کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۲۷۱
تاریخ خبر:

چرا نباید سراغ ارزهای دیجیتال گمنام برویم؟

روزنامه هفت صبح | حمله ۵۱درصد می‌تواند کابوس سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال باشد. به طور کلی سرمایه‌گذاری در چنین بازاری هزار و یک ریسک دارد که یکی از آنها به حمله ۵۱درصد معروف شده. ماجرا از این قرار است که اگر یک شخص یا نهادی بتواند ۵۱درصد از بازار یک ارز دیجیتال را بخرد، به راحتی می‌تواند کل بازار را از آن خود کند.

اگر فکر می‌کنید چنین اتفاقی غیرممکن است، باید بگوییم تا به حال رمزارزهای زیادی دچار حمله ۵۱درصد شده‌اند که از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به بیت‌کوین گلد اشاره کرد. این ارز دیجیتال که زمانی در رتبه ۲۶ بزرگترین رمزارزهای بازار بود، سال ۲۰۱۸ مورد حمله ۵۱درصد قرار گرفت و یک نفر توانست اکثریت را در بین صاحبان بیت‌کوین گلد پیدا کرده و ۱۸میلیون دلار کلاهبرداری کند. این رقم به پول ما حدود ۴۳۰میلیارد تومان ارزش دارد. زن‌کش، ورج و موناکوین از دیگر نمونه‌هایی هستند که دچار حمله ۵۱درصد شده‌اند.

*** حمله ۵۱درصد چطور اتفاق می‌افتد؟
ارزهای دیجیتال بر بستر یک شبکه از کاربران مختلف بنا شده‌اند که به آن بلاکچین می‌گویند. برای اینکه یک تراکنش ارز دیجیتال انجام شود، باید اکثریت دستگاه‌های ماینر این تراکنش را تایید کنند. اگر یکی از این کاربران که اصطلاحا به آن نود می‌گویند، تراکنش را غیرمعتبر بداند، تراکنش انجام نخواهد شد.

برای همین زمانی که ۵۱درصد از بازار یک ارز دیجیتال به دست یک نفر یا یک گروه می‌افتد، احتمال تراکنش غیرمعتبر بالا می‌رود. این گروه می‌تواند به دروغ بگوید ارزهای دیجیتال از یک کیف پول به کیف پول ما آمده. با این کار آنها می‌توانند بدون محدودیت ارزهای دیجیتال را جابه‌جا کنند. در چنین شرایطی عملا شبکه ارز دیجیتال از هم می‌پاشد. حتی اگر کسانی که حمله ۵۱درصد را ترتیب می‌دهند، نخواهند کل ارز دیجیتال را نابود کنند، باز هم ارزش آن به شدت افت خواهد کرد. چراکه احتمال خرابکاری بالا می‌رود.

*** کدام ارزهای دیجیتال ریسک بیشتری دارند؟
رمزارزهای بزرگ مثل بیت‌کوین که ارزش بازار آنها به یک تریلیون می‌رسد، عملا از حمله ۵۱درصد در امان هستند. چراکه بعید است کسی بتواند بیش از نصف بیت‌کوین‌های موجود در دنیا را تصاحب کند. در طرف مقابل رمزارزهای گمنام که ارزش بازار پایینی دارند، کاملا در برابر حمله ۵۱درصد بی‌دفاع هستند و احتمال فروپاشی شبکه ارز دیجیتال بسیار بالا است.

برای مثال بازار بیت‌کوین گلد در زمان حمله ۷۲۹میلیون دلار ارزش داشت و در رتبه ۲۶ بزرگترین رمزارزها قرار گرفته بود اما در نهایت قربانی حمله ۵۱درصد شد. در حال حاضر بیش از هزار و ۶۰۰ ارز دیجیتال مختلف در دنیا داریم که پتانسیل حمله در آنها بسیار بالا است. برای همین فعالان بازار ارز دیجیتال توصیه می‌کنند به جز ۱۵رمزارز برتر سراغ ارزهای دیجیتال کمتر شناخته شده نروید. البته اگر از ما می‌شنوید، بهتر است کلا دور بازار ارزهای دیجیتال را خط قرمز بکشید.

کدخبر: ۳۸۶۲۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر