کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۱۱۳
تاریخ خبر:

چشم‌ انتظار قرار عاشقانه دلار و درهم

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | غروب آفتاب به‌وقت تهران در روز یکشنبه ۱۹مهرماه، به‌معنای معکوس شدن روند قیمت دلار در بازار آزاد بود. در این ساعت که کسب‌وکارهای مختلف آماده می‌شدند کره‌کره‌هایشان را بالا بکشند و برای شام، خواب و استراحت به‌خانه بروند اسکناس آمریکایی موفق شد با هر جان‌کندنی که شده دوباره خودش را بالا بکشد. این در حالی بود که صبح را با اخبار خوب و امیدوارکننده‌ شروع کرده بودیم. حتی تا ظهر دلار به ۲۷هزار و ۴۰۰تومان رسید که از نیمه دوم شهریور به این‌طرف دیگر مشاهده نشده بود. ظهر یکشنبه ولی ورق برگشت، دلار ابتدا به ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان رسید و تا عصر خود را به قله ۲۷ هزار و ۶۳۰ تومان رساند.

برای ما که رفتار دلار را از صبح پیگیری کرده بودیم، این اتفاق نه طبیعی بود و نه دوست‌داشتنی. اگرچه اعتقاد داریم پشت این نبرد شطرنج‌وار نشانه‌های بیشتری وجود دارد که به‌سختی می‌توان آنها را تجزیه و تحلیل کرد. از یک‌طرف شایعه‌ها و اخبار غیررسمی می‌گویند ضرب و زور نیروهای مثبت در بازار ارز بیشتر است و از طرف دیگر دلالان فعال در بازار معاملات پشت‌خطی قصد ندارند به این سادگی‌ها صحنه را ترک کنند. امروز فردا احتمالا اتفاقات بیشتری در بازار ارز ایران رخ می‌دهد.

ظهر دیروز یکشنبه قیمت دلار بازار آزاد به ۲۷هزار و ۵۵۰ تومان رسید. آن‌هم در شرایطی که شنبه، دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان به‌کار خود پایان داده بود و هفته پیش همین موقع شاهد عرضه دلار به قیمت ۲۸ هزار و ۱۲۰ تومان بودیم. آنهایی که با کلافگی اخبار قیمت ارز را دنبال می‌کردند و روند کاهش قیمت، اعصابشان را به‌هم ریخته بود، می‌گفتند انتشار اخباری درباره لغو برخی تحریم‌ها، عامل روند نزولی بازار ارز است. دلار در ساعت آغازین معاملات روز یکشنبه حتی به ۲۷ هزار و ۴۵۰ تومان عقب‌نشینی کرده بود.

از دیگر عوامل موثر بر روند کاهش قیمت ارز، باید به انتخاب رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم پس از دو ماه انتظار اشاره کرد. کاهش قیمت دلار در شرایطی رخ می‌دهد که دلار در بازار آزاد تا محدوده ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان پیشروی کرده بود. به‌این ترتیب قیمت ظهر یکشنبه دلار با نرخ‌های اعلامی در ابتدای مهرماه ۱۳۱ تومان فاصله دارد. در ابتدای مهرماه دلار را ۲۷ هزار و ۶۸۱ تومان می‌فروختند.

روند کاهش قیمت دلار در بازار آزاد تا ظهر امیدوار‌کننده به‌نظر می‌رسید اما به‌طور همزمان در معاملات پشت‌خطی که به‌صورت عمده میان دلالان جریان دارد، شاهد مقاومت‌هایی بودیم. آنها چندبار تلاش کردند با افزایش نرخ‌‌های اعلامی برای معاملات عمده فردا، جلوی ریزش قیمت را بگیرند. پس از چند بار شکست و ناکامی، در عصر و غروب این ترفند بالاخره جواب داد.

چرا هنوز می‌توان دنبال نشانه‌های مثبت بود؟
خبرگزاری آناتولی ترکیه دیروز گزارش داده که دور بعدی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان تهران و اعضای باقی مانده در توافق، احتمالا پیش از پایان یافتن ماه اکتبر، یعنی نهایتا تا هفته اول آبان در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود. بازار ارز معمولا به اخبار مثبتی از این دست دیر واکنش نشان می‌دهد. درست برعکس هر خبر یا شایعه بی‌اصل و نصب منفی که موجب وقوع موج افزایشی می‌شود. این‌دفعه ولی چند تا خبر مثبت به بازار هجوم بردند.

از نظر اقتصادی هم چندتایی عامل کاهشی به‌چشم می‌خورد که یکی یکی با هم بررسی‌شان می‌کنیم.نباید فراموش کرد که با از دست رفتن مرز حمایت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان، انتظارات کاهشی در بازار دلار قوی‌تر شده است. میزان هیجان فروش در بازار ارز را می‌توان از میزان افت روزهای اخیر متوجه شد. دلار در دو روز کاری آخر نزدیک به ۶۰۰تومان از ارزشش را از دست داده و تا سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد. اینجا یک سد جدید داریم؛ از ابتدای پاییز دلار به زیر محدوده ۲۷ هزار و ۴۵۰ تومان نرفته است.

‌پس اگر در روز یکشنبه همچنان عقب‌نشینی می‌کرد عوامل روانی دست به‌دست هم می‌دادند تا قیمت را به فازهای جدیدی ببرند. شاید باور نکنید اما محدوده‌ای مثل ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان توی مشتمان بود اما از دست رفت و پرید، خیلی حیف شد!معاملات پشت‌خطی یا معاملات فردایی با اینکه اسمش بد دررفته، برای تحلیل رفتار قیمت دلار در روز بعد، کارراه‌انداز است. شنبه شب، وقتی دلال‌ها در این بازار سرگرم انجام معاملات پرحجم بودند، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از «منابع مطلع» نوشت دور بعدی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان تهران و اعضای باقی‌مانده در توافق، به‌زودی برگزار می‌شود. دست خبرگزاری آناتولی و منابع مطلع و آگاهش درد نکند. امیدواریم امروز و فردا هم از این دست خبرها منتشر کنند و از بخت نیک، یکی از آنها هم راست از کار دربیاید. نه؟

‌دست‌های نامرئی در بازار ارز
بازار ارز در هفته اول مهر ماه مورد هجوم اخبار و سیگنال‌های منفی قرار داشت، پس انصافا حق داشتیم از معکوس شدن روند ماجرا خوشحال شویم. همین الان که می‌دانیم یک خبر مثبت از قول خبرگزاری آناتولی و به‌نقل از منابع مطلع می‌تواند دلار را از قله ۲۸هزار و ۹۰۰ تومانی، رام کند و تا محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان پایین بکشاند، امیدوار نمی‌شویم؟ قطعا با اعلام هر خبر جدی و واقعی، کمر بازار ارز در ایران شکسته می‌شود.

فقط حواستان باشد که بعضی‌ها حاضر نیستند با این مسئله ساده کنار بیایند. مثلا هر بار دلار در مسیر نزولی قرار می‌‌گیرد، شاهد افزایش ناگهانی حجم معاملات در بازار پشت‌خطی هستیم. تلاش برای کم اثر کردن خبر انتصاب رئیس بانک مرکزی، جوسازی پیرامون اخبار برجام و تلاش برای ناامید کردن معامله‌گران نسبت به حصول توافق هم روش‌هایی از همین دست به‌حساب می‌آید.شیطنت‌هایی از این دست باعث شد قیمت دلار در معاملات پنجشنبه و جمعه تا یک قدمی مرز ۲۸هزار تومان پیشروی کند و در ساعات پایانی معاملات دیروز هم جو صعودی شود.

قطعا در اولین معاملات امروز صبح هم تلاش‌هایی برای افزایش قیمت دلار از سوی نوسان‌گیران انجام می‌شود تا نرخ اسکناس آمریکا یک‌بار دیگر تا مرز مورد علاقه دلالان یعنی ۲۷هزار و ۷۰۰تومان بالا برود. اظهارات سیاسی قطعا در این بین نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند. منصفانه‌ترین اتفاق توقف دلار در محدوده ۲۷هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود. جایی‌که برای تحلیلگران فنی از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌عقیده آنها عبور از این محدوده می‌تواند مچ طرف مقابل را باز کند. در صورت عقب‌نشینی بیشتر حداقل تا آخر هفته می‌توانیم شاهد دلار ۲۷هزار و ۲۰۰تومانی باشیم اما اگر روند بازار در جهت معکوس حرکت کند، یک‌بار دیگر شاهد دلار ۲۷هزار و ۷۵۰تومانی خواهیم بود.

احتمال ریزش قیمت وجود دارد؟
وقتی ظرف دو روز، قیمت دلار حدود ۶۰۰تومان کاهش پیدا می‌کند و دلار به محدوده ۲۷هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد، آن‌هم تنها به‌خاطر انتشار خبری در خبرگزاری آناتولی، پس می‌توانیم انتظار کاهش بیشتر را داشته باشیم. بازار ولی همچنان محتاط عمل می‌کند و معامله‌گران با احتیاط دست به خرید و فروش می‌زنند. احتمالا تکلیف دلار تا ظهر امروز مشخص می‌شود؛ جایی‌که فقط کافی است دلار به زیر ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

به گفته معامله‌گران بازار، ورود دلار به زیر این رقم، می‌تواند فروشندگان بازار را زیاد کند و حتی ممکن است قیمت دلار به سمت کانال ۲۶هزار تومان سرازیر کند. شاید به‌نظر شما رویایی یا غیرمنطقی به‌نظر بیاید اما مسئله این است که در دو ماه گذشته نوسانات قیمت دلار قابل توجه بوده و قیمت دلار از کانال ۲۶ هزار تومانی تا ۲۸ هزار تومان پیش رفته است. اما قدم به قدم و در کانال ۲۷ هزار تومان توقف زیادی داشته است. برای همین برخی معتقدند دلار به‌سادگی کانال ۲۷ هزار تومان را از دست نمی‌دهد. اما در مقابل عده دیگری می‌گویند بازار ارز چشم‌ انتظار اخبار جدی از مذاکرات هسته‌ای است و حالا که این اخبار جدی‌تر شده ممکن است دلار هم واکنش بیشتری به این اخبار نشان دهد.

حدود ۲۰روز تا پایان ماه اکتبر و موعد مذاکرات باقی مانده است. احتمالا در این مدت معامله‌گران حرفه‌ای بازار وارد فاز احتیاط می‌شوند. اما در صورت ریزش بیشتر قیمت دلار و نزدیک شدن آن به کانال ۲۶هزار تومانی ممکن است برخی از دلارهای خانگی وارد بازار شود. در پاسخ به این رویاپردازی بعضی‌ها می‌گویند حتی در صورت آغاز دور جدید مذاکرات، توافق میان ایران و غرب فرآیندی زمان‌بر خواهد بود که به‌سادگی حاصل نمی‌شود. یکی از نشانه‌های کاهش قیمت بیشتر قیمت دلار را می‌توان قیمت درهم امارات در بازار آزاد دانست. این ارز فعلا معادل هفت هزار و ۵۰۰تومان است. اگر امروز و فردا شاهد عقب‌نشینی قیمت درهم از این عدد بودید، چشم‌هایتان را ببندید و منتظر کاهش بیشتر قیمت دلار بمانید.

واقعا همه‌چیز قشنگ و امیدوارکننده است؟
دروغ‌ چرا؛ هرچیزی در بازار ارز امکان‌پذیر است. در همین شرایطی که من و شما نشسته‌ایم و امیدوارانه اخبار مثبت را یکی‌یکی ورق می‌زنیم، امکان دارد با وزش بادی، رها شدن تیری، انفجاری، چیزی اوضاع به‌نفع شر تغییر کند. اگر این احتمالات منفی را کنار بگذاریم، از منظر اقتصادی هم می‌توان دلایلی برای افزایش قیمت دلار پیدا کرد. رئیس اسبق کانون صرافان این احتمال را رد نمی‌کند. اصغر سمیعی چند روز پیش به‌خبرآنلاین گفته: وقتی مثلا تفاضل نرخ تورم در کشور ما و کشورهای حوزه دلار ۳۶درصد سالانه باشد، باید روزانه نرخ ارز یک در هزار بالا برود.

یعنی اگر قیمت دلار ۲۸هزار تومان باشد، طبیعی است که روزانه ۲۸تومان یعنی هفته‌ای ۲۰۰تومان بالا برود و اگر نرود، به این معنی است که فنر قیمت‌ها در حال جمع شدن است و این فنر تا ابد هم طاقت نمی‌آورد و در یک زمانی به یک علتی یا بهانه‌ای آزاد خواهد شد. بر این اساس، اگر در اول بهار امسال قیمت دلار ۲۵هزار تومانی صحیح بوده باشد، طبعا اول تابستان قیمت دلار نمی‌تواند کمتر از ۲۷هزار تومان باشد و با توجه به نرخ‌های تورم و بهره در اول پاییز نرخ دلار ۲۹هزار و ۵۰۰تومان و اول زمستان ۳۲هزار تومان قابل پیش‌بینی است و با همین برنامه اول سال آینده نرخ ۳۵هزار تومان بسیار طبیعی خواهد بود.

کدخبر: ۴۱۹۱۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر