کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۹۰۱
تاریخ خبر:

چقدر دل‌مان لیسانسه‌ها می‌خواست!

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| از روز یکشنبه شبکه آی‌فیلم بار دیگر «لیسانسه‌ها» را در کنداکتور قرار داده است؛ سریالی که ابتدا سال 95 از شبکه سه پخش شد و به دلیل استقبال فراوان، به سه فصل رسید. بازپخش این سریال، پایان حرف و حدیث‌ها درباره وضعیت نامعلوم آثار سروش صحت در تلویزیون هم هست؛ چه در بهار امسال شبکه تماشا قصد پخش «ساختمان پزشکان» را داشت اما در آخرین لحظه «درد‌سرهای شیرین» را جایگزین کرد. در گزارش امروز نکاتی از سریال «لیسانسه‌ها» بازخوانی شده.

‌مورد اول| ماجراجویی‌های صحت
از میانه دهه هفتاد، همکاری سروش صحت با تلویزیون شروع شد و در قامت نویسنده و بازیگر با آثار مختلفی همکاری کرد؛ مثل «جنگ 77»‌، «ببخشید شما» و … . زمان گذشت و صحت سال 86 اولین سریال خود یعنی «چارخونه» را ساخت که در زمان پخش داستان و شخصیت‌های این سریال کمدی مورد توجه قرار گرفت‌ او اما دنبال جنسی متفاوت از کمدی بود و به همین خاطر به «ساختمان پزشکان» رسید که نامش در زمره برترین کمدی‌های تاریخ تلویزیون قرار دارد.

ماجراجویی‌های صحت تمامی نداشت؛ او سال 93 «شمعدونی» را ساخت که یک اثر نامتعارف در میان سریال‌های کمدی است. این بار برخی برابر سریال موضع گرفتند اما «شمعدونی» اثری است که هم لحظات خوب کمدی زیاد دارد و هم شخصیت‌های سریال خاص و متمایز است. سروش صحت سال 95 یک بار دیگر خطر کرد و نتیجه‌اش شد «لیسانسه‌ها».

مورد دوم| نیش شیرین
سروش صحت سریال سه فصلی «لیسانسه‌ها» را با همراهی ایمان صفایی نوشت. او کاراکترهایی جذاب و ملموس خلق کرد و با در‌هم آمیختن مقوله‌هایی مثل عشق، بیماری، اعتیاد، بی‌پولی و … با اتفاق‌ها و لحظه‌های کمدی، مجموعه‌ای پدید آورد که در عین اینکه می‌خنداند، حرفی برای گفتن داشت و به آسیب‌های مختلف اجتماعی هم انتقاد می‌کرد.

«لیسانسه‌ها» سرشار از ایده‌های «آوانگارد» بود؛ مثل رفتن شخصیت‌ها در آب‌، شنا با لباس، شوخی با تاج و کفاشیان‌، قدرت جادویی برخی شخصیت‌ها و … . سریال با این شوخی‌ها به ممیزی‌های تلویزیون‌، موانع ازدواج‌، مدیریت مسئولان و … کنایه می‌زد اما موضعش گل درشت نبود و به دل می‌نشست.

مورد سوم| حبیب به کام شکیبا
در سریال «لیسانسه‌ها» همه بازیگران رویی دیگر از توانایی خود را نشان دادند. با این حال کاراکتر حبیب بیش از دیگران محبوب شد و شهرت هوتن شکیبا را به همراه داشت. او پیش از «لیسانسه‌ها» تجربه بازیگری داشته اما شهرتش به واسطه حضور در سریال سروش صحت حاصل شده است. هوتن شکیبا در فیلم «طبقه حساس» یکی از نقش‌های فرعی را بر‌عهده داشت و کمی بعد از سوی کمال تبریزی برای سریال شبکه خانگی «ابله» انتخاب شد.

سریال خیلی زود شکست خورد و آورده‌ای برای شکیبا نداشت. او سال‌ها به عنوان بازیگر روی صحنه بوده و حتی به چند جایزه دست یافته. در مجموعه «کلاه قرمزی» صداپیشگی عروسک دیبی را بر‌عهده داشته اما از نظر شهرت هیچ کدام برایش «لیسانسه‌ها» نمی‌شود. سروش صحت در این سریال نقشی خوب برای هوتن شکیبا کنار گذاشته بود و خود شکیبا هم قدر موقعیت را دانست و بهره کافی از آن برد. حالا کاراکتر حبیب جزو شخصیت‌های ماندگار سریال‌های تلویزیونی است.

مورد چهارم| جمع طنازان
علاوه بر شکیبا، دیگر بازیگران هم عملکرد درخشانی زیر نظر سروش صحت داشتند. امیرحسین رستمی در نقش مسعود ایفاگر جوانی فرصت‌طلب شد که حتی از نامزدش ترانه (متین ستوده) سوء‌استفاده می‌کرد! ستوده هم با این سریال نشان داد صرفا بازیگر نقش‌های جدی نیست و می‌تواند در موقعیت‌های کمدی موفق عمل کند.

امیر کاظمی در نقش مازیار یادآور جوان‌های خوش دل امروزی است که رفتارهای جدی‌شان هم لبخند به لب می‌آورد. کاظم سیاحی در نقش رحیم ایفاگر نقش یک مرد معتاد شد‌؛ بدون کلیشه‌های همیشگی و منطبق با آدم‌هایی این‌چنینی! بیژن بنفشه‌خواه نقش‌های کمدی زیادی در کارنامه دارد اما شخصیت آقای دکتر «لیسانسه‌ها» با نوع خاص حرف زدن و حرکات دستش متمایز از دیگر آثار است.

بده بستان او با فرشته (رویا میرعلمی) از جمله نقاط قوت سریال بود. دیگر بازیگران را فراموش نکنیم که همگی درست و به اندازه در نقش‌های خود ظاهر شدند و آدم‌های واقعی را به یاد آوردند. از جمله سیاوش چراغی‌پور که همچنان خیلی‌ها او را به اسم آقای امیری می‌شناسند. زنده‌یاد عزت‌الله مهرآوران، افشین سنگ‌چاپ، بهنام تشکر و … همگی بازی‌های متفاوت و تحسین‌شده در «لیسانسه‌ها» داشته‌اند.

مورد پنجم| یادش بخیر!
در روزهایی که سریال‌ها قدرت خنداندن مخاطب را ندارند، اهمیت آثاری مثل «لیسانسه‌ها» بیش از پیش به چشم می‌آید. سروش صحت داستان‌هایی ساده و آشنا را طوری روایت می‌کند که مخاطب حتی با تماشای چند باره آنها احساس خستگی نمی‌کند. به عکس‌، هر بار نکته‌ای تازه به‌دست می‌آورد و به موقعیت‌های خاص و شخصیت‌های دوست داشتنی می‌خندد. از این دست کمدی‌های متفاوت باز هم در تلویزیون ساخته خواهد شد یا باید بگوییم : یادش بخیر!

کدخبر: ۵۰۸۹۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر