کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۳۴۴
تاریخ خبر:

چرا بوی ماشین نو را دوست داریم؟

وقتی پشت فرمان خودروی نویی که خریده‌اید می‌نشینید، نفس عمیقی می‌کشید و بوی خوش خودروی نو در مغزتان می‌پیچد. آن قدر این بو خوشایند است که از آن خوش‌بوکننده خودرو هم ساخته‌اند. این بو وقتی به مشام می‌رسد، یاد و خاطره چند ماه اول یک خودروی نو را زنده می‌کند. درست است که آن چه از یک خودروی نو به مشام می‌رسد، بوی پلاستیک، چرم، کف پوش و صندلی‌ها و داشبورد خودرو است ولی مهم مفهومی است که القا می‌کند. داون گولدورم بنیانگذار یک وبسایت فعال در حوزه برندینگ بو و رایحه می‌گوید: «آن چه در مورد رایحه هر چیزی مهم است… حس غرور و رسیدن به دستاوردها است.» داون همراه خواهرش سامانتا، با شرکت‌های مُد و برند، هتل‌ها و مزون‌ها کار می‌کند و فهرستی از مشتریان برندهای خودرویی دارد و به آنها کمک می‌کند رایحه مخصوص برند خود را پیدا کنند. برای مثال این وبسایت که محل استقرار آن شهر نیویورک است به مشتریان و صاحبان لامبورگینی راهنمایی می‌دهد که برای ایجاد و حفظ تصویر ذهنی از چه ادکلنی استفاده کنند. این وبسایت به کمپانی بنتلی کمک کرده است که رایحه‌ای را حین تولید خودرو مورد استفاده قرار دهد که خاص این خودرو باشد و یافتن راز این عطرها هم کار آسانی نیست.
در حقیقت تخصص وبسایت رایحه برندها شناخت انواع بوها و تأثیر آن بر ذهن انسان‌ها است. باز کردن بسته‌بندی یک موبایل رایحه متفاوتی با ورود به اتاق یک هتل پنج ستاره دارد و مردم این تفاوت رایحه را به خوبی تشخیص می‌دهند و در خاطرشان می‌ماند. داون گولدورم می‌گوید: «در این رایحه‌ها، حس زرق و برق و نو بودن موج می‌زند. همین حس تازگی در انسان ایجاد می‌کند.»
این وبسایت رایحه برندها، بیشتر با خودروسازان لاکچری کار می‌کند و طبیعی است که رایحه این خودروها بیشتر ترکیبی از چرم و چوب است که در خودروهای ارزان به‌صرفه نیست. در خودروهای ارزان‌تر به ناچار بوی فوم و لاستیک و پلاستیک غالب است. چون خودروهای لاکچری برای تعداد معدودی از مشتریان ثروتمند ساخته می‌شود، رایحه آن نسبت به خودروهای ارزان‌تر ناشناخته‌تر است.
اریک ماین،‌ سخنگوی استلانتیس می‌گوید: «ما برای بوی خودرو اهمیت خاصی قائل هستیم و پنلی از افراد متخصص در این گروه وجود دارد که بوی خودروهای نو را رصد می‌کند. این گروه متولی و مسئول حفظ کیفیت رایحه خودرو هستند و یکی از وظایف آنها جلوگیری از بیش از حد شدن این رایحه‌ها است.»
برنت گروبر از مدیران ارشد مؤسسه نظرسنجی جی‌دی‌پاور می‌گوید: «یکی از معیارهای اندازه‌گیری ما نظرسنجی کیفیت اولیه یا IQS در خودروهای نو است.» برای اندازه‌گیری این شاخص، ۲۰۰ فاکتور دست‌اندرکار است. او می‌گوید: «اگر مشتری این بوی نو خودرو را نپسندد، حتماً ایرادی در کار وجود دارد.»
همان طور که انتظار می‌رود، نتایج نظرسنجی هم نشان می‌دهد که فرهنگ‌ها و ذائقه‌ها در کشورهای مختلف با هم فرق دارد و از این رو بویی که از خودرو به مشام می‌رسد در کشورهای مختلف واکنش متفاوتی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال شکایت مردم چین از بوی خودروی نو بر اساس شاخص IQS ده برابر ایالات متحده است. مطالعات نشان می‌دهد که در چین مردم از بو یا رایحه خودروی نو خوششان نمی‌آید و این هیچ ربطی به برند یا شرکت خودروساز ندارد. حتی اگر بوی خودرو به خاطر رایحه دل‎انگیز چرم باشد. برای چینی‌ها بهترین رایحه خودروی نو، بدون بو بودن خودرو است. عکس مربوط به کابین کادیلاک اسکالید است که در صفحه اینستاگرام پیمان جهانی منتشر شده است.

کدخبر: ۴۰۳۳۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر