کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۳۳۸
تاریخ خبر:

چرا به سمت اینترنت ۵G‌ رفتیم؟

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | مدت زیادیست که نسل پنجم اینترنت همراه یا همان ۵G، نقل همه محافل تکنولوژی شده. استاندارد جدیدی که قرار است سرعت اینترنت را متحول کند و ما را بیش از پیش به سوی شکل‌گیری دنیایی جدید که تاکنون تجربه نکرده بودیم نزدیک کند. اما دلیل نیاز ما به یک اینترنت سریع‌تر چیست؟ مگر همین اینترنت ۴G‌ چه مشکلی دارد؟ سرعت بیشتر را برای چه نیاز داریم؟ در این مقاله قصد دارم شما را با فناوری مخابراتی جدید بیشتر آشنا کنم، و دلیل حرکت بشر به سوی آن‌را برایتان بگویم.

سرعت کنونی اینترنت نسل چهارم، تقریبا کفاف همه کارهای فعلی ما را می‌دهد. به راحتی می‌توانیم از طریق VOD ها، به تماشای ویدئوی مورد نظرمان به صورت آنلاین بنشینیم. شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشین شدن همه مردم در جهان هم به ما نشان داد که با وجود اینترنت نسل چهارم، به راحتی قادر به ایجاد تماس تصویری با اعضای خانواده و یا حتی همکارانمان هستیم. سرعت انتقال اطلاعات برای گشت‌زنی در شبکه‌های مجازی و وب‌سایت‌های مختلف هم کاملا کافیست. پس چه چیزی بشر را به تلاش برای دستیابی به اینترنت نسل پنجم وادار کرد؟ جواب به صورت خلاصه، در اتصال سریع و در لحظه به اینترنت خلاصه می‌شود.

یکی از اهداف همیشگی بشر برای پیشبرد امور، استفاده از وسایل برقی برای انجام راحت‌تر و سریع‌تر کارها بوده. چند سالیست که انسان‌ها، با هوشمند کردن وسایل زندگی، هر روز به این مهم نزدیک‌تر می‌شوند. گوشی هوشمند، یخچال‌فریزر هوشمند، تلویزیون هوشمند، خودروی بدون راننده و در نهایت خانه هوشمند، همه و همه برای استفاده از هوش خود، نیاز به اتصال به شبکه جهانی اینترنت دارند.

اگر بدانید که در همین زمان، بیش از دوبرابر جمعیت کره زمین، دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند متصل به اینترنت و متصل به یکدیگر وجود دارند، شما هم با من هم نظر خواهید شد که در آینده‌ای نزدیک، همه وسایل منزل ما نیاز به اتصال به اینترنت خواهند داشت. به صورت خیلی ساده و مشخص، برای اتصال این تعداد دستگاه به اینترنت، نیاز به پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به وضعیت کنونی حس می‌شد که با دستیابی به تکنولوژی نسل پنجم این امر محقق شد.

اما مهمتر از افزایش سرعت، کاهش چشم‌گیر زمان اتصال و یا اصطلاحا زمان تاخیر در این نسل خواهد بود. این تاخیر کمتر در انتقال داده، پنجره‌های جدیدی را به روی بشر باز می‌کند که برخی از آن‌ها تا به امروز و با اینترنت فعلی، ممکن نبودند. در ادامه، چند مورد از این قابلیت‌ها را برخواهم شمرد.

* یک:‌ تحول در سیستم درمانی،اینترنت نسل ۵: به پزشکان این امکان را می‌دهد که بتوانند به کمک بازوهای رباط، از محل اقامت خودشان بیماری را در کشور دیگری جراحی کنند. مسلما در یک عمل جراحی قلب، تاخیر یک‌ثانیه‌ای انتقال داده از طرف پزشک، می‌تواند به شکست در عمل جراحی منجر شود، اما با نسل جدید اینترنت و با کاهش زمان تاخیر، پزشکان می‌توانند با اطمینان از اجرای لحظه‌ای دستوراتشان توسط رباط اقدام به شروع جراحی از راه دور نمایند.

از طرف دیگر با بیشتر شدن ظرفیت شبکه اینترنت، امکان اتصال دستگاه‌های هوشمند بیشتری به صورت همزمان به این شبکه میسر شده که دست پزشکان را برای کنترل بیماران خود از راه دور بازتر می‌کند. گجت‌هاش پوشیدنی مانند ساعت هوشمند و یا دستگاه‌هایی که در آینده تولید خواهند شد، به پزشک کمک می‌کنند که به صورت مداوم و بدون وقفه از طرف بیمار داده‌های خام مربوط به ضربان قلب، دمای بدن و یا سایر موارد را دریافت و در صورت نیاز نسبت به درمان اقدام کند.

* دو: تحول در پخش زنده ویدئو و انتقال داده: با سرعت فعلی اینترنت، پخش ویدئوهای ۴K برای بسیاری از کاربران، حتی در کشورهای توسعه‌یافته هم با محدودیت مواجه است. اما با نسل جدید اینترنت می‌توان ویدئوهایی با کیفیت ۸K را بدون تاخیر در پخش مشاهده کرد.

* سه: خودروهای بدون راننده: اگر قرار باشد که خودروهای خودران به تولید انبوه برسند و امکان خرید آن‌ها برای مردم فراهم شود، مسلما برای کنترل آن‌ها و پاسخ سریع خودرو به حوادث داخل خیابان برای اجتناب از تصادف، نیاز به کمترین زمان تاخیر در ارسال داده وجود دارد که با توسعه اینترنت ۵G این نیاز هم در حال برطرف شدن است.

* چهار: خانه هوشمند: وقتی صحبت از خانه یا شهر هوشمند می‌شود، منظور فقط امکان روشن‌کردن کتری برقی قبل از ورود به منزل نیست، بلکه صحبت از هماهنگی کامل بین ده‌ها وسیله برقیست که در خانه همه ما وجود دارد. تحقق این امر بدون توسعه اینترنت قابل تصور نبود.در بالا، تعدادی از مهم‎ترین اثرات اینترنت ۵G بر زندگی انسان را برایتان بازگو کردم.

به این لیست، مواردی همچون بهبود کیفیت تماس‌های صوتی اینترنتی، رشد فناوری‌های مبتنی بر واقعیت افزوده، دستیابی به اینترنت پرسرعت خانگی، جایگزینی فضای ذخیره‌سازی گوشی موبایل یا لپ‌تاپ با فضای ابری، امکان حضور اشخاص به صورت هولوگرافیک در جلسات، کنترل ترافیک توسط شهر به کمک هوش مصنوعی و بسیاری مزایای دیگر را اضافه کنید تا متوجه شوید که بدون اغراق، در حال نزدیک شدن به زندگی شبیه چیزی که در فیلم‌های تخیلی نمایش داده می‌شد هستیم.

کدخبر: ۳۴۰۳۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر