کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۶۱۱
تاریخ خبر:

چرا تلویزیون در اینستاگرام طرفدار ندارد؟

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | در حال حاضر صفحه اینستاگرام یکی از مهم‌ترین کانال‌های اطلاع‌رسانی است و اخیرا اکثر برنامه‌ها و سریال‌ها و … فعالیت گسترده‌ای در این فضا دارند. با این حال اما وضعیت شبکه‌های مختلف سیما در اینستاگرام چندان خوب نیست. تعداد فالوئرهای بیشتر آنها پایین است، بازتاب‌های چندانی از مطالب پست شده نمی‌گیرند و اکثر مخاطبان اصلا نمی‌دانند آدرس صفحه‌ اینستاگرامشان چیست و چه مطالبی پست می‌کنند. عملکرد شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج، آی‌فیلم و نسیم را بررسی می‌کنیم.

*** میزان بازدید
در اوضاع و احوالی که اکثر صفحه‌های اینستاگرامی اعتبارشان را از تعداد فالوئرها می‌گیرند، شبکه‌های مختلف تلویزیونی عملا در تعداد فالوئرها وضعیت مناسبی ندارند. صفحه اینستاگرام شبکه یک را (تا عصر دیروز) فقط ۸هزار و ۹۹۶ نفر دنبال می‌کنند. تعداد فالوئرهای صفحه‌ اینستاگرامی شبکه دو، ۶هزار و ۴۰۳ نفر است. شبکه‌ سه، به عنوان یکی از پرطرفدارترین شبکه‌ها، فقط ۸۲٫۵ هزار فالوئر دارد.

تعداد فالوئرهای صفحه‌ اینستاگرامی شبکه چهار، ۱۳هزار و ۹۰۰ نفر است. شبکه‌ پنج، ۱۸هزار فالوئر دارد و شبکه نسیم هم ۱۱هزار و ۲۰۰ نفر. در این بین فقط صفحه‌ شبکه آی‌فیلم است که وضعیت نسبتا خوبی دارد و ۱۰۵هزار نفر آن را دنبال می‌کنند. این درحالی است که میزان فالوئرهای تلویزیون اینترنتی فیلیمو، ۷۴۲هزار تاست و تلویزیون اینترنتی نماوا هم ۶۵۲هزار فالوئر دارد. حتی سایت فیلم‌گردی هم که هنوز میان مخاطبان شناخته شده نیست، ۳۱هزار فالوئر دارد و فالوئرهایش از شبکه‌های یک، دو، چهار، پنج و نسیم بیشتر است.

*** محتوای صفحات
شبکه یک گاهی اوقات بریده‌ای از برنامه‌های پخش‌شده را پست می‌کند و گهگاه ویدئوهایی بدون ارتباط با فعالیت‌های این شبکه را به اشتراک می‌گذارد. بعضی اوقات هم از طریق استوری اطلاع‌رسانی می‌کند و اخبار جدید را درباره‌ برنامه‌هایی که قرار است پخش شوند به مخاطبانش می‌رساند. فعالیت عمده‌ اینستاگرام شبکه دو، معرفی برنامه‌ها و اعلام زمان پخش آنها و به اشتراک گذاشتن بریده‌های مهم برنامه‌ها و سریال‌هاست.

درباره‌ زمان پخش برخی برنامه‌ها هم از طریق استوری اقدام می‌کنند. صفحه شبکه سه، بخش‌هایی از برنامه‌ها را به صورت آی‌جی‌تی‌وی به اشتراک می‌گذارد و در صفحه اول هر پست، توضیحی درباره‌ محتوای آن نوشته شده است. هرکدام از برنامه‌های ثابت و سریال‌های درحال پخش شبکه سه در بخش آرشیو استوری یک صفحه دارند که مطالب مرتبط داخل آن قرار می‌گیرند.

عمده فعالیت صفحه اینستاگرام شبکه چهار، اطلاع‌رسانی درباره‌ برنامه‌های بعدی است. جدول اطلاع‌رسانی درباره‌ زمان پخش دروس مختلف، بیشترین پست‌های این صفحه را تشکیل می‌دهند. پست‌های صفحه اینستاگرامی شبکه پنج، همگی گرافیک واحدی دارند و توضیحاتی در نوار زرشکی رنگ زیر هر پست به چشم می‌خورد.

پست‌ها هم اطلاع‌رسانی هستند هم بریده‌هایی مهم از برنامه‌های مختلف. صفحه اینستاگرام شبکه نسیم، مجموعه‌ای از بریده‌‌ گفت‌وگوهایی است که در برنامه‌های «چهل‌تیکه»، «کتاب‌باز» و «دست‌فرمون» انجام می‌شود. صفحه اینستاگرام آی‌فیلم فارسی هم بریده‌ای از فیلم‌ها و سریال‌های مختلف را به اشتراک می‌گذارد و با توجه به محتوا جمله‌ای را به صورت کپشن منتشر می‌کند یا سوالی از مخاطبانش می‌پرسد.

*** میزان نظرات
در بخش نظرات ۱۰ پست آخر صفحه اینستاگرام شبکه یک، فقط یک نظر دیده می‌شود. آن هم متعلق به پستی است که بخشی از برنامه‌ «سیمای خانواده» را به اشتراک گذاشته و ادمین صفحه‌ این برنامه از این اقدام تشکر کرده است. در ۱۰پست آخر صفحه اینستاگرام شبکه دو، به طور متوسط سه، چهار نظر دیده می‌شود. اکثر نظرها مرتبط با پست‌هایی هستند که درباره‌ سریال «بوم و بانو» است و مخاطبان درباره‌ محتوای آن نظر داده‌اند.

۱۰پست پایانی صفحه اینستاگرام شبکه سه به لحاظ نظر پربارتر از قبلی‌هاست. پستی که درباره‌ صحبت‌های دکتر انوشه در برنامه‌ طبیب است، ۲۰۶ نظر دارد و پست‌های مرتبط با پیاده‌روی اربعین و منشا اصلی شیوع آنفلوآنزا به ترتیب بعد از آن بیشترین فراوانی را دارند. از ۱۰پست آخر اینستاگرام شبکه چهار، پنج پست مرتبط با جدول پخش برنامه دروس مدارس است که بیشترین نظر را دارند.

نظراتی درباره‌ اعتراض به زمان پخش دروس یا درخواست برای تکرار آنها. بیشترین نظر برای ۱۰پست آخر اینستاگرام شبکه پنج، متعلق به تیکه‌ محمد دلاوری در برنامه «تهران بیست» به تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس است. این صحبت‌ها در کل اینستاگرام وایرال شده اما در صفحه‌ شبکه‌ پنج، فقط ۱۱کامنت دارد. نقل قول وزیر ارتباطات درباره‌ گرانی اینترنت هم به نسبت سایرین واکنش‌های بیشتری دارد. انتظار داشتیم مخاطبان شبکه نسیم مشارکت بیشتری در کامنت گذاشتن داشته باشند.

اما در ۱۰پست پایانی، بیشترین نظرات به هفت، هشت عدد می‌رسد که آن هم درباره‌ پخش تکراری دست‌فرمون و درخواست برای دعوت از نوید محمدزاده به «چهل‌تیکه» است! تعداد نظرات در ۱۰پست پایانی صفحه آی‌فیلم فارسی از سایرین بیشتر است. مخاطبان درباره‌ هر سریال اظهارنظر کرده‌اند و ادمین هم به همه پاسخ داده است. به طور کلی اینستاگرام آی‌فیلم از همه لحاظ موفق‌تر از سایرین عمل کرده است.

کدخبر: ۳۵۲۶۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر