کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۵۸۱
تاریخ خبر:

چند نکته در مورد کابینه فرضی ظریف

روزنامه هفت صبح | دیروز هادی محمدی، روزنامه‌نگاری که از نزدیکان ظریف است، در ادامه موج معرفی کابینه کاندیداهای احتمالی این روزها، عکسی از کابینه ظریف با عنوان «دولت فردا با شعار توسعه ایران؛ تعامل با جهان» منتشر کرد؛ کابینه‌ای که می‌توان از شکل چیدن آن نکته‌های جالبی را متوجه شد.

* یک: اساس این کابینه همان کابینه فعلی حسن روحانی است. اسحاق جهانگیری در آن معاون‌اول است و ۱۳ مقام دیگر نیز در کابینه فرضی ظریف قرار دارند که در همین دولت نیز همچنین وزیر یا معاون بودند.

* دو: بااین‌حال نبودن برخی افراد در کابینه معنادار است. آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات نیست و احمد معتمدی جانشین او شده است. به نظر می‌رسد کینه قدیمی اصلاح‌طلبان از وزیر ارتباطات سبب این موضوع بوده است. وزیر بهداشت هم دیگر نمکی نیست و علیرضا رئیسی معاون اوست. به‌این‌ترتیب یک تکنوکرات اصولگرای دیگر هم از کابینه حذف شده است. عبدالناصر همتی هم رئیس کل بانک مرکزی نیست و به ‌ای او طهماسب مظاهری رئیس این نهاد شده است. بااین‌حال عجیب است که در کابینه خبری از زنگنه هم نیست و یک جوان به‌جای او نشسته است.

* سه: البته کابینه کم اصولگرای واقعی ندارد. میرمحمد صادقی وزیر دادگستری است و علی لاریجانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و سورنا ستاری، همچنان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور. از اصلاح‌طلبان هم خالی نیست البته کمااینکه محسن هاشمی وزیر راه و شهرسازی است و فرجی‌دانا به وزارت علوم بازگشته. حالا تصور کنید یک درصد، مجلس یازدهم بگذارد که فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت بعد باشد!

* چهار: کابینه فرضی آقای ظریف، شش زن هم دارد. ابتکار و جنیدی از این دولت و فاطمه سعیدی به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش و سهیلا جلودارزاده به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و زهرا احمدی‌پور به عنوان وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری. طیبه سیاوشی هم معاون امور زنان است. شش زن و سه وزیر؟ خیلی بعید نیست؟

* پنج: کابینه فرضی ظریف یک پست دارد به نام مشاور عالی که سهم محمدرضا عارف شده و باز هم یک معاون اجرایی دارد (که درحال‌حاضر حذف شده) و این پست به پیروز حناچی رسیده است. رئیس دفتر ظریف هم البته جذاب است. صادق خرازی. کسی که همین روزها، دعوایی حسابی داشت با رئیس دفتر روحانی؛ یعنی واعظی، درباره حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی. خلاصه رویابافی خوبی بود. نخواستیم شما هم از آن غافل باشید.

کدخبر: ۳۷۳۵۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر