کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۹۲۷
تاریخ خبر:

چهار روایت انتخاباتی از چهار شهر مذهبی

روزنامه هفت صبح، ‌مصطفی آرانی | انتخابات مجلس، در سراسر کشور برگزار می‌شود و توجه به تهران نباید باعث شود که به سایر حوزه‌های انتخابیه توجه نکنیم. اینجا چهار روایت داریم از چهار شهر مذهبی کشور:

* یک: کاشان: کاشان با آران و بیدگل، مجموعا یک نماینده در مجلس دارند. دیروز که فهرست کاندیداهای این حوزه اعلام شد در آن یک نکته جالب توجه وجود داشت. نام سید احمد کاشانی، فرزند آیت‌الله کاشانی در میان کاندیداها دیده می‌شود: سید احمد کاشانی پس از انقلاب در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شهرستان نطنز، و بخش قمصر به عنوان نماینده مردم وارد مجلس شد…

در دور دوم انتخابات مجلس هم احمد کاشانی مجدداً از همان حوزه با کسب ۴/۵۸ درصد آرا انتخاب شد اما پیش از پایان دوره دوم و در ۱۴آبان سال ۱۳۶۵ وی را در حالی که نماینده مجلس بود دستگیر و راهی زندان کرده، پس از سپری کردن ۲۸ماه، از زندان آزاد شد. در خاطرات هاشمی رفسنجانی انتشار شب‌نامه و تلاش برای ایجاد شکاف بین ارتش و سپاه علت دستگیری وی ذکر شده‌است.

* دو و سه:‌ اصفهان و مشهد: اصلاح‌طلبان در اصفهان تقریبا هیچ کاندیدایی ندارند و ظاهرا صرفا خانم ناهید تاج الدین به عنوان کاندیدای آن‌ها در این شهر حضور دارد. در شهر مشهد نیز وضعیت به همین منوال است و در مقابل اصولگرایان، تا دلتان بخواهد کاندیدا دارند به شکلی که گفته شده تاکنون سه فهرست با نام‌های لیست جامعه جوانان متحد اسلامی، جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این شهر از سوی اصولگرایان منتشر شده است.

اصفهان و مشهد این روزها البته به عنوان دو پایگاه اصولگرایی شناخته می‌شود ولی قبلا وضعیت در این شهر به این منوال نبود. در واقع اصفهان تا سال ۱۳۸۱ که آیت‌الله طاهری اصفهانی از سمت امام جمعه و نماینده ولی فقیه استعفا داد، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های چپ در کشور بود و مشهد هم تا سال ۱۳۸۴ که آیت‌الله سید مهدی عبادی، امام جمعه این شهر بود در واقع در تعادلی میان او و شیخ عباس واعظ طبسی به عنوان لیدر راست این شهر زیست می‌کرد و به طور توامان پایگاه چپ و راست بود .

ولی خب از همان ابتدای دهه هشتاد و با محوریت ائمه جمعه این دو شهر کم کم به پایگاهی جدی برای راستگرایی تبدیل شدند. البته اصفهان همچنان هم سنت چپ قوی دارد و در مجلس دهم نیز از هفت نماینده این شهر، پنج نماینده اصلاح‌طلب بودند ولی به نظر می‌رسد که چنین وضعی در انتخابات آینده وجود نداشته باشد.

* چهار: قم: در قم، وضعیت جالب‌تر است. مثلث اصولگرای این انتخابات که امیرآبادی و ذوالنور و زاکانی هستند تقریبا هیچ رقیب جدی به جز استاندار سابق این استان در زمان احمدی‌نژاد ندارند. البته که در آگهی اعلام اسامی کاندیداها، نام ۱۱۱ کاندیدا بیان شده است ولی از نظر وزن سیاسی در این استان، به نظر رقیبی برای آن مثلث وجود ندارد درست مثل انتخابات خبرگان این شهر که یک روحانی گمنام در برابر آیت‌الله یزدی قرار گرفته است و تقریبا از الان نتیجه انتخابات مشخص است.

کدخبر: ۳۰۹۹۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر