کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۱۶۳
تاریخ خبر:

چطور باید با کارت‌ملی‌ قدیمی کار بانکی انجام داد

دولت از دوسال پیش، طرح کارت‌های ملی هوشمند را در دستور کار قرار داد و بر این اساس پایان اعتبار کارت‌های ملی قدیمی‌ تا انتهای سال ۱۳۹۷ تعیین شد، اما این در حالی است که به‌دلیل تاخیر در فرآیند صدور این کارت‌ها، بسیاری از افراد هنوز موفق به دریافت کارت ملی خود نشده‌اند. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از پایان اعتبار کارت‌‌ملی‌های قدیمی‌ از اول فروردین ۱۳۹۸ خبر داد و اعلام کرد کسانی که هنوز نسبت به ثبت‌نام و دریافت کارت‌ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند تا پایان سال جاری فرصت دارند در این زمینه اقدام کنند. به گفته ابوترابی، با توجه به برخی از تست‌های
مورد نظر و آماده‌نشدن مراحل تولید، متاسفانه فرآیند صدور اینگونه کارت‌ها با کمی ‌تاخیر روبه‌رو شده که تلاش می‌شود این بازه زمانی در آینده جبران شود.
****
اعتبار کارت‌های ملی قدیمی‌ سال گذشته تمام شد
طبق آنچه سازمان ثبت احوال اعلام کرده، زمان استفاده از کارت‌های قدیمی ‌به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و این کارت‌ها تا پایان سال ۱۳۹۷ اعتبار دارند و از اول فروردین امسال فاقد اعتبار خواهند بود و در هیچ‌یک از ادارت مورد قبول نیست؛ لذا افرادی که برای کارت‌ملی هوشمند ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز کارت خود را دریافت نکرده‌اند، نگران نباشند چراکه مشخصات آنها در سامانه به عنوان افراد دارنده کارت جدید ثبت شده و به محض اینکه تولید کارت‌های جدید آغاز شود، کارت‌های آنها نیز صادر می‌شود. این درحالی است که از روز دوشنبه برخی شعب بانکی از انجام خدمات برای مشتریانی که کارت ملی قدیمی‌ دارند و کارت جدید ندارند، خودداری می‌کنند.
****
بخشنامه بانک مرکزی برای استفاده از کارت‌های ملی هوشمند
گفته می‌شود خودداری شعب از پذیرش کارت‌‌ملی‌های قدمی ‌در پی بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر نپذیرفتن کارت‌‌ملی قدیمی ‌انجام شده و این درحالی است که تعداد زیادی از مردم به دلیل تأخیر در صدور کارت‌های ملی هوشمند، موفق به دریافت این کارت نشده‌اند.
این شعب بانکی از انجام فعالیت‌های بانکی حتی با وجود کارت‌ملی قدیمی، شناسنامه و سایر مدارک شناسایی معتبر خودداری می‌کنند و تنها کارت‌های ملی هوشمند یا رسید دریافت‌شده توسط مشتری زمان ثبت‌نام کارت‌ملی را می‌پذیرند.
این اقدام شعب بانکی در حالی انجام می‌شود که اطلاع‌رسانی دقیقی از نپذیرفتن کارت‌‌ملی قدیمی ‌انجام نشده و طبیعتاً بسیاری از مشتریان، رسید کارت ملی هوشمند خود را همراه ندارند. از سوی دیگر، تأخیر در فرآیند صدور کارت‌‌ملی هوشمند، موضوعی است که مربوط به دولت بوده و افرادی هستند که با وجود گذشت حدود شش‌ماه از زمان ثبت‌نام، هنوز کارت‌ملی هوشمند خود را دریافت نکرده‌اند.
****
مردم رسید کارت هوشمند خود را همراه داشته باشند
خودداری از پذیرش کارت‌ملی قدیمی ‌برای انجام عملیات بانکی توسط برخی شعب درحالی انجام می‌شود که مشتریان، تقصیری درخصوص نداشتن کارت‌‌ملی هوشمند ندارند و ممکن است این موضوع مشکلاتی را برای افرادی که نیاز فوری به سرویس‌های بانکی داشته‌اند، ایجاد کرده باشد. با این‌حال، لازم است مشتریان بانکی که تاکنون موفق به دریافت کارت ملی هوشمند خود نشده‌اند، برای انجام خدمات بانکی، کارت ملی قدیمی ‌به همراه رسید ثبت‌نام کارت‌ملی هوشمند خود را همراه داشته باشند.
****
راهنمای فوری دریافت کارت‌ملی هوشمند
برای پیش‌ثبت‌نام کارت‌ملی باید به سایت ncr.ir مراجعه کنید یا به دفاتر خدمات الکترونیک بروید و مبلغ ۲۰هزار تومان بپردازید. بعد از پرداخت هزینه اولیه ثبت‌نام باید به قسمت نوبت‌گیری مراجعه کرده و با توجه به نشانی دفاتر پیشخوان، پست و یا ثبت احوال، نزدیک‌ترین محل به منزل خود را انتخاب کنید. برای تکمیل ثبت‌نام باید به همراه اصل شناسنامه عکس‌دار، کدپستی و ‌آدرس محل سکونت، شماره تلفن ثابت و موبایل به مرکزی که در مرحله پیش‌ثبت‌نام مشخص کرده‌اید، مراجعه کنید. در دفاتر پست و دفاتر پیشخوان دولت محلی برای تصویربرداری درنظر گرفته شده که برای درج تصویر پرسنلی در کارت ملی باید به این محل مراجعه کنید. مرحله بعدی گرفتن اثر انگشت است که در همان اداره پست یا دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود. در این مرحله به شما رسیدی می‌دهند که در بانک‌ها برای انجام عملیات پذیرفته می‌شود. در حالت عادی از زمان تحویل رسید کارت ملی هوشمند تا تحویل گرفتن کارت توسط متقاضی زمان ۱۵ تا ۳۰روزه درنظر گرفته شده است اما با توجه به شرایط جدید و مشکلاتی که برای جورکردن بدنه کارت وجود داشته، این زمان امکان دارد افزایش پیدا کند. برای مطلع‌شدن از آماده‌شدن کارت‌ملی هوشمند پیامکی به شماره همراهی که در مرحله ثبت‌نام درج کرده بودید، ارسال می‌شود تا در زمان تعیین شده، برای تحویل کارت به مرکز تعیین‌شده مراجعه کنید. در هنگام تحویل کارت باید مبلغ دوهزار تومان به باجه مربوطه بپردازید و کارت‌ملی هوشمند خود را دریافت کنید.

کدخبر: ۲۶۲۱۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر