کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۲۹۲
تاریخ خبر:

چند توضیح و رفع ابهام و چند نکته سینمایی

روزنامه هفت صبح | این بخش را با چندتایی توضیح و تصحیح و رفع سوءتفاهم شروع کنیم. یکی از خواننده‌ها پیام داده که‌:‌
صفحه یازده روز پنجشنبه یازدهم شهریور، به‌جای سبقه از کلمه صبغه استفاده کردید. صبغه به معنی رنگ هستش.ببخشید. شاید من زیاد کمال‌گرا هستم، ولی روزنامه بی‌عیب شما بهتره بی‌عیب بمونه. نویسنده آن مطلب یعنی مصطفی آرانی این گونه توضیح داده است:‌

یک: در زیرتیتر مطلبی که در خصوص سه حلقه متفاوت در کابینه رئیسی، در صفحه ۱۱ شماره روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۱ شهریور) کار کردیم آمده بود: «وزیرهای دولت رئیسی از کجا آمده‌اند؟ چه صبغه‌ای دارند؟…» چند خواننده محترم ایراد گرفتند که اینجا «سبقه» درست است نه «صبغه». این بحث همان روز هم در ویراستاری و هم توسط سردبیر مطرح شد. نویسنده اما گفت فرق دو کلمه سبقه به معنای سابقه و صبغه به معنای رنگ در عربی را می‌داند و اتفاقا از قصد این دومی را انتخاب کرده است تا بتواند گرایش‌های مختلف این وزرا را نشان دهد. در واقع آن جمله «از کجا آمده‌اند» خود برای سابقه یا سبقه این افراد کافی است و جمله بعدی، رنگ‌بندی سیاسی این افراد است. ممنون از حسن توجه شما.

دو: یک خواننده خوش ذوق علاقه‌مند به تاریخ هم نوشته‌: ‌روایت (صد سال- صد قصه دیگر ۶۴) چنین است که آقایان طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی چندین سال پس از ماجرای (حافظ، نرسیده به چهارراه کالج) مورد انتقام‌جویی قرار گرفته و اعدام شدند. در حالی که در آن واقعه نقشی نداشتند. در حقیقت در اردیبهشت ۱۳۳۴ سرلشگر نادر باتمانقلیچ و تیمور بختیار و حجت‌الاسلام فلسفی در عملیات تخریب حاضر بودند و سرنوشت دیگری یافتند.

پاسخ:‌ در متن هم گفته نشده که این دو بزرگوار درتخریب عبادتگاه بهاییان نقش داشتند. این دو بخصوص حاج اسماعیل رضایی در تحرکات ضد بهاییت در اواخر دهه سی و آذین‌بندی‌های گسترده نیمه شعبان که از میدان ۲۴ اسفند تا کارخانه پپسی کولا (کارخانه متعلق به حبیب ثابت ) در چهارراه جیحون ادامه می‌یافت سهیم بودند و هردو مورد غیظ حبیب ثابت و همین طور سرلشگر نصیری واقع شده بودند‌.
ممنون از توجه‌تان.

سه: در مطلب دیروز صفحه ۴ کارگردان فیلم مستند رم - شهبازان آقای محسنیان ذکر شده بود که خب اشتباه لپی ما بود و آقای محسنیان محقق و پژوهشگر این فیلم زیبا بودند و آقای محمدرضا صاحبی کارگردان آن هستند. به هرحال بهانه‌ای شد که سفارش کنیم این مستند را از پلتفرم هاشور ببینید.

چهار: در جشنواره فیلم ونیز که به شکل پرتلالو و بدون ماسک در حال برگزاری است فیلم آخر دنی ویلینوو یعنی تلماسه با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده وبا نمره متااسکور ۷۶ از سوی منتقدان پذیرایی شده است. یک علمی تخیلی پرهزینه و کمی گیج کننده با زمان ۱۵۸ دقیقه. تماشاگران هشت دقیقه برای این فیلم کف زده‌اند. فیلم اسپنسر درباره زندگی تراژیک پرنسس دایانا هم با کارگردانی پابلو لارین شیلیایی که دیگر متخصص ساخت فیلم درباره زنان جنجالی عرصه سیاست شده است (او فیلم جکی را هم بر مبنای زندگی ژاکلین کندی ساخته بود ) با استقبال خوبی روبه‌رو شده و به‌خصوص بازی کریستین استوارت مورد تشویق قرار گرفته است.

او را از نامزدهای اسکار دانسته‌اند. فیلم قدرت سگ ساخته جین کمپیون هم در این جشنواره اکران شده و از قرار زمان کف زدن تماشاگران ۴ دقیقه بوده است‌! بندیکت کمبربچ و کرستن دانست بازیگران اصلی این فیلم هستند.ستاره‌های هالیوود از حضور در شهرزیبای ونیز استقبال کرده‌اند و در هوای تابستانی این شهر اروپایی سنگ تمام گذاشته‌اند. این را هم بدانید که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲ هزار نفر درآمریکا بر اثر کرونا درگذشته‌اند.

کدخبر: ۴۱۲۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر