کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۴۴۴
تاریخ خبر:

چرا قیمت مرغ ناگهان پر کشید؟

ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مرغ را ۱۵هزار تومان تعیین کرده است اما گشت‌و‌گذاری در بازار نشان می‌دهد این محصول را ۱۷،۱۸هزار تومان می‌فروشند. مسئولان صنفی هم اعتقاد دارند، به‌زودی شاهد فروش مرغ با قیمت ۲۰هزار تومان خواهیم بود.

غلامعلی فارغی، عضو اتاق بازرگانی ایران سه‌روز پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا قیمت مرغ را تحلیل کرده؛ به‌گفته او هزینه مرغداران در ماه‌های گذشته به شکل جدی افزایش پیدا کرده و الان براساس قیمت‌های رسمی هر کیلو ذرت برای استفاده در مرغداری‌ها باید ۱۵۰۰تومان قیمت داشته باشد اما عددی که به تولیدکننده می‌رسد حتی تا سه‌هزار تومان هم رسیده است.

کنجاله سویا نیز بنا بوده کیلویی دوهزار و ۷۰۰تومان تمام شود اما در بازار تا کیلویی هفت‌هزار تومان قیمت خورده است. تمام این‌ها در حالی‌ است که اساسا نهاده دام در بازار بسیار محدود بوده و دسترسی به آنها حتی با قیمت بالاتر نیز برای مرغداران بسیار دشوار است.

این عضو اتاق بازرگانی با تکیه بر آمارهای رسمی می‌گوید، در اردیبهشت و خرداد حدود ۱۱۷میلیون جوجه برای استفاده گوشتی وارد مرغداری‌ها شده که این عدد از میزان نیاز کشور بیشتر است اما وقتی نهاده دام به مرغدار نمی‌رسد، دو مشکل ایجاد می‌شود؛ از سویی مرغ در زمان خروج از مرغداری به میزان کافی رشد نکرده و گوشتی که تحویل می‌دهد کمتر از ۲.۵کیلو است و از سوی دیگر نرسیدن نهاده باعث خودخوری مرغ و کاهش نهایی محصول می‌شود.

از این‌رو با وجود آنکه بیش از تقاضای موجود در کشور ظرفیت تولید وجود دارد اما مشکلات اجرایی باعث شده که محصول نهایی به‌سختی به دست مردم برسد. او با بیان اینکه قیمت ۲۰هزار تومانی امروز با توجه به افزایش قیمت‌ها چندان دور از واقعیت نیست، می‌گوید ستاد تنظیم بازار در خرداد سال گذشته قیمت هر کیلو مرغ را ۱۳هزار تومان در نظر گرفت. در این یک‌سال در کنار افزایش هزینه‌های جاری، گران‌شدن واکسن، خدمات و افزایش نرخ تورم نیز بسیار اثرگذار بوده است. از این رو افزایش قیمت از ۱۳هزار تومان به ۲۰هزار تومان چندان عجیب نیست.

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی هم به خبرگزاری فارس می‌گوید، در صورت تامین نهاده‌ها با ارز دولتی قیمت تمام‌شده مرغ زنده ۱۱هزار و۵۰۰تومان تا ۱۱هزار و۷۰۰تومان و قیمت تمام‌شده مرغ گرم ۱۷هزار تومان خواهد شد اما با وضع فعلی نهاده‌ها، قیمت مرغ زنده به بیش از ۱۴هزار تومان خواهد رسید و اگر ضریب ۱.۴۵ را هم برای تبدیل مرغ زنده به گرم اعمال کنیم، قیمت مرغ گرم در بازار از ۲۰هزار تومان عبور خواهد کرد.

همزمان با افزایش قیمت مرغ گرم در بازار، ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته عرضه ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام را شدت ببخشد. این مرغ‌ها قرار است با قیمت ۱۲هزار و ۹۰۰تومان به‌ عوامل توزیع تحویل و با نرخ ۱۳هزار و ۵۰۰تومان در مراکز خرده‌فروشی عرضه شوند.

کدخبر: ۳۳۶۴۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alireza0000

    واقعا زور داره این همه پول برای هرمون بد ی