کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۹۵۶
تاریخ خبر:

چه کسی به سعودی‌ها سلاح می‌فروشد؟

روزنامه هفت صبح | «احمد بن عبدالعزیز العوهلی» رئیس سازمان کل صنایع نظامی عربستان سعودی روز شنبه گفت که این کشور به عنوان بخشی از برنامه‌های بلند پروازانه خود برای تقویت هزینه‌های نظامی داخلی، در دهه آینده بیش از ۲۰میلیارد دلار در صنعت نظامی خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
این برنامه بلندپروازانه آل‌سعود در حالی مطرح شده است که عربستان سعودی توان علمی و فکری لازم را برای تولید و بومی‌سازی سلاح‌های نظامی ندارد و در زمان حاضر پنجمین کشور پرهزینه جهان از لحاظ واردات تجهیزات نظامی است.

به نوشته ایرنا اکنون که حاکمان سعودی به ویژه « محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع سعودی و فرمانده جنگ علیه یمن « دونالد ترامپ» بزرگترین پشتوانه خود را از دست داده و به نظر می‌رسد دوران سختی را در دوران ریاست « جوبایدن» رئیس‌جمهوری دموکرات انتظار می‌کشند، آیا خود را با ارائه این پیشنهاد اغواگرایانه آماده نزدیک شدن به دولت بایدن می‌کنند یا اینکه از کاخ سفید ناامید شده و برای دیگر فروشندگان عمده سلاح مثل انگلیس، آلمان و فرانسه اغواگری کرده است.

این پیشنهاد مقام سعودی یک روز بعداز تماس تلفنی« لوید استین» وزیر دفاع دولت بایدن با «‌محمد بن سلمان» همتای سعودی او مطرح شده است.سعودی‌ها به ویژه بن سلمان اگرچه قول‌هایی از دولت بایدن برای حمایت از خود دریافت کرده‌اند اما نمی‌توانند روی این قول‌ها حساب کنند زیرا سیاست‌های دموکرات‌ها که دل خوشی از مراودات « گاو شیرده» با دولتمردان قبلی آمریکا ندارند، متفاوت شده و آنها از حقوق بشر، پایان جنگ یمن و کاهش کمک‌های تسلیحاتی سخن می‌گویند.

بایدن حتی گفته است که مناسبات واشنگتن با ریاض را از طریق « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و نه فرزندش بن سلمان پیگیری می‌کند درست عکس آنچه در زمان ترامپ جریان داشت.مهمترین معاملات تسلیحاتی که بن سلمان آنها را امضا کرده، نشان می‌دهند ساخت سلاح توسط سعودی‌ها مانند پرتاب مریخ نورد توسط اماراتی‌ها به یک اندازه خنده‌دار است.

*** سلاح‌های آمریکایی در صدر
حجم صادرات اسلحه آمریکا به پادشاهی سعودی طی دوره زمانی ۲۰۱۷-۲۰۱۵ بیش از ۴۳ میلیارد دلار بوده و شامل تجهیزات و سلاح‌های نظامی، بالگرد، کشتی‌های جنگی‌، تانک‌های آبراهامز وهمچنین هواپیماهای جنگی بوده است.سعودی همچنین توافق‌نامه‌ای را برای تهیه مقادیر مختلف سیستم و تجهیزات دفاع موشکی با ایالات متحده امضا کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی آژانس همکاری امنیتی دفاعی وابسته به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پادشاهی سعودی در طول یک سال جاری موجودی زرادخانه سلاح‌های نظامی و مهمات خود را چند برابر کرد تا جایی‌که میزان معاملات تسلیحاتی خود با ایالات متحده را در چند ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی به ۳ میلیارد دلار رساند.این معامله تسلیحاتی شامل توپ‌های خودران‌، هواپیماهای نظامی و سیستم‌های ضد تانک و انواع تانک‌ها و مهمات بود.

*** بزرگترین خریدار سلاح‌های انگلیسی
براساس گزارش پایگاه اینترنتی سازمان مبارزه با تجارت اسلحه در انگلستان، سعودی بزرگترین خریدار سلاح‌های ساخت انگلیس است.حجم معاملات نظامی این دو کشور در دوره زمانی ۲۰۱۷-۲۰۱۵ بیش از ۱۳ میلیارد پوند بوده و بیشتر معاملات شامل سلاح، مهمات و تجهیزات نظامی بوده است.
هرچند محمد بن سلمان یک ماه قبل و در سفر اخیر خود به انگلیس نتوانست معامله تسلیحاتی برای خرید ۴۸جنگنده تایفون را امضا کند اما مذاکرات ریاض و لندن شاهد پیشرفت چشمگیری در مسیر تحقق این معامله بوده است.

*** خرید سلاح از روسیه
سفر«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در اواخر سال گذشته به مسکو شاهد امضای چند معامله تسلیحاتی بود که دو طرف متعهد شدند علاوه بر افتتاح کارخانه‌ای برای تولید تفنگ کلاشنیکف در پادشاهی سعودی، این کشور به سامانه معروف موشکی روسیه اس ۴۰۰ مجهز شود.
ارزش این معاملات تسلیحاتی نزدیک به ۳ میلیارد دلار اعلام شده است.

*** جزر و مد
معاملات تسلیحاتی بین پادشاهی سعودی و آلمان را کارشناسان به مثابه «جزر و مد» توصیف کرده‌اند.
آلمان به اتهام«نقض حقوق بشر توسط سعودی» از ارائه ۸۰۰ تانک به سعودی به ارزش ۱۸میلیارد یورو امتناع کرد اما در سال ۲۰۱۶ برلین موافقت کرد ۴۸ قایق گشتی را به گارد ساحلی پادشاهی تحویل دهد.
به‌دنبال جنگ علیه یمن به رهبری سعودی، دولت آلمان تصمیم گرفت صادرات سلاح به کشورهای شرکت کننده در این جنگ را متوقف کند.اما همچنان اعتراض‌ها به فروش سلاح توسط آلمان و دیگر کشورها به آل‌سعود برای کشتار مردم بی‌گناه یمن وجود دارد.

*** آل‌سعود و سلاح‌های فرانسوی
محمد ‌بن‌سلمان پس از تصدی سمت وزارت دفاع، از پاریس «پایتخت نورها» دیدن و با « فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری وقت فرانسه دیدار کرد.دو طرف در خلال این سفر چندین معامله تسلیحاتی شامل فروش خودروهای زرهی، موشک‌های ضد زره، قایق‌های گارد ساحلی، هواپیماها و هلی‌کوپترها به ارزش میلیاردها یورو به سعودی امضا کردند.سعودی‌ها همچنین علاقه زیادی به تانک‌های «لکلرک» فرانسه نشان دادند زیرا آنها را که ارتش امارات در جنگ یمن و در چارچوب ائتلاف به رهبری سعودی استفاده می‌کند، دیده‌اند.

کدخبر: ۳۷۴۹۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر