کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۰۳۲
تاریخ خبر:

چهار سال صبوری برای گرفتن عکس مقارنه دماوند ‌

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | ۱۳ تیر روز ملی دماوند بود و در هفته‌ای که گذشت عکسی در فضای مجازی دست به دست شد که سر و صدای زیادی به پا کرد. عکس مقارنه ماه و سایه دماوند که برای اولین بار در کشور به ثبت رسیده بود و حضور دو نماد ماه و دماوند زیبایی حیرت‌انگیزی به وجود آورده بود که برای هر بیننده‌ای این سوال را ایجاد می‌کرد که عکاس این عکس کیست.

مجید قهرودی عکاس جوان این عکس بعد از چهار سال صبوری و ۱۱ بار صعود به دماوند بالاخره توانست در ۱۶ خرداد این عکس زیبا را ثبت کند؛ عکسی که در آن، عکاس باید روی قله می‌ایستاد و در زمان طلوع یا غروب خورشید در شرایط جوی مناسب این لحظه را شکار می‌کرد. گفت‌وگوی ما را با مجید قهرودی که پیش از این بارها در سطح بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفته،بخوانید.

مجید قهرودی متولد ۱۳۶۷ و اهل کاشان است و فیزیک خوانده. شاید همین کاشانی بودن و تماشای آسمان زیبای کاشان باعث شده او آنچنان عاشق و دلباخته آسمان، ماه و خورشید و ستارگانش شود که از محل زندگی‌اش با دوچرخه تا کویر مرنجاب رکاب بزند تا به ستاره‌ها برسد. البته که او در کنار نجوم و عکاسی، دوچرخه‌سوار حرفه‌ای هم است.

او درباره علاقه همزمانش به دوچرخه‌سواری و عکاسی می‌گوید :« از کودکی به طراحی و نقاشی و به طور کلی هنر علاقه داشتم به همین دلیل کم کم به سمت عکاسی نجومی کشیده شدم. درهمان سال‌ها من دوچرخه‌سواری را هم شروع کرده بودم و در سال ۸۵ دوچرخه‌سواری حرفه‌ای می‌کردم .در سال ۸۸ دوچرخه‌سواری حرفه‌ای را اجبارا کنار گذاشتم، دوچرخه‌ام را فروختم تا بتوانم دوربین عکاسی بخرم و این یکی از بهترین تصمیمات زندگی‌ام بود. بعد از یک‌سال در مسابقه عکاسی نجوم شرکت کردم و اول شدم. سه تا سکه برنده شدم که آن موقع سکه ۳۰۰ هزار تومان بود. با پول سکه‌ها دوچرخه خریدم و دوچرخه‌سواری را دوباره شروع کردم.»

*** می‌خواهم به سراغ عکاسی نجومی در ماه و مریخ بروم
اما علاقه مجید قهرودی به نجوم خیلی اتفاقی و با یک بار دیدن ماه از تلسکوپ شکل گرفت. او می‌گوید:« سال ۸۲ قبل از همکاری با رصدخانه دانشگاه کاشان با کلاس‌های نجوم انجمن سپهر کاشان آشنا شدم. یک آگهی دیدم کنجکاو شدم و به کلاس‌ها رفتم. بعد از آن یک رصد شبانه برایمان گذاشتند. در آن رصد وقتی برای بار اول ماه را از تلسکوپ دیدم مجذوب ماه و این رشته شدم. بعدتر یعنی از سال ۸۵ کارهای پژوهشی را شروع کردم و کم کم رقابت‌های نجومی شروع شد.

همینطور چون خودم بعد از مدتی شروع به آموزش نجوم کردم خیلی به خودم کمک شد تا به عمق ماجرا بیشتر وارد شوم و هر روز بیشتر و بیشتر یاد بگیرم. در این راه ایده‌هایی در ذهنم شکل گرفت که برای محقق کردن آن حاضرم سال‌ها صبر کنم و برایش تا جایی که می‌توانم تلاش می‌کنم. مثل همین مقارنه ماه با سایه دماوند که برایم به یک چالش تبدیل شده بود. حتی دوست دارم بعد از عکاسی قله‌های مرتفع روی زمین به سراغ ماه و مریخ بروم چون هیچوقت دوست ندارم از تلاش و کوشش در راه اهدافم متوقف شوم!»

*** در قله دماوند شانس با من یار بود
تسلط مجید بر مباحث نجوم و به نوعی ورزشکار بودنش کمک بزرگی برای شکل گیری ایده ثبت مقارنه ماه بر سایه دماوند شد. او می‌گوید :« من ۱۵ سال است که ورزش حرفه‌ای می‌کنم . دوچرخه سواری را همیشه به طور منظم و حرفه‌ای داشتم اما به کوه و کوهنوردی هم علاقه زیادی دارم. در سال ۹۲ یا ۹۳ اولین شبی که از دماوند عکاسی کردم بیشتر مجذوب این قله شدم و از آن به بعد تقریبا تمام فعالیتم را بر پایه عکاسی از مناطق کوهستانی به ویژه قله دماوند قرار دادم زیرا این مناطق از دیدگاه نجوم کاملا بکر مانده‌اند.

یعنی تاکنون هیچ عکاس نجومی پیدا نشده که بتواند با دیدگاه نجومی خود یک پدیده خاص در آنجا را شکار کند. من در این سال‌ها هر بار که به قله صعود می‌کردم منتظر آن ساعت و ثبت آن لحظه خاص مقارنه ماه و سایه دماوند بودم که بالاخره چیزی به نام شانس با من همراه شد که توانستم بعد از چهار سال این لحظه ناب را به ثبت برسانم. من برای اینکه بتوانم این عکس را ثبت کنم اول می‌بایست توانایی و آمادگی جسمانی لازم را داشته باشم بنابراین ورزش در این سال‌ها به من کمک زیادی کرد به ایده‌هایم نزدیک‌تر شوم.»

*** عکاسی جوان با سوابق بین‌المللی
مجید قهرودی پیش از این بارها ما را با عکس‌هایش شگفت زده کرده است. عکس خورشید گرفتگی او در دی سال گذشته عکس روز ناسا شد. عکاسان بسیاری از سراسر جهان این رخداد نجومی زیبا را ثبت کردند و تصاویر زیبای این خورشیدگرفتگی که از نوع حلقوی و نادر بوده در سرفصل خبرهای تصویری قرار گرفت.

مجید قهرودی این خورشید‌گرفتگی را در دریاچه نمک حوض سلطان واقع در چهل کیلومتری شمال شهرستان قم عکاسی کرده است که آن زمان عکس روز ناسا شد. سال ۲۰۱۷ هم عکسی دیگر از او عکس روز ناسا شده بود. عکس دیگری هم که نمایی جذاب از قله دماوند بود، در سال ۲۰۱۹ به عنوان یکی از ۱۱ عکس برتر مسابقه عکاسی نجومی رصدخانه سلطنتی گرینویچ انگلستان انتخاب شد. عنوان این عکس « در آغوش کوهستان، در قلب کیهان» بود.

کدخبر: ۳۳۸۰۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر