کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۲۸۵
تاریخ خبر:

آخرین خبرها درباره کودتای میانمار

روزنامه هفت صبح | یک: دوشنبه هفته گذشته بود که ارتش میانمار با بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی این کشور و جمعی از سیاستمداران و مقام های دولتی میانمار،قدرت را به دست گرفت. ارتش میانمار با این ادعا که در انتخابات پارلمانی تقلب صورت گرفته است قدرت را در دست گرفت اما ناظران بین‌المللی معتقدند که هیچ مشکل اساسی در روند این انتخابات مشاهده نکرده‌اند.

* دو: شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه چهارم فوریه (۱۶ بهمن) با انتشار بیانیه‌ای با ابراز «نگرانی عمیق» در مورد اعلام وضعیت فوق‌العاده در میانمار، خواستار آزادی همه بازداشت شدگان از جمله آنگ سان سوچی شد اما کودتا در این کشور را محکوم نکرد.برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند که در متن پیشنهادی بریتانیا، کودتای نظامی در میانمار محکوم شده بود اما کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلب حمایت چین و روسیه که با عبارت کودتا مخالف بودند این متن را تغییر دادند.

* سه: گزارش شده است که خانم سوچی در اقامتگاه خود در پایتخت تحت نظر قرار دارد. اتهامات وارد شده علیه وی شامل نقض قوانین واردات و صادرات و در اختیار داشتن وسایل ارتباطی غیرقانونی است. مقامات دولت نظامی گفته‌اند که دستگاه‌های بیسیم واکی تاکی مورد استفاده ماموران حافظت او فاقد مجوز است.

وین میینت، رئیس‌جمهوری هم متهم است که در تخطی از قانون ملی مدیریت حوادث غیرمترقبه،در جریان مبارزات انتخاباتی محدودیت‌های قانونی جلوگیری از گسترش بیماری کرونا را نقض کرده و با حامیان خود در یک کاروان شامل ۲۲۰ خودرو به تبلیغات پرداخته است. این اتهامات حتی در صورت اثبات و صدور حکم هم مجازات سنگینی ندارد اما باعث سوء سابقه «محکومان» و سلب صلاحیت آنان برای فعالیت‌های سیاسی و دولتی می‌شود.

* چهار: بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی منتشر شده است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود گفت:«ارتش میانمار باید قدرت را واگذار کند و مقام‌ها و فعالان بازداشت شده در پی کودتا را آزاد کند. بایدن گفته است که آمریکا در حال همکاری با متحدان و شرکای خود برای رسیدگی به کودتای ژنرال‌ها در میانمار است.

کاخ سفید نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که آمریکا در حال بررسی «تحریم‌های هدفمند» علیه ارتش میانمار در پی کودتا علیه دولت غیرنظامی آنگ سان سوچی است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن در جلسه مطبوعاتی گفت:«ما در حال بررسی تحریم‌های هدفمند علیه افراد و اشخاص مرتبط با ارتش هستیم.»

* پنج: همچنان مخالفان کودتا در میانمار بازداشت می‌شوند. وین تین، ۷۹ ساله ، فردی که سال‌ها در کنار آنگ سان سوچی در برابر نظامیان میانماری مبارزه کرده است نیز صبح جمعه در خانه دخترش در یانگون، پایتخت اقتصادی میانمار بازداشت شد.

* شش: حاکمان نظامی میانمار چند روز پس از سرنگونی دولت دموکراتیک این کشور، دسترسی به فیسبوک را مسدود کرده‌اند. مقامات دولت نظامی گفته‌اند که این پلتفرم رسانه اجتماعی - که برای بسیاری در میانمار تنها مجرای دسترسی به اینترنت است - به خاطر حفظ ثبات ملی تا هفتم فوریه مسدود خواهد بود. نیمی از ۵۳میلیون نفر جمعیت میانمار از فیسبوک استفاده می‌کنند و فعالان سیاسی صفحه‌ای را برای هماهنگی مخالفت با کودتا ایجاد کرده‌اند.

* هفت: همزمان،در ادامه نافرمانی مدنی،گروهی از نمایندگان مجلس از ترک محل بازداشت موقت خود در پایتخت امتناع می‌ورزند و در یانگون مردم در اعتراض به کودتا به کوبیدن به قابلمه ادامه می‌دهند.اما اکثر خیابان‌های پایتخت آرام است و در حالی که مقررات منع رفت‌وآمد به اجرا گذاشته شده، نشانه چندانی از اعتراض علنی دیده نمی‌شود.

کدخبر: ۳۷۲۲۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر