کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۲۰۱
تاریخ خبر:

چه کسی جای گینزبرگ را می‌گیرد؟

روزنامه هفت صبح | با درگذشت قاضی مشهور زن آمریکایی در روز جمعه، درگیری بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برای تعیین قاضی جایگزین بالا گرفته است. ترامپ می‌خواهد هرچه زودتر کار را تمام کرده و یک چهره راستگرا را به دیوان عالی ایالات متحده بفرستد.

اما دموکرات‌ها می‌گویند همانطور که در شرایط مشابه جمهوریخواهان مانع انتخاب یک قاضی جانشین توسط اوباما در ماه‌های آخر حضورش در کاخ سفید شدند حالا هم ترامپ نمی‌تواند چنین انتخابی داشته باشد. آنچه هر دو کاندیدا در مورد آن توافق دارند این است که یک زن دیگر به جای گینزبرگ روی صندلی قضاوت بنشیند.

*** گزینه‌های ترامپ کدامند؟
اولین اسمی که بسیار مطرح شده یک زن جوان محافظه‌کار است. ایمی کنی برت کاتولیک مذهبی ۴۸ساله است که دیدگاه‌های محافظه‌کارانه کاتولیکی دارد. برت در عین حال از سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه آقای ترامپ نیز حمایت کرده است و مدافع حقوق فراگیر مالکیت اسلحه است و از این نظر هم یک راستگرای به تمام معناست.

ترامپ در ماه اکتبر ۲۰۱۷ او را برای ریاست دادگاه استیناف شیکاگو نامزد کرده بود و سنا نیز بعد از طی روند سخت بررسی با ۵۵ رای در برابر ۴۳رای انتصاب او را تایید کرد. او در عین حال یکی از افرادی بود که برای جایگزینی آنتونی کندی، قاضی دیوان عالی، در سال ۲۰۱۷ مدنظر رئیس‌جمهور بود. او که دانش‌آموخته مدرسه حقوق دانشگاه نوتردام است ابتدا به عنوان منشی آنتونین اسکالیا، قاضی دیوان عالی که در سال ۲۰۱۶ فوت کرد مشغول به کار شد و سپس به مدت ۱۵سال در همان دانشگاه به تدریس حقوق پرداخت.

او متولد نیواورلئان است و با یکی از دستیاران سابق دادستان ایالات متحده در منطقه شمال ایندیانا ازدواج کرده است. آن‌ها هفت بچه دارند. مطرح شدن نام ایمی کنی برت دموکرات‌ها را به شدت نگران کرده است چراکه این شغلی برای تمام عمر اوست و با سنی که این زن دارد، ترکیب قاضی‌ها به سود تندروها خواهد ماند.

باربارا لاگوآ، یعنی نفر بعدی یک آمریکایی کوبایی‌تبار متولد میامی است و نخستین قاضی لاتین‌تبار دیوان عالی فلوریدا بود. اگر به عنوان نامزد انتخاب شود و به تایید سنا نیز برسد، بعد از سونیا سوتومایر که توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دیوان عالی منصوب شد، دومین لاتین‌تباری خواهد بود که در عالی‌ترین دادگاه آمریکا خدمت می‌کند.

لاگوآ که ۵۳ سال دارد در سپتامبر ۲۰۱۹ توسط آقای ترامپ نامزد ریاست دادگاه استیناف آتلانتا شد و سنا نیز با ۸۰ رای در برابر ۱۵ رای انتصاب او را تایید کرد. این دادگاه‌های استیناف منطقه‌ای یک پله پایین‌تر از دیوان عالی محسوب می‌شوند. او به همراه اکثریت قضات این دادگاه در ماه جاری به تایید قانونی رای داد که محکومان سابق را به پرداخت هزینه‌های باقی‌مانده دادرسی ملزم می‌کند.

خانم لاگوآ مانند قاضی گینزبرگ فارغ‌التحصیل مدرسه حقوق کلمبیاست. او در ادامه مدتی دادستان فدرال بود و سپس به مدت یک دهه به عنوان قاضی یکی از دادگاه‌های استیناف فلوریدا خدمت کرد.
لاگوآ از این منظر برای ترامپ اهمیت دارد که انتخاب او می‌تواند لاتین تبارها و اسپانیایی زبان‌های حاضر در ایالات متحده را با ترامپ همراه کند. طبق آخرین نظرسنجی‌ها ترامپ محبوبیت چندانی بین لاتین‌ها ندارد و این موضوع با توجه به میزان جمعیت این گروه در ایالات‌متحده و حق رای ای که دارند، می‌تواند ترامپ را در خطر قرار دهد.

از سوی دموکرات‌ها هم بحث‌هایی در گرفته که اگر ترامپ کسی را به جانشینی قاضی گینزبرگ انتخاب نکرد، بایدن چه کسی را انتخاب خواهد کرد. یکی از نام‌های مطرح شده در این خصوص میشل اوباماست. او فارغ‌التحصیل حقوق از دانشگاه هاروارد است و محبوبیتش دست کمی از قاضی فقید آمریکا ندارد. علاوه بر آن سیاهپوست بودنش هم برای دموکرات‌ها اهمیت دارد و بایدن می‌تواند با مطرح کردن این احتمال قلب سیاهپوستان را تصرف کند.

کدخبر: ۳۵۱۲۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر