کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۹۲۲
تاریخ خبر:

چرا سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی واریز نمی‌شود؟

روزنامه هفت صبح | گزارش هفت‌صبح از دلایل عدم واریز سهمیه بنزین برای تاکسی‌های اینترنتی. پای درد دل راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی که می‌نشینید همگی درباره سهمیه بنزین صحبت می‌کنند. ۳۰۰لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰تومانی که قرار بود برایشان شارژ شود اما خیلی‌ها از آن‌ها نتوانستند آن را دریافت کنند.

هر جا هم که برای پیگیری می‌روند به جای دیگری پاس داده می‌شوند. شرکت‌ها، آن‌ها را به وزارت نفت ارجاع می‌دهند، وزارت نفت، مشکل را در وزارت کشور می‌داند و وزارت کشور نیز عقیده دارد ناهماهنگی از سوی بانک مرکزی و سایر نهادها رخ داده است. همین اتفاقات سبب شده در ساعات اوج ترافیک و برف و باران پیدا کردن تاکسی اینترنتی سخت باشد و هر چقدر هم که کرایه‌ها بالا برود باز هم رغبتی برای آنلاین شدن راننده‌ها وجود ندارد.

به این ترتیب یک کار ساده، به زنجیر‌ه‌ای از بروکراسی‌های عجیب و غریب تبدیل شده که در نهایت، شرکت‌های خصوصی را در تنگنا قرار داده و برای رفع مشکل خود مجبور هستند که پله‌های اداره‌ها و سازمان‌های دولتی را بالا و پایین کنند. در این گزارش به صورت گام به گام بررسی می‌کنیم که چه اتفاقی برای راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی افتاده و چرا برخی از آن‌ها نتوانسته‌اند سهمیه خود را دریافت کنند.

*** قصه از کجا شروع شد؟
در ابتدا خیلی کوتاه به بررسی این موضوع بپردازیم که اساسا قرار بود سهمیه‌های بنزین راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی چگونه محاسبه و پرداخت شود. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره گفته بود: «سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی تا سقف ۳۰۰لیتر معادل ۱۵۰۰تومان در نظر گرفته شده که به صورت هفتگی محاسبه و به وزارت نفت اعلام می‌شود و واریزها بر اساس پیمایش انجام می‌شود.

اگر قرار است یک تاکسی اینترنتی تا سقف ۳۰۰لیتر بنزین دریافت کند و پیمایش آن ۲۰۰ کیلومتر باشد معادل هزینه ۲۰۰لیتر سوخت ۱۵۰۰تومانی که تفاوت نرخ یک و دو بنزین است معادل ۳۰۰هزار تومان به حساب کسی که این پیمایش را انجام داده است و شماره کارت بانکی و شماره ملی آن فرد در اختیار وزارت نفت قرار دارد واریز می‌شود که پیمایش‌ها و تایید این مسئله توسط وزارت کشور صورت می‌گیرد.

بررسی اطلاعات پیمایش از شرکت‌های اینترنتی مستقیما از طریق وزارت کشور انجام می‌شود به‌گونه‌ای که محاسبه پیمایش و عدد و تایید آن توسط وزارت کشور صورت می‌گیرد و وزارت نفت تنها شماره حساب و کد ملی افراد را دریافت و مبلغ اعتباری در نظر گرفته شده را به حساب مالکان خودرو واریز می‌کند که این اعتبار فقط در جایگاه‌ها قابل استفاده است.»

*** آخرین اظهارنظر چه بود؟
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید تاکنون در سه مرحله برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزین واریز کرده است. مدیر برنامه‌ریزی این شرکت می‌گوید: «از نظر وزارت نفت تمامی سهمیه‌های در نظر گرفته شده واریز شده است. وزارت کشور لیستی را برای ما ارسال کرده و ما براساس این لیست در سه نوبت تمامی سهمیه‌ها را پرداخت کردیم.

ما در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امکان تشخیص این را نداریم که این اطلاعات مربوط به چه خودرویی است و به این مسئله که برای چه خودرویی باید پرداخت شود یا نشود، ورود نمی‌کنیم و اگر کسی در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت دارد و سهمیه خود را نگرفته است باید این موضوع را از شرکت‌های اینترنتی خودشان پیگیری کنند و شرکت‌های اینترنتی هم از وزارت کشور پیگیری می‌کنند.»

*** شرح پروسه دریافت سوخت رانندگان
حالا شرح توضیحات رسمی را خواندید، به زبان ساده توضیح می‌دهیم که چرا در سه مرحله‌ای که گفته شد برخی از رانندگان هنوز نتواسته‌اند سهمیه بنزین خود را دریافت کنند.

* یک: در ابتدا قرار بود که تاکسی‌های اینترنتی خودشان پیمایش رانندگان را انجام بدهند و سهمیه را دریافت کنند و به رانندگان بدهند. راهی ساده و مطمئن که در میان دیوار بی‌اعتمادی سازمان‌ها و اداره‌های دولتی با بخش خصوصی قرار گرفت و در نهایت ملغی شد.

* دو: دولت شرط گذاشته که سهمیه هفتگی ۳۰۰لیتری را به رانندگانی اختصاص می‌دهد که در آن هفته، حداقل ۵۰کیلومتر پیمایش داشته و مسافر برده باشد یعنی در ماه ۲۰۰کیلومتر.

* سه: به زبان دیگر اگر یک راننده تاکسی ۲۰۰کیلومتر رانندگی کرده باشد، برای هر ۱۰۰کیلومتر، ۷لیتر بنزین برای او در نظر گرفته می‌شود.
* چهار: محاسبه این پیمایش توسط نرم‌افزاری که بین وزارت کشور و تاکسی‌های اینترنتی برقرار شده، انجام می‌شود. پس از تایید اولیه به حد نصاب رسیدن پیمایش راننده توسط وزارت کشور، تازه مراحل دیگر آغاز می‌شود.

* پنج: وزارت کشور مشخصات راننده را به سازمان ثبت احوال می‌فرستد تا وضعیت آن‌ها را استعلام کند که آیا اسناد هویتی آن‌ها درست است یا نه.
* شش: پس از تایید این مرحله، وزارت کشور از نیروی انتظامی استعلامی درباره عدم سوءپیشینه راننده و دیگر سوابق احتمالی او می‌گیرد.

* هفت: مرحله بعدی، استعلام خلافی‌های خودرو و دیگر مواردی است که ممکن است آن خودرو در پرونده راهنمایی و رانندگی خود داشته باشد.
* هشت: پس از طی این مراحل، وزارت کشور شماره حساب شبا راننده را به بانک مرکزی می‌فرستد تا سایر مسائل مالی نیز بررسی شود.
* ۹: حدود دو تا سه هفته بعد، بانک مرکزی اطلاعات حساب را بررسی و مبالغ را واریز می‌کند.
* ۱۰: راننده‌ها باید به پمپ بنزینی بروند و با کارتی که شماره حساب شبا آن را داده‌اند، پول سوخت خود را حساب کنند.

*** مشکلات این پروسه طولانی
* یک: اولین علامت سوال در نحوه محاسبه این سهمیه است. سهمیه موردنظر برای خودروهایی در نظر گرفته شده که در هر ۱۰۰کیلومتر، ۷ لیتر بسوزانند. کدام خودرو را سراغ دارید که این رقم را بسوزاند؟ حتی پراید بخت‌برگشته کم مصرف نیز در ترافیک‌های اعصاب خردکن تهران چنین مقداری نمی‌سوزاند!

* دو: مورد بعدی این است که محاسبه این سهمیه مبتنی بر پیمایش است. اگر کسی بخواهد سهمیه همه این ۳۰۰لیتر را دریافت کند باید ۴۲۰۰کیلومتر در ماه رانندگی کند. خب معمولا ۹۰درصد راننده‌ها به این رقم نمی‌رسند! مسئله بعدی این است که در ترافیک‌های سرسام‌‌آور، بنزین خودرو در حال سوختن است اما برای راننده پیمایشی ثبت نمی‌شود. در نتیجه با این نحوه محاسبه، راننده متضرر می‌شود و کمتر از مقداری که بنزین سوزانده سهمیه دریافت می‌کند.

* سه: راننده‌ها به طور ملموس این یارانه بنزین را احساس نمی‌کنند. آن‌ها پس از زدن بنزین با کارت سوخت خود باید با کارت بانکی که شماره شبای آن به وزارت کشور داده شده در پمپ بنزین کارت بکشند. یعنی مثلا اگر ۵۰لیتر بنزین ۳هزار تومانی بزند روی شمارشگر دستگاه نازل همان رقم ۱۵۰هزار تومان درج می‌شود اما زمانی که کارت می‌کشد، ۷۵هزار تومان از حساب او کسر می‌شود.

* چهار: یکی از مشکلات دیگر، طولانی شدن پروسه بررسی حساب‌ها توسط بانک مرکزی است. این پروسه گاه تا سه هفته نیز طول می‌کشد و رانندگان نمی‌دانند چه زمانی باید منتظر واریز یارانه خود باشند.

* پنج: نکته دیگر این است همه مشخصات راننده، صاحب خودرو، کارت بانکی و… باید برای یک نفر باشد و اگر کسی مشارکتی در حال کار با خودروی خود است، نمی‌تواند از این سهمیه برخوردار شود.

*** آرام آرام تا حل مشکل
همین اتفاقات به ظاهر ساده، مشکلات را برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و خود شرکت‌ها پیچیده کرده و هم موجب نارضایتی رانندگان شده و هم مسافران. مسافرانی که این روزها باید عوارض شهرداری و مالیات را نیز روی کرایه‌های خود ببینند، در خیلی از مواقع باز هم ماشین گیرشان نمی‌آید چون رانندگان با حساب و کتابی که در بالا به آن اشاره کردیم، به این نتیجه می‌رسند در ساعات پیک ترافیک و روزهای بارانی و برفی آنلاین نشوند و کار نکنند.

کدخبر: ۳۰۴۹۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر