کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۰۳۵
تاریخ خبر:

چرا ترامپ پشت کردها را خالی کرد؟

روزنامه هفت صبح | چهارشنبه عصر به وقت کشورمان، اردوغان به وعده‎اش در مورد حمله به شمال سوریه عمل کرد و شهرهای تل‌ابیض و سریکانی(راس‌العین) را مورد بمباران هوایی قرار داد. در سریکانی این حملات در نزدیکی ایستگاه قطار شهر انجام گرفت. همزمان اردوغان در توئیترش، آغاز عملیات در شرق فرات را اعلام کرد و آن را «چشمه‎ صلح» نامید و هدف از حمله به سوریه را ممانعت از «ایجاد گذرگاه تروریستی» در طول مرزهای جنوبی ترکیه خواند. او پیش از این حمله خود به عفرین را هم «شاخه زیتون» نامگذاری کرده بود. زیتون به‌عنوان نشان صلح در جهان شناخته می‏شود. هرچند که عملیات شاخه زیتون صلحی به بار نیاورد.

بسیاری معتقدند این یکی از بدترین تصمیماتی است که اردوغان در سیاست خارجی خود گرفته است. با این‌حال او پیش از اینکه جنگنده‌ها را برفراز سوریه بفرستد، دل آمریکا و تاحدودی اروپا را هم به‌دست آورده بود. حمله ترکیه به دوشهر تل‌ابیض و سریکانی محدود نماند و روستاهای صلوح، تل‌فندر، القاشملی و روستاهای العزیزیه و علوک را هم گلوله‌باران کرد. مردم این مناطق خانه‌‏هایشان را بعد از وقوع حمله ترک کرده‏اند.

*** مذاکرات آستانه در خطر
پیش از شروع عملیات ترکیه علیه کردهای سوریه، دولت این کشور اعلام کرد در صورتی که در خاک این کشور اقدام نظامی ‌انجام دهد، از همه ابزارهای خود برای مقابله با آنکارا استفاده خواهد کرد. روز چهارشنبه خبرگزاری رسمی ‌سوریه خبر داد که دولت سوریه شدیدا اظهارات مقامات ترکیه‌ای را محکوم می‌کند و خواهان پایان‌دادن به تجمع نیروی نظامی‌ پشت مرزهای این کشور شد.

وزارت خارجه سوریه گفته بود: «تجمع نظامیان ترکیه در مرزهای سوریه، نقض فاحش حقوق بین‌الملل و همچنین قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.» دمشق با «خصمانه» نامیدن اقدامات رجب طیب اردوغان، آن ‌را مهر تاییدی بر امیال توسعه‌طلبانه ترکیه در اراضی سوریه دانست. در ادامه این گزارش، دولت سوریه ضمن تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود، به آنکارا هشدار داد: «اگر اردوغان دست به حمله به خاک سوریه بزند، نه تنها خود را در کنار تروریست‌ها قرار می‌دهد که جایگاه خود را به‌عنوان ضامن مذاکرات آستانه از دست می‌دهد و این ضربه‌ای مهلک به روند سیاسی حل بحران سوریه خواهد بود.»

این منبع در وزارت خارجه سوریه همچنین با انتقاد از گروه‌های کرد افزود: «ما پیش‌تر بارها به گروه‌های کردی درباره پیامدهای تکیه‌کردن به آمریکا هشدار داده بودیم و از آنها خواسته بودیم ابزار سیاست‌های آمریکا علیه وطنشان نشوند، ولی این گروه‌ها به این هشدارها توجهی نکردند و به ابزاری در دست بیگانگان تبدیل شدند.» مدیر ارتباطات رجب طیب اردوغان هم در پیامی ‌توئیتری ادعا کرد که این کار با هدف جلوگیری از اختلال‌هایی انجام می‌شود که توسط اعضای یگان‌های مدافع خلق (YPG) در مسیر «تلاش‌های ترکیه در مبارزه با داعش انجام شده است.» آقای آلتون همچنین اعلام کرد: «ترکیه هیچ جاه‌طلبی‌ای در شمال سوریه ندارد؛ به جز خنثی کردن یک تهدید دیرینه علیه شهروندان ترکیه و آزادی مردم محلی از یوغ اراذل و اوباش.»

*** کردها خواستار بسیج عمومی ‌شدند
گروه‌های کردی خودمختار در شمال شرق سوریه دیروز پیش از آنکه ترکیه دست به حمله بزند، بسیج عمومی ‌در این مناطق اعلام کرده‌اند. در همان زمان نیروهای دموکراتیک کرد سوریه از روسیه درخواست کردند تا نقش «ضامن آتش‌بس» را در گفت‌وگو با دمشق ایفا کند.

آنها در سوریه از اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر دعوت به گفت‌وگو با دمشق استقبال و ابراز امیدواری کردند که مسکو در این زمینه ایفای نقش کند. سرگئی لاوروف در واکنش به تصمیم اردوغان و قبل از حمله ترکیه به سوریه، گفته بود که مناقشه این منطقه باید از طریق گفت‌وگو حل شود و روسیه از گفت‌وگو میان دمشق و کردها در شمال شرق سوریه حمایت می‌‌کند و جامعه کرد و دولت سوریه را به برگزاری گفت‌وگو تشویق می‌کند. نیروهای سوریه دموکراتیک نیز از روسیه خواسته‌اند که نقش «ضامن آتش‌بس» را در گفت‌و‌گو با دمشق ایفا کند.

بعد از آغاز عملیات، کردها از آمریکا خواستند که با اعلام منطقه پرواز ممنوع مانع از حملات شود. آمریکا در سال‏های گذشته از گروه‎های کرد سوری در شمال این کشور حمایت می‎کرد اما به‌تازگی براساس یک توافق و بعد از یک تماس تلفنی با اردوغان گفت که دیگر قصد ندارد در این جنگ دخالت کند. رئیس‌جمهور آمریکا به ارتش خود دستور داده که کاری در حمایت از کردها نکنند. او چهارشنبه در توئیترش نوشت: «جنگ بین گروه‌های مختلف صدها‌سال ادامه داشته است. آمریکا هرگز نباید وارد خاورمیانه می‌شد. ۵۰نظامی ‌خود را(از شمال سوریه) خارج کردیم. ترکیه باید جنگجویان اسیرشده داعش را که اروپا با بازگرداندن آنها مخالفت کرده است، تحویل بگیرد. جنگ‌های احمقانه بی‌پایان، برای ما پایان می‌یابد.»

چهارشنبه هم گفته شد که اردوغان پیش از آغاز عملیات، آمریکا و روسیه را در جریان ماجرا قرار داده است و مشخص شد که طبق معمول ترامپ پشت متحدانش را خالی کرده است.بعد از آن‌هم رئیس کمیسیون اروپا گفت که ترکیه در مرز خود با سوریه دارای مشکلات امنیتی است و ما باید آن را درک کنیم. این درحالی‌ست که سازمان ملل قبلا در مورد وقوع یک فاجعه هشدار داده بود و از دیروز بعد از شروع بمباران‎ها، مردم شروع به ترک خانه‎هایشان کرده‌اند. به نظر می‌آید موج جدیدی از ترک مناطق مسکونی شکل بگیرد.

کدخبر: ۲۸۵۰۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر