کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۱۲۴
تاریخ خبر:

چرا هیچ کس سارکوزی را دوست ندارد؟

روزنامه هفت صبح | سخنان جانبدارانه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه از نژادپرستی در جریان گفت‌وگوی تلویزیونی انتقادات زیادی را در فرانسه برانگیخت.نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی هنگام استفاده از واژه «میمون» بلافاصله به رمان «ده بچه زنگی» آگاتا کریستی اشاره کرد که به دنبال آن با انتقادات شدید ضدنژادپرستی در فرانسه مواجه شد.

فعالان اجتماعی و گروه‌های ضد نژادپرستی ارجاع نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه به سیاهپوستان پس از استفاده از واژه «میمون» را نشانه‌ای از «نژادپرستی» وی قلمداد کردند.
او که در این گفت‌وگوی تلویزیونی به رویکرد نخبگان سیاسی و مقوله «نزاکت سیاسی» (political correctness) انتقاد کرد، در بخشی از سخنانش گفت:

نخبگان مثل میمون‌هایی هستند که گوش‌هایشان را گرفته‌اند و به حرف کسی گوش نمی‌کنند. نمی‌دانم آیا اینجا می‌توانیم واژه «میمون» را به کار ببریم؟ حالا دیگر رمان «آگاتا کریستی» را «ده سرباز کوچک» می‌نامیم؟(اشاره به تغییر نام رمان کریستی از «ده بچه زنگی یا کاکاسیاه(Nigger)به ۱۰ سرباز کوچک» به خاطر کارکرد منفی نژادپرستی آن. در برگردان فرانسوی این رمان به جای واژه «زنگی یا کاکا سیاه» از واژه «سرباز» استفاده می‌شود. در انگلیسی هم با عنوان «سپس هیچ کدام باقی نماندند» ترجمه شده است.)

سارکوزی در ادامه با لحنی طعنه‌آمیز گفت: جامعه چقدر پیشرفت می‌کند! شاید بتوانیم بدون اینکه به کسی توهین کنیم از واژه «میمون» استفاده کنیم. انتقاد نیکولا سارکوزی از تغییر نام رمان «آگاتا کریستی» و خواندن آن با نام اصلی‌اش درست در زمانی که از «میمون» سخن می‌گفت انتقادات شدیدی در این کشور به پا کرده است.

«یانیک ژادو» از رهبران حزب سبزهای فرانسه و نامزد احتمالی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۲ سخنان سارکوزی را نژادپرستانه تحلیل کرد.نیکولا سارکوزی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه را برعهده داشت.

سارکوزی در دوران ریاست جمهوری خود گفته بود، انسان آفریقایی نتوانسته به اندازه کافی وارد تاریخ شود.از آن زمان بسیاری از سیاستمداران، فعالان مدنی و گروه‌های حامی حقوق رنگین پوستان از سارکوزی به عنوان فردی نژادپرست یاد می‌کنند.

کدخبر: ۳۴۹۱۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر