کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۱۹۰
تاریخ خبر:

چرا میثاقی زیر بار ‌نظرسنجی پیامکی نمی‌رود؟!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | هفته پیش محمدحسین میثاقی دو بار به آمارهایی که مرکز تحقیقات صدا و سیما منتشر می‌کند، تاخت. یک بار در خود برنامه فوتبال برتر به نتیجه نظرسنجی‌ها کنایه زد و یک بار هم در گفت‌و‌گو با روزنامه جام‌جم.

میثاقی در این مصاحبه گفته فوتبال برتر برنامه‌ای پر بیننده است و گفته: « فیدبک برنامه در شبکه‌های اجتماعی مشخص است.» او به شرایط سخت شروع فوتبال برتر هم اشاره کرده و مدعی شده است: «برای هیچکس باورکردنی نبود ما بازی ۵ بر صفر را مساوی کنیم. به نظرم در برنامه‌های اخیر حتی یک بر صفر هم جلو افتادیم.» آیا فوتبال برتر برنامه‌ای موفق و محبوب است؟ چطور می‌توان آن را اثبات کرد؟

*** مورد اول| جای خالی نظرسنجی
ساده‌ترین کاری که محمد‌حسین میثاقی می‌تواند انجام دهد، انجام یک نظرسنجی پیامکی است. وقتی در شرایط شفاف‌، عیار محبوبیت او و فوتبال برتر (منظور برنامه هفتگی است نه برنامه‌ای که به عنوان قاب پخش زنده مسابقات روی آنتن می‌رود) محک بخورد، جای هیچ شبهه‌ای باقی نمی‌ماند. این‌گونه‌، هم ادعای میثاقی ثابت می‌شود و هم مشخص خواهد شد آیا آمارهای صدا و سیما واقعی است یا خیر.

اتفاقا خود ما هم پیش‌تر به این آمارها شک و شبهه وارد و جایگاه فوتبال برتر در نظرسنجی را عجیب تعبیر کردیم. با این حال، فوتبال برتر از بدو پخش اعتقادی به نظرسنجی نداشته است. چه بسا صاحبان برنامه نگران آمار پایین مشارکت هستند. می‌دانید که یکی از عناصر سنجش محبوبیت هر برنامه میزان مشارکت در آن است.

*** مورد دوم| دیدن یا ندیدن
فرض کنیم که برنامه فوتبال برتر برای اثبات محبوبیت خود‌، اقدام به برگزاری نظرسنجی کرد. بدیهی‌ترین سوال با گزینه تک کلمه‌ای بله و خیر می‌تواند باشد: آیا فوتبال برتر هفتگی را تماشا می‌کنید؟ آن چه مشخص است این‌که طیفی از علاقه‌مندان به فوتبال این برنامه را می‌بینند. برای آن‌ها نظر فلان کارشناس داوری یا گفته‌های امثال شیخ دیاباته مهم است؛ نه الزاما محبوبیت مجری.

خیلی‌ها هم گزیده آن را در شبکه‌های اجتماعی تماشا می‌کنند. این همان «فید بکی» است که میثاقی به آن اشاره دارد. اگر ادعای میثاقی درباره آمارهای صدا و سیما درست باشد که هم باید میزان مشارکت در نظرسنجی برنامه‌اش بالا برود و هم غالب مخاطبان به گزینه بله جواب بدهند.

*** مورد سوم| میزان رضایت
چالش اصلی محمد‌حسین میثاقی، میزان رضایت از عملکرد او و برنامه‌اش است. اگر او می‌خواهد عیار خود را محک بزند باید نظرسنجی را به میزان رضایت مخاطبان از فوتبال برتر و مجری‌اش اختصاص دهد. طبعا برنده شدن او و برنامه‌اش در نظرسنجی حکم «یک تیر و دو نشان» را دارد. هم ثابت می‌کند فوتبال برتر بیننده فراوان دارد و هم محمد‌حسین میثاقی مجری محبوبی است.

*** مورد چهارم| نود یا فوتبال برتر؟
یک پیشنهاد دیگر هم هست که احتمالا مدیران سیما با آن موافق نیستند. محمد‌حسین میثاقی در مصاحبه اخیر خود به طور ضمنی از سایه نود صحبت به میان آورده و در نهایت نتیجه گرفته که بازی ۵ بر صفر را تبدیل به برد کرده است. برای این که او و فوتبال برتر به طور کامل از سایه نود و عادل فردوسی‌پور خارج شوند، بهترین سوال نظرسنجی این است: نود را بیشتر دوست دارید یا فوتبال برتر را؟! اگر برنامه میثاقی رای آورد که برای همیشه پرونده مختومه است.

*** مورد پنجم |بازتاب‌ها چه بوده؟
وقتی محمد‌حسین میثاقی مجوز انتقاد از آمارهای تلویزیون روی آنتن زنده و در روزنامه رسمی صدا و سیما را دارد، برای او برگزاری یک نظرسنجی کار سختی نیست. برنامه فوتبال برتر در این فصل رو به پایان است و حالا بهترین زمان برای نظرسنجی محسوب می‌شود. نتیجه هر چه باشد، احتمالا با مشارکت بالا همراه است.

اتفاقا صاحبان برنامه می‌توانند از عدد مشارکت استفاده به مطلوب کنند و آن را در راستای پرمخاطب بودن برنامه بدانند. تا برگزاری احتمالی نظرسنجی‌، عجالتا نگاهی به بازتاب مصاحبه میثاقی داشته باشیم. با بازنشر این گفت‌وگو کاربران فضای مجازی از جمله رسانه‌هایی چون خبرآنلاین و برترین‌ها میثاقی و برنامه‌اش را نقد کرده‌اند.

در میان نظرها به سختی می‌توان کامنتی تحسین‌آمیز پیدا کرد تا جایی که روزنامه همشهری نوشته:«صحبت‌های میثاقی در همین برنامه اخیرش در بسیاری از کانال‌ها و صفحات ازجمله در صفحه پربیننده‌ترین سایت ورزشی ایران منتشر شد و نظرات مردم پای این پست‌ها کاملا روشن و واضح بود. صفحات مربوط به‌ خود برنامه و مجری آن که مدت‌ها ناچار بودند با کامنت‎های بسته به کارشان ادامه بدهند…»

کدخبر: ۳۴۷۱۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    اصلش اینه، چون احساس می کنه الان یک به ه یچ از نود برده. اگر نظرسنجی پیامکی بگذار ه، به خودش واضح میشه که فقط یک خبر بوده که برده خونه و اعتماد به سقف ش رو از دست میده.