کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۲۱۲
تاریخ خبر:

چرا خرید گوسفند زنده به‌صرفه نیست؟

روزنامه هفت صبح | قیمت گوشت قرمز شاید شما را هم به فکر خرید گوسفند زنده بیندازد. در تهران گوسفند زنده را عموما کیلویی ۶۵هزار تومان می‌فروشند. در عرف دامداران جا افتاده که می‌گویند هر گوسفند نصف وزنش را گوشت می‌دهد و این یعنی اگر برای هر کیلوگرم گوسفند زنده ۶۵هزار تومان پول بدهید، انگار که گوشت کیلویی ۱۳۰هزار تومان خریده‌اید.

در شرایط فعلی شاید این روش تا حد زیادی اقتصادی به نظر برسد اما اگر حقایقی را درباره صرفه اقتصادی، شیوه‌های کلاهبرداری و همچنین شرایط ذبح غیربهداشتی بدانید، احتمالا از تصمیمتان پشیمان خواهید شد. انتظار دارید گوسفند زنده را در خانه‌تان تحویل دهند؟ شاید این کار برای مراسم‌ها و قربانی خانه و ماشین جدید امکان‌پذیر باشد اما در حالت عادی برای خرید گوسفند زنده چاره‌ای ندارید جز اینکه به حاشیه شهر بروید.

چراکه اگر بخواهید گوسفند را به خانه ببرید، علاوه بر هزینه رفت و آمد قصاب، بوی نامطبوع ماه‌ها میهمان ناخوانده ماشینتان است و آه همسایه‌ها از حیاط و پارکینگ خون‌آلود نصیبتان خواهد شد. پرکاربردترین روش کلاهبرداری در هنگام فروش گوسفند زنده، باسکول‌های دستکاری شده است. ترازوهای بزرگی که وزن گوسفند را بیشتر از آنچه هست نشان می‌دهد.

یک گوسفند حداقل ۳۰کیلوگرم وزن دارد و باسکول‌های غیردقیق ممکن است وزن گوسفند را شش کیلوگرم بیشتر نشان دهند و ضرر ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومانی نصیبتان کنند. گوسفند‌های چاق و چله احتمال بیمار بودنشان بیشتر از گوسفند‌های کوچک است. برای همین دو انتخاب بیشتر ندارید، یا باید به گوشت کمتر رضایت دهید یا گوشت گوسفند پیر و بیمار نصیبتان شود.

اگر گزینه اول را انتخاب کنید دیگر خبری از نسبت ۵۰درصدی نخواهد بود. چراکه گوشت گوسفند‌های کوچک خیلی کمتر از ۵۰درصد وزن آنهاست. برای مثال اگر یک گوسفند ۳۰کیلوگرمی بخرید، احتمالا در نهایت ۱۰ تا ۱۲کیلوگرم گوشت نصیبتان می‌شود. با توجه به قیمت ۶۵هزار تومانی، احتمالا لازم است برای خرید گوسفند ۳۰کیلویی حدود دو میلیون تومان پول خرج کنید.

اگر چنین گوسفندی به شما ۱۲کیلوگرم گوشت بدهد به این معناست که شما گوشت را کیلویی ۱۶۶هزار تومان خریده‌اید. در حالی که گوشت شقه با همین قیمت در قصابی‌ها پیدا می‌شود. خرید گوسفند بزرگتر علاوه بر اینکه احتمال بیماری را بیشتر می‌کند، می‌تواند صرفه اقتصادی نداشته باشد.

چراکه اگر گوسفند ۶۰کیلویی بخرید، ماه‌ها طول می‌کشد تا بتوانید ۳۰کیلوگرم گوشت را مصرف کنید و احتمالا مجبور شوید بخش بزرگی از گوشت را منجمد کنید. اگر قرار بر استفاده از گوشت منجمد است، می‌توانید آن را با نصف قیمت از میدان‌های تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخرید. حتی اگر صرفه اقتصادی پایین و زمانی که برای خرید گوسفند زنده هدر داده‌اید را کنار بگذاریم، آیا به نظرتان خرید گوسفند زنده ارزش احتمال ابتلا به کرونا را دارد؟

کدخبر: ۳۸۲۲۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر