کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۱۵۰۴
تاریخ خبر:

چرا رسالت بوذری دست به تغییر ظاهری زده؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| سال ۹۷ که احسان علیخانی پایان «ماه عسل» را اعلام کرد، خیلی‌ها منتظر بودند چه کسی و چه برنامه‌ای جای آن را خواهد گرفت. مسئولان شبکه سه گزینه‌های مختلفی در اختیار داشتند و درنهایت سکان را به دست رسالت بوذری سپرده‌اند. او حالا چهار سال است که با ویژه‌برنامه «مثل ماه» در لحظات پیش از افطار مقابل مردم ظاهر می‌شود. در این سال‌ها نکته برجسته‌ای که درباره مجری به چشم می‌آید، تغییر محسوس شمایل اوست. چرا بوذری دست به تغییر ظاهری زده اما در دیگر برنامه‌اش یعنی «مخاطب خاص» چنین نکرده؟

مورد اول| شمایل مخاطب خاص
رسالت بوذری در تلویزیون چندین برنامه اجرا کرده که شاخص‌ترین آن «مخاطب خاص» است و تا پیش از «مثل ماه» با این برنامه شناخته می‌شد. این برنامه غالبا از کربلا و به شکل زنده روی آنتن می‌رود و گاه به فراخور در مشهد مقدس. بوذری در «مخاطب خاص» ریش و محاسنی بلند دارد که در نگاه اول «آشفته» به نظر می‌رسند.

این آشفتگی به معنای شلختگی نیست و می‌تواند یک جور «بی‌قراری درونی» را معنا دهد. لباسی که مجری در این برنامه می‌پوشد هم از خانواده کت و شلوار نیست و چیزی شبیه البسه‌هایی است که زائران برای راحت بودن هنگام زیارت می‌پوشند. غالبا هم یک چفیه روی گردن مجری قرار دارد.

مورد دوم| شمایل مثل ماه
نخستین غافلگیری برای کسانی که بوذری را در قامت مجری «مخاطب خاص» دیده بودند، در همان قسمت‌های ابتدایی «مثل ماه» رقم خورد. او در ویژه‌برنامه افطار شبکه سه با مو و محاسنی کوتاه‌تر ظاهر می‌شود. تازه‌، رد هنر آرایشگر و گریمور را هم می‌توان دید تا جایی که بوذری با شمایلی کاملا آراسته مقابل دوربین قرار می‌گیرد. او در «مثل ماه» کت و شلوار برتن می‌کند و عموما هم رنگ لباس او روشن است. طبعا در یک قیاس، او در این برنامه پذیرفتنی‌تر است!

مورد سوم| چرا شمایل دوگانه
شاید اگر بوذری مجری «مثل ماه» نمی‌شد و ظاهری دیگر از خود رو نمی‌کرد، این سوال هم شکل نمی‌گرفت که چرا او دارای دو شمایل متفاوت است. حالا اما می‌توان این پرسش را مطرح کرد و به پاسخ‌هایی هم رسید. واقعیت این است که یک تصور نه‌چندان درست در ذهن برخی برنامه‌سازان شکل گرفته که مجری یک برنامه مذهبی، الزاما نباید ظاهری خوش داشته باشد!

مثلا تیپ کاظم احمد‌زاده وقتی از کربلا مقابل دوربین قرار می‌گیرد با زمانی که در تهران برنامه اجرا می‌کند‌، تفاوت دارد. حال آنکه او و بوذری می‌توانند در کربلا یا مشهد هم با لباس و چهره‌ای که یک مجری باید داشته باشند، مقابل دوربین قرار گیرند. مگر هدف از ساخت یک برنامه چیزی جز جذب حداکثری بیننده است؟ مگر نباید مخاطب یک برنامه از ظاهر زیبا و آراسته مجری و تنوع بصری برنامه لذت بهره ببرد؟ تازه‌؛ پیراستگی تاکید بزرگان دین است و در برنامه‌های مذهبی باید بیش از دیگر برنامه‌ها به آن توجه شود.

مورد چهارم| متفاوت از صابر
اتفاقی که در «مثل ماه» برای رسالت بوذری افتاده، برای صابر خراسانی هم رقم خورده است. او تا سال‌ها وقتی در تلویزیون به شعر‌خوانی می‌پرداخت، مو و ریشی بلند داشت و یک جلیقه نشانه پررنگ دیگر او بود. مدیران شبکه افق از خراسانی خواسته‌اند در قامت مجری ظاهر شود و او نیز ترکیب قبلی خود را به‌هم زده است. حالا او با کت و شلوار و ریش و محاسنی آراسته مقابل دوربین قرار می‌گیرد. بوذری نمی‌تواند مثل خراسانی یک شمایل ثابت داشته باشد؟

مورد پنجم| عیار اجرا
بوذری در هر دو برنامه کارش را به خوبی انجام می‌دهد؛ منتها در «مثل ماه» عملکرد او منطبق‌تر بر قواعد اجرا است. او مصاحبه با مهمان‌ها را از نقطه‌ای درست شروع می‌کند و در نقطه مطلوب به پایان می‌رساند. در «مخاطب خاص» اما بیشتر دنبال ایجاد شور و هیجان است که خب اقتضای چنین برنامه‌ای همین شیوه را می‌طلبد… . مسئولان شبکه سه می‌دانند کسی که جای احسان علیخانی را گرفته است، دست کم باید ظاهری زیبا داشته باشد و بوذری نیز شمایل خود را تغییر داده. برای این شبکه نگه داشتن مخاطب در باکسی که روزی «ماه عسل» روی آنتن می‌رفت اهمیت دارد.

کدخبر: ۴۵۱۵۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر