کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۰۸۰
تاریخ خبر:

چرخش کشورهای کوچک عربی به سمت اسرائیل

روزنامه هفت صبح | یک: کشورهای کوچک عربی به سمت برقراری روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی چرخیده‌اند. بعد از امارات حالا همانطور که انتظارش می‌رفت، بحرین خود را آماده برقراری روابط با تل‌آویو می‌کند. عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و امارات متحده عربی، اولین مورد از برقراری مناسبات دیپلماتیک بین یک کشور عربی و اسرائیلی طی بیش از ۲۰ سال گذشته بود و حالا بحرین هم مسیر مشابهی را انتخاب کرده است.

* دو: شنبه شب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از توافق اسرائیل و بحرین برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک خبر داد. در بیانیه مشترکی که آمریکا، اسرائیل و بحرین در این باره منتشر کرده‌اند گفته شده که سه‌شنبه آینده، همزمان با مراسم امضای توافق میان اسرائیل و امارات متحده عربی در کاخ سفید، وزیر خارجه بحرین و نخست وزیر اسرائیل هم سندی که «بیانیه صلح» خوانده شده را امضا خواهند کرد.

* سه: عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با انتشار توئیتی از این توافق استقبال کرد. امارات نیز از این تصمیم بحرین برای عادی سازی روابط با اسرائیل استقبال کرده است. سیسی این توافق را «قدمی‌مهم» عنوان کرد و مدعی شد ایجاد روابط دیپلماتیک برای استقرار «ثبات و صلح در خاورمیانه و حل دائمی ‌مسئله فلسطین کمک خواهد کرد.» دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا هم در بیانیه‌ای از اقدام بحرین برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل استقبال کرده و آن را «خبر بسیار خوب» توصیف کرده است.

اما تشکیلات خودگردان فلسطینی به تصمیم بحرین برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل واکنش نشان داده و این اقدام را «خیانت» به آرمان مردم فلسطین دانسته است. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد، به دستور محمود عباس سفیر فلسطین در بحرین برای مشورت فراخوانده شد.

* چهار: حازم قاسم، سخنگوی گروه حماس در فلسطین که کنترل نوار غزه را در دست دارد، با محکوم کردن این توافق گفته است بحرین با کسانی وارد توافق شده که به مردم فلسطین حمله می‌کند.
یک سخنگوی دیگر حماس نیز گفته است «واکنش ملایم» کشورهای عربی به موضوع عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل باعث شد یک کشور عربی دیگر با این کشور وارد توافق عادی‌سازی روابط شود.

تاکنون تنها چهار کشور مصر، اردن، امارات و بحرین در میان کشورهای عربی روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند. وزارت امور خارجه ترکیه روز شنبه تصمیم بحرین برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه ترکیه می‌گوید اقدام بحرین «ضربه تازه‌ای» به تلاش‌ها برای دفاع از مسئله فلسطین وارد خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: این اقدام باعث تشویق اسرائیل به تداوم اقدامات نامشروع در قبال فلسطین و همچنین دائمی‌کردن اشغال سرزمین‌های فلسطینی خواهد شد.در همین زمینه، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با انتشار توئیتی توافق بحرین و اسرائیل را «خیانت بزرگ به آرمان اسلامی‌ و مردم فلسطین در آزادی قدس» عنوان کرده و گفته است «حاکمان بی‌تدبیر امارات و بحرین جاده صاف‌کن طرح‌های صهیونیستی در منطقه نباشند. به روزهای سخت بیاندیشند و از تاریخ عبرت گیرند. فردا دیر است. طناب نجات آمریکا سا‌ل‌هاست که پوسیده است.»

* پنج: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا طی توئیتی که ۲۱شهریور منتشر کرد گفت به دنبال امارات متحده عربی، بحرین نیز با اسرائیل صلح می‌کند. او نوشت: «یک روز موفقیت‌آمیز تاریخی دیگر! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و بحرین برای قرارداد صلح موافقت کردند؛دومین کشور عربی که طی ۳۰ روز گذشته با اسرائیل وارد صلح شده است.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز جمعه اعلام کرد که تصمیم بحرین به ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل «دوران جدیدی از صلح» را رقم می‌زند. وی گفت: برای سال‌ها اسرائیل روی صلح سرمایه گذاشت و اکنون صلح با جذب سرمایه‌گذاری‌های مهم در اقتصاد اسرائیل، بهره خود را خواهد داد.

کدخبر: ۳۴۹۰۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر