کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۰۳۶
تاریخ خبر:

چه تصمیماتی‌ برای لیبی گرفته شد؟

روزنامه هفت صبح | همزمان با پایان کنفرانس برلین کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس لیبی با صدور بیانیه‌ای تصمیماتی در راستای حل بحران لیبی اتخاذ کردند. یکشنبه همزمان با پایان یافتن کنفرانس برلین‌، مشارکت‌کنندگان در این کنفرانس (آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، کنگو و چهار سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب) تصمیماتی برای حل بحران لیبی اتخاذ کردند.

در حاشیه این اجلاس اردوغان اعلام کرد هنوز نیرو به لیبی نفرستاده و بعد هم بدون خوردن شام برلین را ترک کرد. از سوی دیگر بعد از انتشار بیانیه و اعلام آتش‌بس، نیروهای حفتر بار دیگر آتش‌بس را نقض کردند و شرکت‌کنندگان در کنفرانس با اشاره به اهمیت یکپارچگی نهادهای لیبی، به‌ویژه بانک مرکزی و سازمان ملی نفت این کشور خواستار تضمین امنیت تاسیسات نفتی لیبی شدند و با هرگونه تلاش برای سوءاستفاده غیرقانونی از منابع انرژی در این کشور مخالفت کردند. بخش‌هایی از توافقات ا‌نجام شده را در زیر بخوانید:

* بر اساس بیانیه پایانی کنفرانس، شرکت‌کنندگان متعهد شدند «در درگیری‌های مسلح و در امور داخلی لیبی دخالت نکنند و از تمام طرف‌های بین‌المللی بخواهند که همین اقدام را انجام دهند.»

* این تصمیم بر‌خلاف تفاهم ترکیه با دولت «الوفاق» لیبی است، زیرا ترکیه متعهد شده ‌ به لیبی سرباز اعزام کند. شرکت‌کنندگان در کنفرانس متعهد شدند ضمن پایبندی به قانون ممنوعیت استفاده از تسلیحات این قانون را به‌طور کامل اجرا کنند.

*در بیانیه یاد شده تاکیده شده است «از تمام طرف‌ها می‌خواهیم، از هر‌گونه اقدامی که باعث شدیدتر شدن درگیری‌ها در لیبی می‌شود از جمله تامین مالی قدرت‌های نظامی و استفاده از مزدوران به نفع هر یک از طرف‌ها خودداری کنند.»

* کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس خواستار شدند چناچه طرفی این تصمیم را نقض کند، شورای امنیت سازمان ملل آن را تحریم کند. این درحالی است که مصر، امارات و ترکیه که در کنفرانس برلین حضور داشتند جزو آن دسته کشورهایی هستند که بنابر یکی از گزارش‌های سری سازمان ملل متحد این قانون را زیرپا گذاشته‌اند.

*کشورهای یاد شده از تمام طرف‌ها خواستند در راستای جلوگیری دائمی از اقدامات خصمانه و کاهش تنش و آتش‌بس در لیبی تلاش خود را دو چندان کنند.

*کشورهای شرکت‌کننده همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواستند که در صورت نقض موارد یاد شده متناسب با حجم اقدام ناقضان را تحریم کند.

* در بیانیه کنفرانس برلین بر لزوم خلع سلاح و تفکیک گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان حاضر در لیبی تاکید شد مشروط بر اینکه عناصر این گروه‌ها در نهادهای مدنی، امنیتی و نظامی ادغام شوند. سازمان ملل نیز خواهان حمایت از این روند شده بود. از جمله شبه‌نظامیانی که حضورشان در لیبی جنجال‌آفرین شده بود شبه‌نظامیان روس بودند که خود روسیه نیز در کنفرانس برلین حضور فعال داشت.

*** نقض مقررات آتش‌بس در لیبی در پی کنفرانس برلین
به دنبال کنفرانس بین‌المللی برلین که به هدف برقراری آتش‌بس دائمی و آغاز روند مذاکرات سیاسی در لیبی، برگزار شد، از طرابلس صدای انفجارهای پیاپی شنیده شد.ابوالمالک المدنی سخنگوی عملیات آتشفشان خشم که از سوی نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی اجرا می شود، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت:

شبه‌نظامیان طرفدار خلیفه حفتر در منطقه صلاح‌الدین واقع در جنوب پایتخت با شلیک تصادفی گلوله توپ نقض آتش‌بس کرده‌اند. روز یکشنبه نیز در حالی که نمایندگان طرفین درگیر در لیبی و جامعه جهانی در برلین گرد هم آمده بودند شبه‌نظامیان وفادار به حفتر در منطقه خلطات با شلیک توپ نقض آتش‌بس کرده بودند.در حمله نیروهای حفتر تانکرهای نفت مورد اصابت قرار گرفته و آتش‌سوزی رخ داده بود.

*** اردوغان شام نخورده برلین را ترک کرد
رسانه‌های ترکیه گزارش دادند، رجب طیب اردوغان آلمان را به طور غیرمنتظره ترک کرد و به کشورش بازگشت. بنا به گزارش رسانه‌های ترکیه، به نظر می‌رسد ترک ناگهانی اجلاس برلین درباره بحران لیبی واکنشی به متهم کردن علنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره اعزام شورشیان سوری حامی کشورش به طرابلس برای حمایت از دولت فائز السراج، نخست وزیر وفاق لیبی باشد. روزنامه «خبر ۷» ترکیه نوشت، اردوغان بدون هیچ توضیحی محل برگزاری اجلاس سران در برلین را ترک و به فرودگاه رفت.

کدخبر: ۳۰۵۰۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر