کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۷۶۵
تاریخ خبر:

چطور می‌توانیم سنمان را در شناسنامه تغییر ‌دهیم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به چهار سوالی پاسخ خواهیم داد که در سایت‌های مختلف حقوقی دیده‌ایم و به نظر برای همه می‌تواند مفید باشد.

* یک: در سایت دادراه فردی پرسیده «می‌خواهم برای اقامت به یک کشور بروم اما باید سنم را ۱۰ سال افزایش بدهم. آیا امکان دارد؟»

* پاسخ: قانون حفظ و اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن‌ها مصوب ۱۷ بهمن ۱۳۶۷ می‌گوید: «صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر و درصورتی که اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی به تشخیص کمیسیونی مرکب از فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال محل و پزشک منتخب مدیرعامل سازمان بهداری (بهداشت و درمان و آموزش پزشکی) استان و رئیس شورای اسلامی شهر و یا بخش محل صدور شناسنامه و با عضویت و ریاست قاضی دادگاه صالحه محل تشکیل می‌گردد بیش از۵ سال باشد می‌تواند سن خود را اصلاح نماید.»

بنابراین اصلاح سن درج شده شما در شناسنامه به این مسئله نیاز دارد که آن کمیسیون را قانع کنید و این کمیسیون برای قانع شدن نیاز دارد که به طور مثال اسناد بیمارستان برای تولد شما مثل گواهی تولد را داشته باشد. به طور کلی امکان این مسئله در شرایط فعلی که معمولا مو لای درز این اسناد نمی‌رود، بسیار بعید است.

* دو: آقایی در سایت صدای وکیل این اظهارات را مطرح کردند: «همسر بنده حدود ۸ماه است منزل مشترکمان را ترک کردند. ما دو فرزند دختر نیز داریم. طبق اطلاعی که به دستم رسیده ایشان در طی این ۱۰سال زندگی مشترک از بنده سوء‌استفاده کردند و رابطه نامشروع داشته‌اند و حالا کسی به ایشان وعده ازدواج داده است. سوالم این است که آیا ایشان بدون اجازه بنده می‌تواند طلاق بگیرد و من ملزم به پرداخت مهریه نیز هستم؟»

* پاسخ: در فرضی که گفتید خیر ولی ممکن است به مسایلی توجه نکرده باشید. به طور مثال در صورتی که نفقه یا مهریه زن را پرداخت نکنید وی می‌تواند تمکین نکرده و در منزل مشترک با شما حاضر نشود یا ممکن است اطلاعات شما غلط باشد و در صورتی که چنین باشد، زدن تهمت رابطه نامشروع به همسر موجب حکمی به نام قذف است و دست آخر اینکه ممکن است به ایشان وکالتی برای طلاق داده باشید. با این حال اگر این سه شرط وجود نداشته باشد و ماجرا آن طور باشد که گفتید، نمی‌توانند طلاق بگیرند ولی در مورد مهریه، به شرط تمکین و حضور در منزل، ملزم به پرداخت هستید.

* سه: خانمی در سایت بنیاد وکلا پرسیده‌اند: «سلام. مرداد ماه بود که به آرایشگاهی مراجعه کردم. صاحب آرایشگاه به دلیل اینکه اطلاعات بورسی داشتم از من مشورت خواست. قرار شد من برایشان خرید و فروش کنم و ۱۰درصد از سود به من بدهند. در آن زمان مشکلی در زمینه کد بورسی ایشان وجود داشت و ۱۵میلیون تومان پول به حساب من واریز کردند. حالا می‌گویند که بدون قبول ضرر کل پول را می‌خواهند در صورتی که قرار بود من سهام را به ایشان منتقل کنم و حتی حاضرم با قیمت روز، قیمت سهام را پرداخت کنم. باید چه کنم؟»

* پاسخ: با ذکر این نکته که اساسا مدیریت کردن سهام بورسی دیگران یا به اصطلاح سبدگردانی برای اشخاص حقیقی غیرقانونی است، باید گفت که در این زمینه، کفه ترازو به نفع شما سنگین‌تر است زیرا ایشان باید در دادگاه علت واریز ۱۵‌میلیون تومان پول به حساب شما را توضیح و آن ادعا را ثابت کنند. با اطلاعاتی که شما دادید نمی‌توان ثابت کرد که این پول به خاطر قرض داده شده و ادعای شما برای دادگاه‌ موجه‌تر است.

* چهار: در همین سایت فرد دیگری پرسیده: «مدیر یا هیات امنا به چه صورت برق واحدی که از دادن شارژ ممانعت می‌کند را می‌تواند قطع کند؟»

* پاسخ: حتما باید روال کار از طریق قضایی و دادگاه طبق قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن صورت گیرد. برای این کار ابتدا باید اظهارنامه‌ای داده شود و بدهی‌های فرد ذکر شود و پس از آن از این فرد در دادگاه (شورای حل اختلاف) شکایت کنید.

*** ‌قرار است هر هفته در روزهای دوشنبه آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند‌ گزارش کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۷۲۷۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر