کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۴۸۳
تاریخ خبر:

چه کسی جای آبه شینزو را می‌گیرد؟

روزنامه هفت صبح | آبه شینزو رفت و یوشیهیده سوگا به جای او خواهد آمد. باز هم یک نخست‌وزیر دیگر از حزب لیبرال دموکرات که تقریبا در همه ۷۵سال گذشته در ژاپن بر سر کار بوده‌اند. ژاپنی‌ها چندان علاقه‌ای به تغییرات عمده سیاسی ندارند و از هرگونه ثبات استقبال می‌کنند. برای همین هم سوگا با بیان اینکه راه شینزو آبه را در سیاست ادامه می‌دهد، قلب آنها را ربوده است.

کمتر از یک ماه قبل نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که به خاطر بیماری دیگر به کار خود ادامه نخواهد داد. آبه شینزو که سیاستمداری لیبرال، میانه‌رو و محبوب در ژاپن است گفته بود که نمی‌خواهد بیماری بر نحوه کار او به عنوان نخست‌وزیر تاثیر بگذارد و از بابت کناره‌گیری‌اش از مردم این کشور عذرخواهی کرده بود.حالا سوگا نشان داده است که حداقل در مسائل اقتصادی ادامه‌دهنده راه آبه است.

او پیش از این در صحبت‌هایی از بالا رفتن میزان مالیات‌ها سخن گفته بود اما آن را پس گرفت. حالا مشخص نیست که سوگا چنین سیاستی را در طول دوره کاری خود عملی کند یا نه. مردم ژاپن به سیاست‌های اقتصادی آبه بسیار علاقه‌مندند و اگر ساگو بخواهد تغییراتی در این خصوص دهد از آن استقبال نخواهند کرد.

حالا گفته می‌شود که یوشیهیده سوگا، دبیر اول کابینه ژاپن با رای حزب لیبرال دموکرات به‌عنوان جانشین آبه شینزو ، نخست وزیر ژاپن خواهد شد. نخست وزیر جدید شش سال از آبه مسن‌تر است با این حال به نظر می‌آید که از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار است. یوشیهیده سوگا هم‌اکنون ریاست دبیرخانه دولت ژاپن را که وظیفه‌اش ایجاد هماهنگی بین وزراست برعهده دارد. او پیش از این و از سال ۲۰۱۲ وزیر امور داخلی و ارتباطات بود.

حزب لیبرال دموکرات در انتخابات داخلی روز دوشنبه خود از بین سه نامزد آقای سوگا را به‌عنوان رهبر جدید حزب انتخاب کرد و وی به احتمال بسیار بالا نخست وزیر جدید ژاپن خواهد شد.سوگا که دبیر اول کابینه ژاپن است، ۷۱سال سن دارد و ناظران از قبل پیش‌بینی می‌کردند که وی پیروز انتخابات درون حزبی شود. یوشیهیده سوگا یکی از نزدیک‌ترین افراد به شینزو آبه بوده است و انتظار می‌رود که سیاست‌های آبه را پیگیری کند. ژاپن در دوره شینزو آبه سیاست‌های میانه‌روانه را اتخاذ کرده بود که همزمان به شرق و غرب توجه داشت.

رقیبان سوگا در انتخابات داخلی حزب لیبرال دموکرات ایشیبا شیگرو دبیرکل پیشین حزب لیبرال دموکرات و کیشیدا فومیئو رئیس امور خط مشی این حزب بودند. روز شنبه سه نامزد شرکت‌کننده در این انتخابات در یک مناظره علنی در توکیو شرکت کردند. روز چهارشنبه پارلمان ژاپن برای انتخاب نخست وزیر جدید رای‌گیری خواهد داشت که با توجه به اکثریت حزب لیبرال دموکرات در پارلمان سوگا به مقام نخست‌وزیری خواهد رسید.

با ادامه دوره فعلی نخست وزیری انتظار می‌رود که انتخابات پارلمانی در سپتامبر ۲۰۲۱ برای انتخاب نخست وزیر جدید در ژاپن برگزار شود.آقای سوگا که در یک خانواده کشاورز بزرگ شده یک سیاستمدار کهنه‌کار است.

*** آبه شینزو سال‌ها به بیماری کولیت زخمی مبتلا بود و این امر موجب شد تا وی زودهنگام از قدرت کناره‌گیری کند. سال گذشته آقای آبه به رکورد طولانی‌ترین فردی که مقام نخست وزیری ژاپن را به طور متناوب در اختیار دارد، رسید. وی از سال ۲۰۱۲ نخست وزیر ژاپن است. ان‌اچ‌کی، سازمان ملی رادیو تلویزیونی ژاپن گفته است که آقای آبه ۶۵ ساله خواسته است که با استعفایش برای دولت مشکلی ایجاد نکند. منبع تصویر،REUTERS

کدخبر: ۳۴۹۴۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر