کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۶۳۴
تاریخ خبر:

چهار خبر جدید از برجام، هواپیمای اوکراینی و...

روزنامه هفت صبح | یک: ترامپ می‌خواهد برجام را نابود کند؛ نشریه «فارن‌پالیسی» بامداد شنبه گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا با شتابزدگی به دنبال کشتن توافق هسته‌ای برجام قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر است.

فارن‌پالیسی نوشته به نظر می‌رسد دولت ترامپ با در پیش گرفتن سیاست زمین سوخته درصدد است اطمینان حاصل کند صرفنظر از نتیجه انتخابات ماه نوامبر چیزی از برجام باقی نمی‌ماند. کلسی داونپورت، کارشناس ارشد مسائل کنترل تسلیحاتی در آمریکا گفت: «هدف این سیاست این است که برجام تکه‌تکه شده و اطمینان حاصل شود که دولت بعدی نمی‌تواند آن را دوباره سر هم کند.»

* دو: استقبال کانادا از طرح ایران برای جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی؛ یک مقام ارشد کانادایی موافقت این کشور را با تصمیم ایران برای ارسال جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده اوکراین به فرانسه اعلام کرده است. فرهاد پرورش، نماینده ایران در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) جمعه گفته ایران از آژانس حوادث هوایی فرانسه(BEA) خواسته جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه‌دیده اوکراین را بازخوانی کند.مارک گارنو، وزیر حمل و نقل کانادا گفته این کشور با تصمیم ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای بوئینگ اوکراینی به فرانسه به جای اوکراین موافق است و خواستار عملی شدن این تصمیم در اسرع وقت است.

* سه: احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجه؛ وزارت خارجه اعلام کرد: در پی تحرکات عده‌ای معدود از جریانات خاص سیاسی که دارای سابقه ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و حسن همجواری بین دو کشور ایران و افغانستان هستند و اخیرا به بهانه فوت چند تن از اتباع آن کشور که قصد ورود غیر قانونی به ایران داشته یا به صورت قاچاقی و غیر قانونی وارد ایران شده بودند، مرتکب برخی اقدامات اهانت‌آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نمایندگی‌های کشورمان در افغانستان شده بودند، صبح شنبه عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران برای پاره‌ای توضیحات در وزارت امور خارجه حاضر شد. در جریان این دیدار سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب نگرانی از تاثیر اقدامات غلط این گروه قلیل بر روابط همسایگی دو کشور را ابراز کرد.

* چهار : دانمارک به تنگه هرمز نیرو می‌فرستد؛ اکثریت پارلمان دانمارک با حضور نظامی این کشور در عراق به بهانه نبرد با داعش و اعزام نیرو و ناوچه به تنگه هرمز به بهانه تامین امنیت دریایی این منطقه در قالب نیروهای اروپا موافقت کردند. به نوشته وبگاه «کپنهاک پست»، پارلمان دانمارک روز پنجشنبه چراغ سبز خود برای ارائه کمک‌های نظامی جدید به نیروهای ناتو در عراق را نشان داده است.

همچنین با استقرار یک فروند ناوچه و شماری پرسنل نیروی دریایی به تنگه هرمز به مدت چهار ماه که از آگوست (شهریور) شروع می‌شود و به عنوان بخشی از ماموریت تحت هدایت اروپاست، موافقت کرد. براساس این گزارش، حضور درعراق شامل اعزام ۲۸۵ پرسنل نظامی، سه فروند بالگرد ترابری EH101 است. در تنگه هرمز نیز یک فروند ناوچه با بالگرد «سیهاوک» به همراه نیروهای ویژه به این منطقه اعزام می‌شوند. قرار است ۱۹۵ پرسنل نظامی دانمارک در تنگه هرمز مستقر شوند.

کدخبر: ۳۳۳۶۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر