کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۸۲۷
تاریخ خبر:

چهره پنهان وزیر طالبان؛ وعده پول به خانواده تروریست‌ها

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: دیروز وزیرکشور طالبان در اقدامی عجیب به خانه خانواده‌هایی رفت که فرزندانشان دست به حملات انتحاری در سال‌های اخیر در افغانستان زده بودند. او آنها را در هتل اینترکنتیننتال کابل جمع کرد. این هتل همزمان هم نماد حضور آمریکایی‌ها در این کشور است و هم جایی بوده که بارها مورد حملات انتحاری وحشیانه قرار گرفته است.

در یکی از خونبارترین این حملات هجده نفر در این هتل جان باختند. تعداد خانواده‌های ملاقات کننده با حقانی آنقدر بالا بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی از دیدن این جمعیت متعجب شده‌اند. حقانی در این دیدار به هر خانواده ۱۰هزار افغانی بخشیده و گفته است که به آنها زمین خواهد داد.

دو: اما تنها نکته این دیدار، به همین خلاصه نمی‌شود. در عکس‌هایی که دولت فعلی افغانستان آنها را منتشر کرده، چهره سراج‌الدین حقانی کاملا تار شده است. به نظر می‌رسد که طالبان هنوز هم قصد ندارد بگوید کسی که وزارت کشور را به دست گرفته چه شکل و شمایلی دارد.

سه: مردی که امروز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و مردم افغانستان را به خشم آورد، یکی از خطرناک‌ترین چهره‌های طالبان به حساب می‌آید. او سراج‌الدین حقانی است که آمریکایی‌ها برای سرش ۱۰میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌اند و حالا بر مسند وزارت کشور در ساختمان وزارت داخله افغانستان نشسته است. او مخوف‌ترین چهره این گروه است.حقانی که در سال ۱۳۵۲ در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان در منطقه‌ای به نام میران شاه به دنیا آمده، فرزند جلال‌الدین حقانی بنیانگذار شبکه‌ای مخوف در این کشوراست. مادر او اصلیتی اماراتی داشته.

چهار: نام سراج‌الدین حقانی نخستین بار در سال ۲۰۰۸، پس از حمله انتحاری به هتل کابل سرینا، یکی از امنیتی‌ترین هتل‌های کابل، سر زبان‌ها افتاد. در این حمله شش تن از جمله دیوید هسلا، شهروند آمریکایی، کشته شدند. او در آن سال ترور حامد کرزی، رئیس‌جمهور وقت افغانستان را نیز در دستور کار داشت که عملی نشد. در سال ۲۰۰۸، او دیوید اس‌رود، خبرنگار نیویورک‌تایمز، را نیز ربود. او در این سال‌ها جای پدرش را در این شبکه گرفته بود، چرا که جلال‌الدین به دلیل ابتلایش به سرطان عملا در امور دخالتی نداشت.

پنج: سال ۲۰۱۰ ایالات متحده تلاش بی‌نتیجه‌ای برای کشتن سراج‌الدین حقانی داشت. این کشور تصمیم گرفته بود تا این چهره گروه حقانی را با هواپیمای بدون سرنشین هدف قرار دهد. اما او زرنگ‌تر از آمریکایی‌ها از آب در آمد و کمی پیش از این اتفاق محلی که در آن پنهان شده بود را ترک کرد. در همان سال بود که سراج‌الدین حقانی رسما عضو طالبان شد و سمت معاونت رهبر این گروه را به عهده گرفت.

شش: وقتی کتاب او در مورد مبارزه با غربی‌ها منتشر شده بود که در آن از اعضای طالبان می‌خواست ریش‌هایشان را بتراشند و مانند غربی‌ها لباس بپوشند تا بتوانند آنها را راحت‌تر بکشند، کاسه صبر آمریکایی‌ها لبریز شد و زمزمه تعیین جایزه برای زنده یا مرده سراج‌الدین از همان زمان شکل گرفت. اما هیچ کس نه بعد و نه قبل از آن تصویری از چهره او ندارد. در تصاویری که اف بی آی از او منتشر کرده و به صورت دستی نقاشی شده است، او صورتی مستطیل شکل با ریش‌های بلند و کلاهی بر سر دارد و ابروهایش پیوسته‌اند. اما مشخص نیست که آن چهره نگاری تا چه اندازه با واقعیات هماهنگ باشد.

هفت: اما پاک کردن جنایات از چهره حقانی زمانی آغاز شد که او در گزارشی که نیویورک تایمز آن را منتشر کرد به بیان نوع حکومت در افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور پرداخت. آمدن نام سراج‌الدین حقانی به عنوان مقاله‌نویس در یکی از معتبرترین روزنامه‌های جهان بسیاری را عصبانی کرد.

در آن زمان طالبان هنوز در حال چانه زنی با ایالات متحده در قطر بودند و خبری از پیروزی‌های بعدی‌شان نبود. اما برداشت کلی از این اقدام بدین گونه بود که ایالات متحده با دادن تریبون به کسی که برای سرش جایزه میلیونی تعیین کرده، قصد دارد تا فضا را برای بازیگری این افراد در افغانستان باز کند. پیش‌بینی که البته درست از آب در آمد.

هشت: هرچند که حالا سراج‌الدین ۴۸ ساله مقامی رسمی در حکومت طالبان است و سرنوشت این کشور را به دست دارد اما طالب‌ها کماکان از انتشار صورت او خودداری می‌کنند و او احتمالا اولین مقام رسمی یک کشور است که کسی چهره‌اش را ندیده است.

کدخبر: ۴۲۰۸۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر