کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۰۷۷
تاریخ خبر:

چند ضعف اساسی‌ و یک ایراد مهم سریال گیسو

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | «گیسو» یا همان «عاشقانه ۲» تازه‌ترین سریال منوچهر هادی در شبکه خانگی است که تاکنون ۹قسمت از آن منتشر شده. هادی می‌داند چطور مخاطب عام را سرگرم کند اما سریال تازه او در کنار چند ضعف اساسی، یک ایراد مهم دارد: بی‌بهره بودن «گیسو» از داستان و اتفاقات، ‌به اندازه کافی. این همان مشکلی است که «دل» داشت و اعتراض مخاطب را به خود دید. برای اثبات این ادعا، قسمت نهم را به طور جزئی آنالیز کرده‌ایم.

*** از دقیقه یک تا ۱۰ سهم اتفاقات مهم: صفر
آن‌چه دیدیم:‌ قسمت نهم سریال «گیسو» ۴۹ دقیقه است. یک دقیقه ابتدایی سریال به خلاصه قسمت قبل اختصاص دارد. بعد از آن داستان قسمت نهم شروع می‌شود. حدود چهل ثانیه شاهد دیالوگ یونس (مسعود رایگان) هستیم که از پشت تلفن‌، گروگان‌گیرها را تهدید می‌کند و می‌گوید اگر فرزندش آزاد نشود،‌ خبری از پول نیست.

بعد از آن تیتراژ ابتدایی شروع می‌شود که حدود ۴ دقیقه زمان دارد. پنج دقیقه بعدی سریال به حضور ماموران در رستوران می‌گذرد. این همان رستورانی است که رضا (حسین یاری) به همراه سهیل (محمدرضا گلزار) و پیمان (هومن سیدی) قرار است برای صاحب آن ( کتایون با بازی هانیه توسلی) تیزر بسازند. ماموران قضایی فیلم‌های دوربین مدار بسته را می‌خواهند. فیلم‌ها اما بعد از ۲۴ ساعت پاک می‌شود و آن‌ها دست خالی رستوران را ترک می‌کنند.

*** از دقیقه ۱۰ تا ۲۰ سهم اتفاقات مهم: یک
آن‌چه دیدیم: از دقیقه ۱۰ تا ۲۰، به شکل موازی داستان پیش می‌رود. دستور آزادی رضا مهم‌ترین اتفاق این دقایق است. در ادامه یک بار او را می‌بینیم که از محل خارج می‌شود، بار دیگر در حیاط است و در سکانس بعد کنار جاده. به موازات آن سکانس‌های حضور پگاه (ساره بیات) در محل کار همسر سابقش (سهیل) به نمایش در می‌آید. دراین سکانس جدالی کلامی میان پگاه و کتایون بر سر سهیل شکل می‌گیرد.

*** از دقیقه ۲۰ تا ۳۰ سهم اتفاقات مهم: یک
آن‌چه دیدیم: مهم‌ترین اتفاق این دقایق لحظه‌ای است که یونس می‌خواهد خود را به ماموران تحویل دهد. در آستانه تحقق این تصمیم، پسرش تماس می‌گیرد و از آزادی خود خبر می‌دهد. لوسیا هم سرنخی از خانواده پدری پیدا می‌کند که خب چندان دراماتیک نیست. در ادامه رضا توسط دوستانش به خانه برده می‌شود؛ یونس هم سراغ همسر و نوه‌هایش که خارج از شهر مخفی شده‌اند‌، می‌رود.

*** از ۳۰ تا ۴۰ سهم اتفاقات مهم: صفر
آن‌چه دیدیم: دوستان رضا از او درباره اتفاقاتی که موقع گروگان‌گیری رخ داده می‌پرسند. رضا بخشی از آن چه مخاطب در قسمت‌های قبلی دیده بود را تعریف می‌کند. حتی اشاره به این که ماموران‌،‌ قلابی بوده‌اند برای مخاطب جدید نیست. وقتی به خانه می‌رسند‌، شام می‌خورند و رضا از کیفیت کلیپ ساخته شده برای رستوران عصبانی می‌شود. به موازات شاهد رفتار پگاه هستیم که سوار ماشین کتایون می‌شود. او را تهدید می‌کند که حق ندارد با همسر سابقش‌، خارج از محیط کار مراوده داشته باشد. بین آن‌ها بار دیگر دوئل کلامی شکل می‌گیرد.

*** از دقیقه ۴۰ تا پایان سهم اتفاقات مهم: صفر
آن‌چه دیدیم: رضا بعد از گروگان‌گیری به رستوران بازمی‌گردد. نازی (سانیا سالاری) از این اتفاق خوشحال است و با کلام و نگاه عاشقانه ، رضا را غرق در محبت می‌کند. مخاطب اما می‌تواند حدس بزند این محبت‌ها‌، دامی است برای رسیدن ماموران قلابی به پدر رضا و تصاحب اموال او.
سهیل و پیمان در بانک هستند اما به‌رغم داشتن وکالت نمی‌توانند پول دریافت کنند.

از طرف ماموران با رضا تماس گرفته می‌شود که باید حضوری مراجعه کند. در دقیقه ۴۴ قسمت نهم تمام می‌شود. ۳۰ ثانیه به آن چه خواهید دید اختصاص دارد و ۴ دقیقه به تیتراژ پایان. در مجموع‌، زمان مفید قسمت نهم «گیسو» ۳۹ دقیقه است که بخش عمده‌ای از آن شامل اتفاقات غیر ضروری است. اگر مخاطب‌، چنین سریال‌هایی را هر سه قسمت یک بار هم تماشا کند‌، چیزی از دست نمی‌دهد و به‌راحتی پی به داستان می‌برد.

کدخبر: ۳۸۷۰۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Papak

    عجب حوصله ای دارید می نشینید سریال های م نوچهر هادی رو تماشا می کنید?