کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۹۰۴
تاریخ خبر:

چرا نماوا اطلاعات برخی فیلم‌ها را تغییر می‌دهد؟

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | تلویزیون اینترنتی نماوا در سال‌های اخیر در بارگذاری فیلم‌ها و سریال‌های جدید موفق ظاهر شده و کاربران زیادی را هم به سمت خودش جلب کرده منتها اگر جزو کاربران نماوا باشید حتما شما هم به اشتباهاتی در شناسنامه فیلم‌ها یا سریال‌ها پی برده‌اید. البته منظور از اطلاعات، نام عوامل فیلم یا سریال نیست.

اتفاقا در این زمینه دقت زیادی به کار رفته و اشتباهی دیده نمی‌شود. این عدم تطابق، به سال تولید و امتیاز اثر در سایت imdb برمی‌گردد. سال تولید و امتیاز برخی فیلم‌ها و سریال‌ها در نماوا تا حدودی متفاوت از چیزی است که در واقعیت دیده می‌شود. این احتمال وجود دارد که نماوا برای جلب مخاطب بیشتر به سمت فیلم‌ها و سریال‌ها دست به دستکاری این اطلاعات زده باشد. بیایید برخی از این موارد را بررسی کنیم.

*** دستکاری در سال تولید فیلم‌ها و سریال‌ها
طبیعی است که تماشای فیلم‌های جدید به‌خصوص فیلم‌هایی که در سال ۲۰۲۰ ساخته شده‌اند در اولویت بخش مهمی از مخاطبان تلویزیون‌های اینترنتی قرار دارد. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند وقتشان را برای تماشای فیلم‌هایی صرف کنند که تازه تولید شده و بازار نقد و نظرها درباره‌شان فراوان است. این احتمال وجود دارد که نماوا به این دلیل تصمیم به تغییر سال تولید سریال‌ها زده باشد. مثلا فیلم لهستانی «بدن مسیح» (Corpus Christi‎) به کارگردانی یان کوماسا، محصول سال ۲۰۱۹ است .

اما نماوا در بخش اطلاعات فیلم، سال تولید آن را ۲۰۲۰ اعلام کرده. سریال Working Man هم محصول سال ۲۰۱۹ است اما اگر به صفحه این فیلم در تلویزیون اینترنتی نماوا سر بزنید متوجه می‌شوید که آن را با اسم «کارگر» محصول سال ۲۰۲۰ معرفی کرده است. فیلم سینمایی «رابرت بروس» (Robert the Bruce) به کارگردانی ریچارد گری هم جزو محصولات سال ۲۰۱۹ است که در این سایت به عنوان محصول ۲۰۲۰ معرفی شده است.

***دستکاری در رتبه‌ imdb فیلم‌ها و سریال‌ها
بسیاری از مخاطبان علاقه‌مند به فیلم و سریال، پیش از اینکه برای تماشای یک فیلم یا سریال اقدام کنند، رتبه آن را در سایت imdb بررسی می‌کنند. در این سایت، کاربران به فیلم‌های موردنظرشان امتیاز می‌دهند و مخاطبان می‌توانند دریابند که کاربران پیشین چه میزان رضایت از فیلم‌ها یا سریال‌هایی که قصد تماشایش را دارند داشته‌اند.

عموما آثاری که امتیازی بالای هفت داشته باشند طرفدار بیشتری دارند و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند فیلم‌هایی با امتیاز پایین‌تر از ۷ را تماشا نکنند. حالا مسئله اینجاست که تلویزیون اینترنتی نماوا، امتیاز برخی فیلم‌ها را در بخش اطلاعات فیلم، بالاتر از سایت Imdb زده است. مثلا فیلم «سیلی» (Thappad) به کارگردانی Anubhav Sinha و محصول سال ۲۰۲۰، امتیاز ۶٫۹ را از سایت imdb گرفته است اما در اطلاعاتی که سایت نماوا منتشر کرده، امتیاز آن ۷٫۲ برای آن به ثبت رسیده است.

فیلم «پسران بد تا ابد» (Bad boys for life) به کارگردانی عادل ال اربی و بلال فلاح، محصول سال ۲۰۲۰، در سایت imdb، ۶٫۷ امتیاز دارد اما امتیازی که در نماوا برای این فیلم خورده است ۷٫۲ است. نمونه‌های دیگری هم وجود دارد که اختلاف چندان قابل ملاحظه‌ای را نشان نمی‌دهد. مثلا سریال «مگنولیای شیرین» (Sweet Magnolias) محصول سال ۲۰۲۰ در حال حاضر در سایت imdb، امتیاز ۷٫۴ را دارد اما در نماوا برایش امتیاز ۷٫۵ به ثبت رسیده است. البته این احتمال هم وجود دارد که اختلاف بالاتر از اینها بوده و حالا بعد از گذشت مدتی، امتیاز این سریال در سایت imdb بالاتر رفته باشد.

*** واقعا دلیل چیست؟
هنوز به طور دقیق نمی‌توانیم قضاوت کنیم که علت این اختلاف‌ها چیست. در میان بررسی‌هایی که روی فیلم‌ها و سریال‌های جدید و تازه بارگذاری شده در نماوا انجام دادیم به هیچ موردی برنخوردیم که سال تولید فیلمی قدیمی‌تر از آنچه هست اعلام شده باشد. مثلا خود فیلم یا سریال محصول ۲۰۲۰ باشد و در این سایت نوشته شده باشد محصول ۲۰۱۹ یا قبل از آن است. یا مثلا امتیاز آن در imdb بالاتر از ۷ باشد و نماوا امتیاز آن را پایین‌تر از ۷ اعلام کرده باشد.

طبیعتا اگر به مواردی از این دست برمی‌خوردیم و عکس این اتفاق را شاهد بودیم می‌توانستیم بگوییم اشتباهی سهوی صورت گرفته یا امتیاز imdb بعد از ثبت در نماوا افزایش پیدا کرده است اما این تفاوت‌ها در شرایط فعلی توجیه خاصی ندارد. البته امیدواریم به زودی توضیحی در رابطه با این موارد از سوی تلویزیون اینترنتی نماوا بخوانیم. شاید علتی در کار باشد که ما از آن بی‌خبریم.

کدخبر: ۳۳۶۹۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر