خود را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا تاریخ ۹ آذرماه واردکرده‌اند.

۱۳۴۵ نفر در قوه مجریه بالای ۵۰ میلیون تومان می‌گیرند
اطلاعات دیگر ارائه شده، مربوط به حقوق بالای ۵۰ میلیون تومان است. ۱۳۴۵ نفر در قوه مجریه، ۴۴ نفر در قوه قضائیه و ۲۴ نفر در قوه مقننه بالای ۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. اما طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، حقوق بیش از ۳۳ میلیون تومان نباید به کسی پرداخت شود.
با وجود همه این اطلاعات، باز هم حقوق‌های نامتعارف در یک اتاق تاریک قرار دارند. این تعبیری است که معاون سازمان اداری استخدامی برای آن به کار برده. به خاطر اینکه همچنان پرداخت‌هایی که در ردیف رفاهیات می‌آید هیچ ضابطه‌ای ندارد که به گفته او « گاهی تا ۴۰۰ و ۵۰۰درصد عدد حکم افراد، به آنان رفاهیات پرداخت می‌شود.»

در سامانه پاکنا میزان پرداختی رفاهیات هم ثبت شده است. در قوه قضائیه به طور میانگین در ۹ ماه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رفاهیات پرداخت شده که از بقیه سازمان‌ها کمی بیشتر بوده است. میانگین رفاهیات در قوه مجریه، مقننه، نهادهای زیر نظررهبری و سایر دستگاه‌ها حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است. ولی همه این نهادها در حداکثر پرداخت خود به عنوان رفاهیات با هم تفاوت داشته‌اند.

حداکثر رفاهی پرداخت شده: ۲۶۰ میلیون تومان در قوه مقننه
بیشترین میزان پرداختی که با عنوان رفاهیات انجام شده در قوه مقننه اتفاق افتاده که برابر با ۲۶۰ میلیون تومان بوده است. بعد از آن در قوه مجریه کارمند یا کارمندانی وجود داشتند که در یک ماه ۲۱۳ میلیون تومان تحت عنوان رفاهی گرفته‌اند. همچنین در ادامه حداکثر رفاهیات پرداخت شده برای قوه قضائیه، نهادهای زیر نظر رهبری و سایر دستگاه‌ها هم برابر با ۱۰۲، ۶۷ و ۳۲ میلیون بوده است.

بر اساس این گزارش، در ۹ ماهه اول امسال حقوق ۸۴هزار و ۷۱۱ نفر از کارکنان قوه قضائیه، یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۴۳۷ نفر در قوه مجریه، ۴۲۰۰ نفر در قوه مقننه، ۲۵۶۹ نفر در نهادهای زیر نظر رهبری و دست آخر حقوق ۲۶ هزار و ۵۰۴ نفر در سایر دستگاه‌های اجرایی ثبت شده که مجموعا برابر با دو میلیون و ۹۰ هزار نفر می‌شود. آمار کل کارکنان دولت بر اساس آخرین آمار (سال گذشته) دو میلیون و ۲۴۱ هزار نفر بوده است و این یعنی تا امروز حقوق ۸۰ درصد در پاکنا ثبت شده است.

این اطلاعات از کجا به دست آمده؟
نکته آخری که درباره این گزارش باید پرسید این است که سازمان اداری استخدامی جواب این‌ سوال‌ها درباره حقوق و دریافتی کارمندان را از کجا پیدا کرده؟ ماجرا به چند سال قبل برمی‌گردد. اواخر سال ۱۳۹۶ سازمان اداری استخدامی سامانه‌ای راه‌اندازی کرد که در آن سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید اطلاعات خودشان را درباره حقوق و دریافتی کارمندان وارد می‌کردند. قانون پنج ساله ششم توسعه و قانونی که در بودجه سال ۱۳۹۹ و بعد هم سال ۱۴۰۰ آمده بود، این سازمان را مجبور می‌کرد از این به بعد همه حقوق کارکنان را بعد از اینکه در این سامانه ثبت کند بپردازد.

به خصوص بعد از ماجرای حقوق‌های نجومی، دولت دوازدهم بیشتر به فکر سامانه پاکنا یا همان پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری افتاد. با این که در دولت قبل حقوق کارمندان بیشتر وزارتخانه‌ها ثبت شد اما برخی از دستگاه‌ها مدام از انجام این کار شانه خالی می‌کردند تا این که دست آخر پاکنا به عمر دولت دوازدهم قد نداد و به این دوره رسید. دولت جدید از روزی که آمد چاره‌ای نداشت که همین مسیر را ادامه دهد. اوایل آبان ماه مشخص شد که ۱۷ دستگاه هنوز هیچ اطلاعاتی وارد نکرده‌اند.

مثلا بانک مرکزی، صندوق کار آفرینی امید، سازمان خصوصی سازی و سازمان غذا و دارو یا وزارت ورزش، پارک‌های فن آوری و دانشگاه‌های دولتی چنین وضعی داشتند. آخر آبان ماه با تهدید سازمان اداری استخدامی به این سامانه تکمیل شد و سازمان اداری و استخدامی برای اولین بار توانست وضعیت حقوق کارکنان را زیر ذره‌بین قرار دهد.

کدخبر: ۴۳۱۱۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر