کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۷۰۶
تاریخ خبر:

چه کسی وزیرخارجه دولت بعدی خواهد بود؟

گمانه زنی ها در مورد کابینه ای که ابراهیم رییسی در نظر دارد بالا گرفته است. یکی از مهم ترین سمت ها در این کابینه وزیر خارجه است. دنیای اقتصاد امروز نوشته است که حضور علی باقری‌کنی، معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه در نخستین دیدار دیپلماتیک ابراهیم رئیسی خبرساز شده است.

رئیس‌جمهور منتخب روز پنج‌شنبه با وزیر خارجه هند در تهران دیدار کرد. در عکسی که از این دیدار منتشر شده است‌، علی باقری در کنار محمدجواد ظریف نشسته و در حال یادداشت مطالبی دیده‌ می‌شود.

در شرایطی که بازار گمانه‌ها درباره کابینه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب داغ است، انتشار عکسی از حضور علی باقری‌کنی، معاون سابق سعید جلیلی در جریان اولین دیدار دیپلماتیک رئیسی با وزیر خارجه هند خبرساز شده است. بر اساس این عکس که روز پنج‌شنبه پس از اولین دیدار خارجی ابراهیم رئیسی منتشر شد و به سرعت در فضای مجازی نیز بازتاب یافت، علی باقری‌کنی، معاون امور بین‌الملل در قوه‌قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در کنار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه فعلی ایران دیده می‌شود. عکسی که می‌تواند مهر تاییدی بر گمانه‌های روزهای گذشته مبنی‌بر تصمیم ابراهیم رئیسی برای معرفی او به‌عنوان وزیر خارجه آینده ایران باشد. یکی از دلایل تقویت این گمانه پس از انتشار این عکس، نزدیکی بسیار او به ابراهیم رئیسی به‌دلیل انتصابش در قوه‌قضائیه و ازسوی دیگر نزدیکی‌اش به سعید جلیلی، دبیر اسبق شورای‌عالی امنیت ملی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است که هر دو در کنار هم در برهه‌ای هدایت مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشتند. بر همین اساس بسیاری بر این نظرند که ابراهیم رئیسی به همین دلیل او را به‌عنوان یکی از اعضای تیم سیاست خارجی خود در دوران انتقال به کمیته‌ «تطبیق متن نهایی توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۴» معرفی کرده است.

بر اساس گزارش‌ها ابراهیم رئیسی به جز علی باقری‌کنی، علی حسینی‌تاش معاون راهبردی شورای‌عالی امنیت ‌ملی را به این کمیته معرفی کرده و خواستار حضور آنها در جریان مذاکرات کنونی برجام شده است.
دنیای اقصاد با اشاره به سوابق او مینویسد: نگاهی به سوابق علی باقری‌کنی که اکنون ۵۴ سال دارد، می‌تواند تا حد زیادی نشانه‌های حضورش در دولت بعدی را بیش از دیگران تقویت کند. علی باقری‌کنی به‌عنوان یکی از چهره‌های اصولگرا در عرصه سیاست ایران شناخته می‌شود. او دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) و فرزند محمدباقر باقری‌کنی از اعضای مجلس خبرگان رهبری است. همچنین وی دارای نسبت خانوادگی با مقام معظم رهبری است. درواقع برادر علی باقری‌کنی به نام مصباح‌الهدی باقری‌کنی با یکی از دختران مقام معظم رهبری ازدواج کرده است.

او زمانی که سعید جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی مدتی به‌عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد. پس از حضور جلیلی در شورای‌عالی امنیت ملی، علی باقری‌کنی به‌عنوان معاون او منصوب شد و در جریان مذاکرات هسته‌ای در آن زمان از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران بود.

کدخبر: ۴۰۱۷۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر