کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۲۳۷
تاریخ خبر:

۹ نکته درباره هزینه‌ تزریق واکسن‌ کرونا در ارمنستان

سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا خبر مهم هفته گذشته بود. تجارت نیوز در گزارشی به بررسی ابعاد مختلف این ماجرا پرداخته است که بخش‌هایی از آن را با هم مرور می‌کنیم:

شماره یک: نخستین مانع برای ورود به کشوری دیگر، اخذ ویزایِ آن کشور است. با این همه، بر اساس توافقی که در سال ۱۳۹۵ میان دولت‌های ایران و ارمنستان صورت گرفته، ایرانی‌ها نیازی به اخذ ویزا برای ورود به ارمنستان ندارند و تنها با در دست داشتن پاسپورت می‌توانند به این کشور سفر کنند و حداکثر ۹۰ روز هم در این کشور اقامت داشته باشند.

شماره دو: اگر نخستین سفرتان در سال ۱۴۰۰ را انجام می‌دهید، باید ۴۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید. برای تکمیل واکسن کرونا به معنای تزریق دوز دوم یک مرتبه دیگر هم باید به ارمنستان بروید. عوارض خروج برای بار دوم باید ۶۰۰ هزار تومان است. به این ترتیب دولت ایران از خروج هر مسافری که برای دریافت واکسن کرونا به ارمنستان می‌رود، در مجموع یک میلیون تومان درآمد کسب می‌کند

شماره سه: محبوب‌ترین و ارزان‌ترین راه برای سفر به ارمنستان، اتوبوس‌هایی هستند که به صورت مستقیم از شهرهای ایران راهی ایروان، پایتخت ارمنستان می‌شوند. فاصله زمینی تهران تا ایروان، حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است که ۶۰۰ کیلومتر از آن در آزادراه تهران-تبریز طی می‌شود. اتوبوس در ادامه مسیر حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله میان تبریز تا جلفا را طی می‌کند و از جلفا تا مرز «نوردوز» هم حدود ۹۰ کیلومتر به راه خود ادامه می‌دهد. بقیه مسیر در خاک ارمنستان خواهد بود. طی‌کردنِ این مسیر دست‌کم ۱۷ ساعت طول می‌کشد

شماره چهار: بررسی پاسپورت مسافران در مرز هم معطلی دو تا سه ساعته دارد.

شماره پنج: قیمت بلیت اتوبوس از پایانه بیهقی در تهران به ایروان هم ۷۰۰ هزار تومان است. مسیر اتوبوسیِ مستقیم به ایروان، از مبداء شهرهایی مانند اصفهان و تبریز هم وجود دارد.

شماره شش: پرواز از فرودگاه امام خمینی در تهران به «فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس» در ایروان، قیمت‌های متغیری دارد، چیزی بین هفت تا ۲۴ میلیون تومان هستند. پرواز با هواپیماهای «هواپیمایی قطر»، حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که پروازهایی با دو توقف در دوحه (قطر) و بیروت (لبنان)، تا ۲۴ میلیون تومان هم هزینه دارند.

شماره هفت: هزینه‌های اقامت در ارمنستان کاملا به خود فرد بستگی دارد. اقامت در هتل «ibis Yerevan Center» که یکی از بهترین هتل‌های ایروان است، در همین تیرماه، برای دو نفر و دو شب اقامت، ۱۳۰ دلار هزینه دارد. هزینه کرایه خانه‌های شخصی کمتر است و بین ۲۵ دلار تا ۱۰۰ دلار به ازای هر شب هزینه دارد. طبیعی است که خانه‌هایی که هزینه اقامت در آنها حدود ۱۰۰ دلار در شبانه روز است، امکانات بیشتری (نظیر اینترنت رایگان) دارند.

شماره هشت: اگر فرض کنیم که سفر زمینی انجام شود، متقاضی دو دوز واکسن دریافت کند و به همین دلیل دست‌کم ۱۴ روز هم در ارمنستان اقامت داشته باشد، کف هزینه‌های او (بدون در نظر گرفتن هزینه خوراک و تفریح) حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. هزینه خروج از کشور، ۴۰۰ هزار تومان؛ هزینه رفت‌وآمد با اتوبوس حدود دو میلیون تومان (هزینه برگشت از ارمنستان از هزینه رفتن به این کشور بالاتر است)؛ هزینه اقامت هر شب ۲۰ دلار (به ازای هر نفر).

شماره ۹: اما چرا دولت ارمنستان واکسن‌هایی که مردم دنیا برای آنها له‌له می‌زنند را به صورت مجانی در اختیار گردشگرانِ خارجی قرار می‌دهد؟ دلیلش شگفت‌انگیز است: شهروندان ارمنستان تمایلی ندارند واکسن کرونا بزنند! ارمنستان حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد و در حالی که دولت این کشور به میزان کافی واکسن کرونا سفارش داده و در اختیار دارد، تاکنون تنها ۷۵ هزار دوز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده است. از این میان، تنها حدود ۱۶ هزار نفر از شهروندان این کشور به صورت کامل واکسینه شده‌اند و درصد کلی واکسیناسیون در این کشور، به حدود ۱۲ درصد رسیده است.

Jd برآورد تقریبی از هزینه‌های واکسن کرونا در ارمنستان
کدخبر: ۴۰۱۲۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر