کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۷۷۴
تاریخ خبر:

چهار فرضیه و ۱۷نام برای انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح | یک: معاون سیاسی وزارت کشور چندی پیش گفته بود که می‌خواهیم چند تاریخ را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد بدهیم و قاعدتا این تاریخ یکی از جمعه‌های ماه خرداد است. خرداد ۱۴۰۰ مثل تقریبا همه ماه‌های دیگر چهار جمعه دارد که در این میان برگزاری انتخابات در روز جمعه چهاردهم آن به دلیل تقارن با مراسم سالروز درگذشت امام بعید است و از این رو احتمالا انتخابات در یکی از تاریخ‌های ۷، ۲۱ یا ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد و بنابراین سال آینده در چنین روزی، لابد نام رئیس جمهور آینده مشخص خواهد شد (هرچند که ممکن است انتخابات به مرحله دوم هم بکشد).

* دو: تا به حال فرضیات مختلفی درباره چینش کاندیداها در آن انتخابات مطرح شده است و ما هم بخشی از آن‌ها را در همین ستون مطرح کردیم. مثلا گفتیم که با توجه به تحولات کرونایی یک فرضیه این است که شاهد یک انتخابات پزشکی باشیم که در این صورت رقابت بین افرادی مثل باقری لنکرانی یا وحید دستجردی از جناح راست و مسعود پزشکیان یا شخص سعید نمکی، وزیر بهداشت کنونی از جناح چپ خواهد بود. در میان این افراد، پزشکیان اخیرا اعلام کرده است که هنوز تصمیمی درباره انتخابات ۱۴۰۰ نگرفته است.

* سه: فرضیه دوم رقابت جوانان بود. این ایده مخصوصا بعد از بیان نیاز به دولت جوان حزب اللهی توسط رهبر انقلاب داغ شد. اگر افراد زیر ۶۰ سال را در سیاست ایران، جوان فرض کنیم در این صورت اصولگرایان سه گزینه جدی خواهند داشت: سعید جلیلی (متولد ۱۳۴۴)، پرویز فتاح (متولد ۱۳۴۰) و مهرداد بذرپاش (متولد ۱۳۵۹). در طرف مقابل اصلاح طلبان نیز سه گزینه جدی خواهند داشت: سورنا ستاری (متولد ۱۳۵۱)، محمد جواد آذری جهرمی (متولد ۱۳۶۰) و محسن هاشمی رفسنجانی (متولد ۱۳۴۰).

به غیر از سعید جلیلی، خاصیت هر پنج کاندیدای دیگر این است که در حال حاضر مجموعه‌هایی را مدیریت می‌کنند که بسیار پولدار هستند. فتاح در بنیاد مستضعفان رئیس است، بذرپاش در ستاد اجرایی است، ستاری در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است و در تعامل با شرکت‌های پولدار دانش بنیان، آذری جهرمی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که بخش پولدار اقتصاد کشور را اداره می‌کند و محسن هاشمی نیز به غیر از ثروت خانوادگی در حال حاضر در شورای شهر، رئیس است. در این بخش باید بگویم که حرف‌هایی هم از حضور احتمالی سید حسن خمینی زده شده است که به نظر بسیار دور از واقعیت است اما به هر حال او نیز متولد سال ۱۳۵۱ و ۴۸ ساله است و در گروه جوانان قرار دارد.

* چهار: فرضیه سوم رقابت میان پیشکسوتان است. احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی گفته حاضر است برای انتخابات ۱۴۰۰ فداکاری کند. نام علی لاریجانی، رئیس قبلی مجلس شورای اسلامی را هم از خاطر دور نداشته باشید که با وجود انکارهای زبانی ممکن است دلش برای سیاست‌ورزی در سطح اول کشور تنگ شود.

* پنج: و فرضیه چهارم، بیرون آمدن کاندیدایی از میان نظامیان گذشته است. دیروز مصطفی فقیهی، روزنامه‌نگار نوشت که محسن رضایی در حال فکر کردن به انتخابات ۱۴۰۰ است. برخی نیز می‌گویند که قالیباف باز هم سودای ریاست جمهوری دارد که البته فریدون عباسی، نماینده اصولگرای مجلس از قول قالیباف گفته او نامزد انتخابات نخواهد شد و برخی شنیده‌ها نیز از آماده شدن علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و حسین دهقان، وزیر دفاع سابق برای کاندیداتوری در این سمت خبر می‌دهند.

کدخبر: ۳۳۴۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر