کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۳۰۰
تاریخ خبر:

چقدر برای ماهی‌ شب عید خرج کنیم؟

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | شب عید خرید ماهی ۵۰ تا ۶۰درصد نسبت به ماه‌های دیگر سال بیشتر می‌شود. تب خرید ماهی صرفا مربوط به این روزها نیست و آنطور که تغییرات سرانه مصرف ماهی در ایران نشان می‌دهد، از سال ۹۲ تا حالا مصرف ماهی در کشور افزایش داشته و هر سال حدود ۱۰درصد به آن اضافه می‌شود. اگر طرفدار ماهی قزل‌آلا باشید احتمالا برای خرید هر کیلوگرم آن باید حدود ۸۰هزار تومان هزینه کنید.

ماهی قزل‌آلا عموما ۳۰۰گرم وزن دارد و پرطرفدارترین و یکی از ارزان‌ترین انواع ماهی است؛ البته اگر ماهی‌های ریز کیلکا را در نظر نگیریم. قیمت انواع ماهی تازه در ماهی‌فروش‌ها عموما از ۸۰هزار تومان شروع می‌شود و بعضا به ۵۸۰هزار تومان می‌رسد که مربوط به یکی از گران‌ترین انواع ماهی یعنی سالمون نروژی است. اگر دلتان نمی‌خواهد پایتان به ماهی‌فروشی باز شود و خرید ماهی بسته‌بندی شده از فروشگاه‌ها را ترجیح می‌دهید، احتمالا باید برای بسته ۵۰۰گرمی فیله ماهی بین ۶۰ تا ۱۰۰هزار تومان هزینه کنید. راه‌حل ساده‌تر، خرید کنسرو ماهی تن با قیمتی حدود ۲۶هزار تومان است.

ایرانی‌ها هرسال بیشتر از سال قبل ماهی می‌خورند. فخرالدین احمدی، مدیر بخشی آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی می‌گوید این روزها فروش ماهی تقریبا هفت تا ۱۰درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است. همچنین در این هفته تقاضا برای مصرف ماهی با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز بین ۵۰ تا ۶۰درصد بیشتر از هفته‌های گذشته است.

هرچه باشد خوردن سبزی‌پلو با ماهی در عید نوروز یکی از سنت‌های قدیمی است. سال ۹۲ هر ایرانی به طور میانگین ۸٫۵کیلوگرم ماهی مصرف می‌کرد که در سال‌های اخیر سرانه مصرف ماهی افزایش پیدا کرده و به حدود ۱۲کیلوگرم رسیده است. هر سال ۱٫۲میلیون تن ماهی در کشور تولید می‌شود که بخش عمده آن مربوط به صیادها و یک سوم آن مربوط به مزارع پرورش ماهی است.

آمار تولید ماهی در کشور نشان می‌دهد سالانه به ازای هر ایرانی ۱۵کیلوگرم ماهی صید یا پرورش داده می‌شود که بالاتر از سرانه مصرف ۱۲کیلوگرمی است. گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد هر خانواده سه نفره در سال به طور میانگین حدود ۳۰۰هزار تومان برای خرید ماهی پول خرج می‌کند.

*** قیمت انواع ماهی تازه در بازار
قزل‌آلا به عنوان پرطرفدارترین ماهی در بازار با قیمت کیلویی ۷۰ تا ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود. این نوع ماهی، در کنار ماهی کولی ۹۰هزار تومانی، از معدود انواع ماهی هستند که قیمت آنها کمتر از کیلویی ۱۰۰هزار تومان است. دیگر ماهی‌های تازه در ماهی‌فروشی‌ها با قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

البته انواع گران‌تر هم در بازار پیدا می‌شوند که عموما ماهی‌های وارداتی هستند. مثلا یکی از گران‌ترین انواع ماهی موجود در بازار، سالمون نروژی است که قیمت هر کیلوگرم آن به ۵۸۰هزار تومان می‌رسد. سالمون دریایی هم کیلویی ۴۸۰هزار تومان است. از دیگر ماهی‌های گران‌قیمت می‌توان به ماهی هامور جنوب، راشگو و سرخو اشاه کرد. هامور جنوب در ماهی‌فروشی‌ها کیلویی ۳۴۰ تا ۳۶۰هزار تومان است و ماهی راشگو با قیمتی حدود ۳۷۰هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت ماهی سرخو بعضا بین ۲۷۰ تا ۳۱۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. ماهی حلوا سفید هم با قیمت کیلویی ۴۰۰هزار تومان روی تمام آبزیان را سفید کرده! اگر با شنیدن قیمت‌های بالای ۳۰۰هزار تومان برای هر کیلوگرم ماهی متعجب شده‌اید، برای اینکه نگرانی‌تان کم شود باید بگوییم حتما لازم نیست یک کیلوگرم ماهی بخرید. چراکه ماهی‌های متوسط عموما در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰گرم وزن دارند و خرید یک عدد از این ماهی‌های گران‌‎قیمت احتمالا ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان خرج دارد.

ماهی شیر و ماهی حلوا از جمله انواع پرطرفدار در بازار ماهی‌فروش‌ها است. قیمت هر کیلوگرم ماهی شیر اصل بین ۲۳۰ تا ۲۵۰هزار تومان است. شیر بندر تقریبا نصف آن و حدود کیلویی ۱۲۵هزار تومان قیمت دارد. ماهی حلوا سیاه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰هزار تومان فروخته می‌شود اما ماهی حلوا سفید به خاطر کمیاب بودنش تقریبا دو برابر و کیلویی ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و بین ماهی‌های گران‌قیمت قرار دارد.
در بین ماهی‌های ارزان‌قیمت در بازار نام ماهی مقوا به چشم می‌خورد که هر کیلوگرم آن حدود ۱۰۰هزار تومان است.

ماهی تن که طرفدار چندانی در بازار ماهی‌فروش‌ها ندارد و از آن برای تولید کنسرو ماهی استفاده می‌شود، کیلویی ۱۴۱هزار تومان است. اگر بخواهید تخصصی‌تر به دنبال ماهی مورد نظرتان بگردید، باید بگوییم ماهی مقوا سیاه کیلویی ۱۴۰هزار تومان، ماهی طلال کیلویی ۱۱۶هزار تومان، ماهی کوتر کیلویی ۱۵۴هزار تومان، ماهی بیاح کیلویی ۱۴۷هزار تومان و ماهی چمن کیلویی ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد. شاید اسم این نوع ماهی‌ها را کمتر شنیده باشید.

*** قیمت انواع ماهی بسته‌بندی شده در‌فروشگاه‌ها
اگر وقت یا توانایی پاک کردن ماهی را ندارید، احتمالا یکی از گزینه‌ها خرید ماهی بسته‌بندی شده از فروشگاه‌ها باشد. با این کار دیگر دردسرهای تمیز کردن و خارج کردن ضایعات ماهی را نخواهید داشت اما باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. مثلا ماهی قزل‌آلا در ماهی‌فروشی‌ها کیلویی حدود ۸۰هزار تومان است اما اگر بخواهید بسته‌بندی فیله قزل‌آلا بخرید، برای هر ۵۰۰گرم باید حدود ۱۲۰هزار تومان هزینه کنید. توجه داشته باشید که این قیمت مربوط به فیله ماهی است و قزل‌آلای کامل در بسته‌بندی‌های یک کیلویی ۸۵هزار تومان است و منجمد آن با قیمت ۴۴هزار تومان فروخته می‌شود.

فیله منجمد ماهی سی‌باس در بسته‌های ۵۰۰گرمی حدود ۹۶هزار تومان است و ماهی منجمد کیلکا که ارزان‌ترین نوع ماهی به حساب می‌آید، در بسته‌بندی‌های ۵۰۰گرمی حدود ۱۷هزار تومان فروخته می‌شود. هر ۱۰۰گرم فیله ماهی ازون‌برون در فروشگاه‌ها ۸۵هزار تومان است. فیله قزل سالمون نروژی در بسته‌بندی‌های ۵۰۰گرمی ۱۹۰هزار تومان فروخته می‌شود و فیله سالمون ایرانی در بسته‌بندی ۵۰۰گرمی ۶۸هزار تومان فروخته می‌شود. استیک ماهی شیر در بسته‌های ۷۰۰گرمی تقریبا ۱۰۰هزار تومان است و یک کیلوگرم ماهی تیلاپیلا بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها حدود ۹۳هزار تومان قیمت دارد.

*** قیمت انواع‌کنسرو ماهی تن
ساده‌ترین راه برای خرید ماهی، سوپرمارکت محل است. اگر می‌خواهید کمتر پول خرج کنید یا حوصله رفتن تا ماهی‌فروشی یا فروشگاه‌‌های بزرگ را ندارید، می‌توانید روی کنسرو ماهی تن که در گوشه‌ای از طبقات سوپرمارکت روی هم چیده شده حساب باز کنید. قیمت انواع کنسرو ماهی تن ۱۸۰گرمی حدود ۲۵ تا ۲۷هزار تومان و قیمت انواع ۱۲۰گرمی آن حدود ۲۰هزار تومان است. بعضی برندها ماهی تن را در روغن مخصوص می‌گذارند که قیمت بالاتری دارد. مثلا قیمت ماهی تن ۱۸۰گرمی در روغن گیاهی بین ۳۰ تا ۳۷هزار تومان است و کنسرو ۱۵۰گرمی تن ماهی در روغن زیتون با قیمت ۳۴هزار تومان فروخته می‌شود.

*** نکاتی که باید درباره خرید ماهی بدانید
قیمت ماهی شکم خالی و پاک شده با ماهی کامل زمین تا آسمان فرق می‌کند. بعضی ماهی ‌فروشی‌ها ابتدا ماهی را می‌فروشند و بعد اگر مشتری خواست آن را برایش پاک می‌کنند. بعضی دیگر اما پول ماهی را بعد از جدا کردن ضایعات حساب می‌کنند. برای همین ممکن است قیمت ماهی در ماهی‌فروشی‌های دسته دوم بیشتر باشد. اگر علاقه زیادی به ماهی تازه دارید، بهتر است بعد از خرید آن را بلافاصله بپزید و نوش جان کنید.

چراکه نگهداری ماهی کار ساده‌ای نیست و منجمد کردن آن شرایط خاصی دارد. اگر می‌خواهید ماهی را برای روزهای بعد بخرید، بهتر است از همان ابتدا سراغ ماهی بسته‌بندی شده فروشگاه‌ها بروید. آنها تحت شرایط خاص منجمد شده و بسته‌بندی آنها هوا ندارد و برای همین ماندگاری آنها بیشتر است. هرچند درست مثل گوشت گرم و منجمد، ماهی بسته‌بندی شده نمی‌تواند جای ماهی تازه را بگیرد. البته برای خانواده‌هایی که وقت و حوصله پاک کردن ماهی را داشته باشند.

کدخبر: ۳۷۹۳۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر