کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۵۳۴۷
تاریخ خبر:

چند نکته ریز از تعویض روغن گیربکس‌های CVT

هفت صبح| مالکان خودروهای اتومات باید بیش از دیگر مدل‌های موجود به زمان و نحوه تعویض روغن جعبه دنده خودرو توجه کنند.

نکات بسیار ریزی درباره نحوه نگهداری از گیربکس خودرو و شیوه تعویض روغن جعبه‌دنده وجود دارد که بسته به اتومات یا دستی بودن و اینکه نوع گیرکس اتومات چیست، متغیر بوده و نیازمند توجه بیشتر است. دراین باره علیرضا مهرآیین کارشناس روزنامه هفت صبح با اشاره به ضرورت توجه به این نکته می گوید: «هزینه تعمیر گیربکس همیشه بالا بوده و در مقطع فعلی هم با توجه به تحریم و نبود قطعات بیش از همیشه سخت شده است. مالکان خودروهای دنده اتومات البته باید بیشتر از بقیه مراقب این قطعه خاص از خودرو باشند.»

وقتی از او درباره چرایی اهمیت بیشتر توجه به جعبه‌دنده‌های اتومات می‌پرسیم، وی پاسخ می‌دهد: «با اینکه در دفترچه نگهداری و تعمیر هر خودرو شیوه و زمان تعویض روغن با ذکر جزئیات فنی روغن مورد نیاز آمده اما اغلب مالکان خودروهای مجهز به جعبه دنده اتومات مخصوصا خودروهای دارای گیربکس CVT نمی‌دانند چه اندازه خودرو حساسی دارند. بحث تعویض روغن این گیربکس ها با اینکه کاملا تخصصی است اما مثلا نوع روغن مورد استفاده، استاندارد و درجه فنی آن یا زمان تعویض به شدت حساس بوده و باید به موقع و دقیق مورد توجه قرار گیرد.»

علیرضا مهرآیین در ادامه افزود: « تعویض روغن در گیرکس‌های دستی چندان نکته خاصی ندارد و اغلب با نوع خاصی از روغن نیاز آنها رفع می شود. در گیربکس‌های CVT هم که در اغلب خودروهای هوندا، میتسوبیشی و نیسان دیده می‌شوند هم بایستی یک نوع ویژه از روغن مصرف گردد. جعبه‌دنده‌های اتوماتیک از انواع دوکلاچه تا تیپ ترونیک و … اما ۱۰ تا ۱۲ نوع روغن مختلف داشته که بسته به نوع برند و استاندارد اعلامی باید حتما مدنظر مالک خودرو قرار گیرند.»

این کارشناس مسائل فنی خودرو در ادامه خاطرنشان کرد: «لازم است مالکان خودروهای اتومات حتما به تکنسین‌هایی مراجعه کنند که از روش‌های مدرن و مکانیزه برای تعویض روغن گیربکس استفاده می‌کنند چرا که در روش سنتی تنها ۵۰ درصد روغن تخلیه می‌شود و بخش اعظم روغن کهنه پشت توربین گیربکس می‌ماند. ازینرو بایستی حتما هنگام تعویض روغن این مورد مدنظر قرارگیرد. سطح استاندارد روغن اعلام شده توسط سازنده خودرو برای جعبه دنده هم مثلا اگر دکسرون ۶ است، تخطی از آن تبعات جبران ناپذیری برای بخش فنی خودرو به همراه می آورد.»

علیرضا مهرآیین در پایان به خوانندگان هفت صبح یادآور شد: «با توجه به اینکه سرویس‌کارها دقت کافی در توجه به استاندارد و نوع تعویض روغن ندارد یا اینکه قطعات و مواد مصرفی خودرو در بازار به دلیل تحریم اندک است، حتما اطلاعات فنی خود از نیازمندیهای خودرو مورد استفاده را بالا برده و به جاهای معتبر جهت سرویس خودرو مراجعه کنند.»

کدخبر: ۲۵۵۳۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر