کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۴۹۵
تاریخ خبر:

چند نکته از دادگاه ‌شبنم نعمت‌زاده

روزنامه هفت صبح | روز گذشته نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در ماه‌های اخیر در مورد پرونده شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر پیشین صنعت، حرف و حدیث زیاد شنیدیم و او مدتی با قید وثیقه آزاد بود تا اینکه بازداشت شد. اگرچه جلسه دیروز با محوریت اتهامات اقتصادی او در حوزه دارویی برگزار شد اما صحبت از ماجرای ویلای پرحاشیه لواسان هم به میان آمد.

نکته دیگر هم توضیحات قاضی پرونده در مورد علت بازداشت شبنم نعمت‌زاده بود که گفت یک جوان متولد ۷۳ وثیقه ۲۰ میلیاردی او را تامین کرده که خود این شخص مشکوک به پولشویی است! بخش‌هایی از آنچه در جلسه دادگاه دیروز گذشت را به نقل از خبرگزاری میزان در ادامه مرور می‌کنیم.

* یک: اتهام ۱۸۵ میلیارد تومانی
در ابتدای جلسه نیاز آبادی، نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و با بیان مشخصات متهمین عناوین اتهامی ‌آن‌ها در کیفرخواست را قرائت کرد از این قرار که: «شبنم نعمت‌زاده فرزند محمدرضا متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی‌دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال با علم به موثر بودن در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی‌است.

اتهام دیگر او مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به همان مبلغ ذکر شده و سوء‌استفاده از جواز و امتیاز تفویض شده، مشارکت در اخلال در نظام دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیر مجاز دارو بدون تشریفات قانونی در حکم قاچاق.»

* دو: شرکت‌های دارویی شاکی‌های خصوصی متهمین
در ادامه نماینده دادستان شکایات ثبت شده علیه شبنم نعمت‌زاده را هم مطرح کرد. از جمله شکایت شرکت‌های جابربن حیان، اسوه، فارمین که به گفته وکیل شاکی متهمان از سال ۹۲ اقدام به خرید انبوه دارو از شرکت‌های مختلف از جمله شرکت موکل کرده‌اند چک‌های دریافتی برگشت خورده و سعی داشته‌اند همچنان با فریبکاری دارو‌ها را تحویل گیرند.

* سه: گزارش وزارت اطلاعات از بدهی‌های شرکت رسا
در ادامه بخش‌هایی از گزارش وزارت اطلاعات درباره شرکت دارویی رسا با مدیریت شبنم نعمت‌زاده هم قرائت شد که مثلا در آن آمده بود این شرکت ۳۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد. یا شرکت رسا فارما که آن هم متعلق به شبنم نعمت‌زاده است ۲۰ میلیارد تومان بدهی دارد که این گزارش‌ها به رئیس جمهور هم ارائه شده. ‌

* چهار: خرید زمین ویلای لواسان با وام ۵ میلیاردی
نماینده دادستان در ادامه توضیح داد که شبنم نعمت‌زاده گفته این اتهامات را قبول ندارد و مسئله بدهی ۳۵۰ میلیارد تومانی و ۲۰ میلیارد تومانی را هم رد می‌کند. او همچنین تمامی‌این مشکلات را از جانب احمد‌رضا لشگری پور دانسته اما طبق نظر نماینده دادستان: «این ادعای خانم نعمت‌زاده که همه تقصیر‌ها بر گردن آقای لشگری پور است غیرمنطقی است؛ چرا که نامبرده می‌دانسته منابع به طور نامناسبی از شرکت خارج می‌شده است. متهم درباره خرید زمین لواسان نیز مدعی است که این زمین را با ۵ میلیارد تومان وام خریدم و با ۲ میلیارد تومان وام نیز ساختمان آن را ساختم که الان ارزش آن حدود ۳۰ میلیارد تومان است.»

* پنج: لیست تسهیلات بانکی متهمین
متهمین چقدر تسهیلات بانکی دریافت کردند؟ این قسمت را هم از قول نماینده دادستان برایتان نقل می‌کنیم: «شبنم نعمت‌زاده ۴ میلیارد تومان از بانک ملت، ۴ میلیارد تومان از بانک شهر و برای شرکت دارویی رسا ۴.۵ میلیارد تومان از بانک ملت و ۶ میلیارد تومان از بانک سینا تسهیلات گرفته است. او اعتراف کرده که در شرکت پدرش نیز حضور داشته و به او کمک می‌کرده و به گفته او دست راست پدرش در این شرکت‌ها بوده است. در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۷ دستورات لازم برای ردیابی اموال متهمین داده شد که در پی آن ۵۰۰ حساب از آن‌ها شناسایی و پاسخ جامع ارسال خواهد شد.»

* شش: علت برگشت خوردن چک‌ها
حالا چرا شرکت‌هایی با این گردش مالی بالا دچار مشکل شدند؟ نماینده دادستان پاسخ این سوال را از قول متهم لشگری‌پور اینطور داده: «متهم لشگری‌پور درباره علت برگشت چک‌ها گفته که برداشت‌های متناوب خانم نعمت‌زاده برای شرکت پارسیان کیش و خرید زمین لواسان و هزینه اجاره شرکت توسعه دارویی رسا و … بوده است که باعث کم شدن نقدینگی شرکت شده و نتوانستیم تعهدات خود را به موقع انجام بدهیم .

البته از آبان ۹۶ به صورت محدود چک‌های تامین کنندگان پاس شد. طبق اظهارات متهم لشگری‌پور ۹۰ درصد شرکت توسعه دارویی رسا متعلق به خانم نعمت‌زاده بود و او کاملا در جریان نقدینگی شرکت قرار داشت. بر اساس اظهارات متهم لشگری‌پور، متهمه شبنم نعمت‌زاده در ابتدا منزل خود را در قیطریه در اختیار او قرار داده و اعتمادش را جلب کرده و اینکه شرکت سودآور نشان داده شده.»

* هفت: راز کمبود آنتی بیوتیک و بعضی داروها در کشور
نماینده دادستان در بخشی از اظهاراتش ضرر و زیان شرکت‌های دارویی، بحران برای کارگران و کمبود بعضی داروها را ناشی از عملکرد همین شرکت دارویی رسا متعلق به شبنم نعمت‌زاده دانست. «بر اساس این گزارش شرکت بارمین دولتی بوده و متعلق به بانک ملی ایران است که تولید برخی از دارو‌های خاص را برعهده دارد.

عملکرد شرکت توسعه دارویی رسا سبب بروز اختلال در روند فعالیت شرکت مذکور شده است. شرکت فارابی متعلق به صندوق تامین اجتماعی است که پوشش ۵۰ درصدی آنتی‌بیوتیک کشور را دارد و ۹۰ دارو سالانه تولید می‌کند که عملکرد شرکت توسعه دارویی رسا سبب زیان ۶۰ درصدی شرکت فارابی در سال ۹۶ شد که در پی آن بحران کارگری را به دنبال داشت و کمبود آنتی بیوتیک در اوایل سال ۹۷ در کشور ناشی از عملکرد شرکت توسعه دارویی رسا و تأثیر آن بر فعالیت شرکت فارابی بوده است. ‌

* هشت: وثیقه ۲۰ میلیاردی را چه کسی فراهم کرد؟
در مورد ریخت و پاش‌ها در شرکت‌های زیر‌مجموعه شبنم نعمت‌زاده هم این توضیحات نماینده دادستان خواندنی است: «بهمن گنجی، معاون مالی شرکت توسعه دارویی رسا که ماهانه ۲۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرده و ۱۰۴ میلیون تومان برای خرید ماشین دریافت کرده است و متهم لشگری‌پور نیز به اذعان خودش ماهانه ۷۵ میلیون تومان دریافت می‌کرده است.

فلورا اندرزبخش نیز که حدودا ۱۹ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرده اظهار داشته است مدیر عامل و رئیس هیات مدیره از وضعیت شرکت اطلاع داشته‌اند. اکرم قربانخانی اظهار نموده که سکه‌ها در پاکت گذاشته می‌شد و به افراد تحویل داده می‌شد، البته برحسب سابقه و سمت تعداد سکه‌های اعطایی متفاوت بود.»

بعد نوبت به قاضی مسعودی مقام رسید که توضیحاتی را درباره علت بازداشت شبنم نعمت‌زاده ارائه داد: «بازداشت شما از آن جهت صورت گرفت که بیم فرار شما می‌رفت و شخصی که برای شما سند گذاشته بود فرد متولد سال ۷۳ به نام آقای امیر بارانی بود که در دادگاه حاضر نشد در حالی که ۲۰ میلیارد تومان برای شما سند گذاشت و اعلام کرد که اگر باز هم سند بخواهید در اختیار قرار می‌دهم در حالی که این همه سند در دست این فرد جای سوال داشت. همچنین مهلت ضمانت نامه‌های بانکی که از سوی پدر شما گذاشته شده بود رو به اتمام بود لذا قرار بازداشت شما صادر گردید.»

* ۹: معمای انبار جنب باشگاه سوارکاری
شبنم نعمت‌زاده درباره رابطه کاری با پدرش محمدرضا نعمت‌زاده توضیح داد: «پدر من هیچ دخالتی در کار من نداشته است و اگر کسی دخالتی کرده من بودم که در زندگی پدرم، داشتم. ما چهار خواهر بودیم که من به عنوان فرزند اول وظیفه رسیدگی به آن‌ها را داشتم؛ چراکه مادرم در آموزش و پرورش حضور داشت و تا ۸ شب منزل نبود لذا من به این امور رسیدگی می‌کردم.

پدر من زمانی که بازنشسته شد افراد زیادی برای ملاقات با وی به منزل ما رفت و آمد می‌کردند که من از پدرم درخواست کردم که دفتر من را برای این ملاقات‌ها در نظر بگیرد. هیچ پتروشیمی‌به نام پدرم وجود ندارد و پتروشیمی‌جم نیز ربطی به او ندارد. پدرم کل صنعت پتروشیمی‌را بعد از انقلاب متحول کرد، اما هیچ کدام ربطی به وی ندارد… من نمی‌توانم خیلی چیزها را بگویم چون مردم باور نمی‌کنند.»

نعمت‌زاده در مورد کشف انبار داروها هم گفت: «من خودم آدرس انبار را به تعزیرات دادم و تاریخ گذشته‌ها را در انبار دیگری که گرفته بودیم گذاشتیم و به اداره دارو نیز نامه زدیم و من همه این‌ها را توضیح دادم و گفتم که ما انبار دیگری جنب باشگاه سوارکاری داریم، اما فردای آن روز آنجا را به عنوان قاچاق گرفتند.»

کدخبر: ۲۸۰۴۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر